Det är inte säkerhetsmässigt försvarbart av SSF att gå ut och påstå att J24 kappseglas på 3 man. Alla som är någorlunda insatta vet att J24 seglas på 5 man (de flesta tjejbesättningar på 6 för att nå max vikt 400kg) och att det är ett måste för att överhuvudtaget kunna hantera båten optimalt.... Klassen har inga regler om vindgränser etc så att släppa iväg en besättning på 3 i +10m/s skulle utan tvekan sluta riktigt illa... /Marianne Schoke
Intressant att SSF nu börjar få problem med regelverket de godtog om SM-status. Det är väl bara att följa varför krångla till det? Att J-24 seglas på 4-7 personer är väl känt för alla eller har de ingen aning på kansliet?
X-35 och Farr 30 motionerade om detta och fick gehör. 10 Farr 30 eller 10 X-35 är ganska mycket att skrapa ihop. Många klasser menar att SM-statusen är det som håller liv i klassen. Seglar fler om vi har fler SM? OS-klassernas SM-status tycker jag är märkligare. Ett tidigare argument har varit att man måste ju kunna bli svensk mästare om man ska köra OS. Det är ju bara det att OS-kandidaterna brukar sällan prioritera SMet.
Jo, J/24 kappseglas med 5 personer! Att påstå att den kappseglas med bara 3 personer är ett skämt och fullständigt vilseledande!! Helt säkerhetsmässigt så kan jag bara tänka mej hur det skulle gå på en racingdag där det (som t.ex. dag 2 på VM 2010, eller vilket år som helst på Kieler Woche, eller vilken annan regatta som helst på Öresund, på Vänern, på Balatonsjön, på Sardinien, i Weymouth, i Medemblik...) börjar med lättvind och plötsligt och hastigt slår om till hårdare vindar. Vädret har ju tendenser att vara mer nyckfullt och väldigt skiftande nuförtiden... Då hade det inte blivit något åka av för en besättning med bara 3 personer! Alla är 5 personer ombord och man är beroende av alla 5 personer ombord, att alla gör sin del i besättningsarbetet, för säkerhetens skull, men även för att kunna segla optimalt med genuan/fock/spinnaker och för att vinna. Ja, man hade inte klarat det på bara 3 personer. Jag älskar J/24-kappsegling, har kappseglat J/24 i 15 år, men jag hade i alla fall inte ens tänkt tanken att åka på en J/24-kappsegling med bara 3 personer!!!
Jo jag vet att Farr förbundet motionerade om det. Tycker dock fortfarande det är lite tunt med 10 båtar för ett SM.
Till Marianne. En fråga. Har SSF uttryckligen sagt att båten kappseglas på 3 man? 3 personer står ju visserligen som minsta kravet i J24:an klassregler eller stämmer inte det heller?
Borde inte frågan istället vara. Hur får vi fler som seglar J24 som är stor utomlands? Att ha ett SM eller KLM kan ju knappast vara avgörande för de som väljer J24 före någon annan klass. Blir det fler som väljer J24 för att de eventuellt skulle ha SM på 10 båtar? Skulle inte tro det. De flesta väljer klass antingen för att man gillar båttypen eller vill man ha större fält och väljer kanske en klass som är mer attraktiv i just det avseendet.
Jag tycker man borde skärpt kraven istället för att släppa på dem.
Typ 30 deltagare för jollar 25 för 2-4 mans båtar 20 för 5 och uppåt
men även lagt till något om storleken eller så.
Tror det varit bättre att ha färre SM och en tydligare profil på vad SM egentligen är. Det skall inte vara lätt att bli Svensk Mästare.
Ang OS klasser som Anders skrev om. Tycker också att det är märklig inställning att de per automatik skall få ha SM. Kanske förhoppningen har varit, om man har SM så ökar antalet deltagare....... och det ser vi ju hur det blivit ;-)
Vad tråkigt det är när det är folk som gör inlägg och är anonyma.....väljer dessa det för att dom inte riktigt står för det de skriver eller är det för att de är rädda för att visa vem de är. Tycker det är tråkigt. Jag brukar hoppa över de inlägg som är anonyma då de inte tillför något i en debatt eller ett forum.
Det är ju synd om de som skriver anonyma inlägg att det blir så om de nu lägger ner tid på det hela.
Jag är Anonym och det är jag bara för att retas. ;-)
Jag kan ta bort anonym kommentar. Man kan ju fortfarande använda sig av alias men det blir kanske lättare att följa om någon svarar. Blir det någon egentlig skillnad?
jag vet egentligen intehurman tänkte när förslaget röstades igenom. SSF hade info att inte alla klasser har antal besättningsmedlemmar i sina klassregler och andra klasser har min, max eller min och max antal. Vad gäller då som kan anses som antal personer? vem avgör? en annan fråga är om det ska ligga på klassförbunden att avgöra hur många båtar ska krävas för ett SM (kan ändra klassregel från t.ex. 4 till 5 personer).
det finns en del öppna frågor... För de flesta jollar är det inget problem (mycket tydligare oftast) och det är väl jolleseglare som har en viss överrepresntation på seglardahen om jag inte missminna mig (jag kan ha fel).
