Kullaseglingen samlade i år 30 anmälda besättningar med pubkväll på fredagen för de anlända och målgångsbajer och grillade hamburgare efter racet. Mycket trevligt arrangerat av HYC. Hamburgarna var nästan i klass med Lommas. ;-)
Årets bana blev traditionell längs danska sidan och längs svenska sidan med några ben vinkelrätt mot trafiksepareringen.
Utlovad vindriktningen från SV gör det svårt att få till riktiga kryssar. Vinden toppade upp emot 9m/s och var stundatls nere mot 4m/s.
Start från start tornet nära piren gör i sig att det blir trångt vid yttre änden. Man vill ju inte försätta sig i situationer med plats för hinder längs piren. Själva fick vi ingen bra position utan det var verkligen stendött där vi låg och guppade. De som kom loss i starten rann sen iväg. Kort kryss med ett slag sen spinnakerbog norrut till E4.
Sträckbog över till danska sidan för att sen köra spinnaker norrut. Vinden vred snabbt emot och efter att tag var det bara att plocka spinnaren. Sträckbog norrut. Mats Dahlander placerade sig längst ut i sundet och gick fint i X-99an. Strömmen var starkare och vinden hårdare. Vi följde med ner men då hade de redan kört om.
Kjell hade också glidit förbi då vi positionerade oss dåligt med en del 40-fotare. På väg längs danska sidan tog vi in. Känns som att det här kan vi kanske greja på kryssen senare.
Efter spinnakerbogen som blev sträckbog var det dags att köra mot svenska sidan och runda Svinbådan. Vi börjar för babordshalsar och gippar ut på styrbordkanten ganska tidigt för att inte få följa John på Kjell. X-99orna kör också ut på styrbord. Mot slutet på banbenet vrider det mot och vi förs med strömmen snyggt ner med ändå bra skärning mot Svinbådan. Klart godkänt.
när vi fått ordning på grejerna igen vrider det mot sista biten upp mot märket.
Detta blev inget bra.
Hade det gått att undvika? På vägen hem på kvällen slår det mig att det fungerade faktiskt helt enligt skolboken. Är strömmen vinkelrät mot vindriktningen och strömmen ökar i nordgående riktning då är det babordshalsar som gäller. När strömmen ökar så får man en fallning och då slår man. Sen går man för styrbords tvärsöver för att när strömmen sen minskar igen slå över på babord igen. Detta förutsätter att gradientvinden är stabil. Kolla också på "Segla-i-strom-en-riktig-julnot-att-knäcka" och på "Segla-i-strom-en-riktig-julnot-att-knäcka II". Mycket snack efteråt om att boga strömmen även från mycket erfarna seglare. När man upplever att man lyfts upp är det faktiskt oftast vindskiftet man känner.
Resten av racet borde blivet "kasebana" men vinden vred kraftigt längs svenska sidan. Från slör och spinnakerkörning till kvicka nertagningar och hissningar igen så tråkigt blev det inte. På sista benet hissade vi vår slörspinnare i TWA 120 och hon gick stabilt och fint.
Trea i klassen med Kjell Widmark som vann och Mats Dahlander som vann andra platesen. Vi kan bättre det ska vi visa nästa år. ;-)
3 kommentarer:
Här finns fler rapporter från Anders Bergmark i Piano och Håkan i HP1030:
http://ingridafraa.blogspot.se/2012/06/kullaseglingen-9-juni-2012.html
http://piano-swe27.blogspot.se/2012/06/kullaseglingen-2012.html
Kul läsning! Tack för en god match, inspirerande dag.
Tack själv. Kul race, lite för lite kryss kanske.
Ni gick fint med genuan när det var lite släpp i seglen. Det är tufft att köra fock då.
Snyggt utnyttjande av strömmen på danska sidan.
Skicka en kommentar