Antal personer är ju svårt att översätta till vikt. Men att vara mycket tyngre än gastarna i H-båt kan man inte vara. J-24 är helt klart ett tokigt fall. Här måste SSF tänka om.
utdrag ur klassreglerna Express: C.1 Besättning C.1.1 BEGRÄNSNING (a) Båt skall seglas av tre, fyra eller fem personer och antalet skall ej ändras under en regatta. Vid fem personer gäller max vikt 340 kg sammanlagd kroppsvikt. (Kroppsvikt ska vara enligt definitionen i KSR)
De har i och för sig inga problem idag att uppnå men krävs det 10 eller 15 båtar?
andra klasser saknar antal totalt vad gäller då? JAg tycker att det är ett olyckligt beslut att basera antal båtar på antal seglare.
1) Farr 30 som motionerade om ändrade regler för SM kommer liksom andra att få SM-status när man har haft två på varandra sanktionerade KLM med >=10 deltagare. Det har vi haft nu 2011 & 2012 så fr.o.m 2013 torde Farr 30 få SM-status.
2) Den ursprungliga motionen var kopplad till ISAF-klasser och LOA, inte antal besättningsmän. Av någon anledning ville SSF låta antalet besättningsmän styra. En följdeffekt av det blir att man för varje klass måste definiera hur många man anser seglar den båten. I vissa klasser blir det inte helt lätt att avgöra.
3) Huruvida svensk segling mår bäst av fler eller färre SM-tecken kan man diskutera, men jag tror att den förändring som nu har genomförts har marginell effekt i det stora hela. Vi delar redan ut 40 SM-tecken i segling. Farr 30-förbundets motion byggde på att det är orimligt att kräva 20 båtar för större båttyper på ett nationellt mästerskap samtidigt som seglingen i dessa klasser kan hålla väl så hög nivå som andra. Man kan naturligtvis debattera även detta men beslutet togs enhälligt på Seglardagen så det känns inte som en våldsamt svår debatt.
Till Anonym, om anonym vet att det är anonym och inte anonym jag vänder mig till...
Svar Ja det är uttalat. Svar Ja det står så i våra regler. Det hänger med från ISAF Offshore racing tiden men är idag mera av hänsyn till seglare att slippa ställa upp i en tävling där en båt vars rosrman plötsligt fått för sig att köra double handed.
Om man sett lite längre än att förlita sig på ett par listor som troligen inte är fullständiga, då klubbar fram tills inte så länge sedan, bara koncentrerade sig på att skriva rorsmans namn och inte hela besättningen så hade man förstått. Om man också vet lite om båtkonstruktion och dyl förstår man att det finns en grund till varför man vill ha 400 kg på kanten. Det är svårt att hitta bra seglare på 130kg med multitasking förmåga...
19 kommentarer:
Kallas ju inte flyktingbåt för inte.
Flest på en J-24 måste väl den japanska tjejbesättningen på VM 2010 varit. 7
Är det SM-status som frågan egentligen gäller?
Varför fick inte Farr 30 SM-status. det är ju också en "flyktingbåt."
Ingen klarar av att segla en J24 på 3 man. Det är en 5 manna besättnings båt.
Det är inte säkerhetsmässigt försvarbart av SSF att gå ut och påstå att J24 kappseglas på 3 man. Alla som är någorlunda insatta vet att J24 seglas på 5 man (de flesta tjejbesättningar på 6 för att nå max vikt 400kg) och att det är ett måste för att överhuvudtaget kunna hantera båten optimalt.... Klassen har inga regler om vindgränser etc så att släppa iväg en besättning på 3 i +10m/s skulle utan tvekan sluta riktigt illa...
/Marianne Schoke
Intressant att SSF nu börjar få problem med regelverket de godtog om SM-status. Det är väl bara att följa varför krångla till det?
Att J-24 seglas på 4-7 personer är väl känt för alla eller har de ingen aning på kansliet?
Se i nedan dokument, särskilt 3.4
http://www.svensksegling.se/AvdforArrangorer/Tavlingsreglemente/3Tillaggformasterskap-fleetracing/
Samt denna
http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_1933/ImageVaultHandler.aspx
Är det inte lite tunt med 10 båtar för att köra SM?
X-35 och Farr 30 motionerade om detta och fick gehör. 10 Farr 30 eller 10 X-35 är ganska mycket att skrapa ihop. Många klasser menar att SM-statusen är det som håller liv i klassen. Seglar fler om vi har fler SM?
OS-klassernas SM-status tycker jag är märkligare. Ett tidigare argument har varit att man måste ju kunna bli svensk mästare om man ska köra OS.
Det är ju bara det att OS-kandidaterna brukar sällan prioritera SMet.
Jo, J/24 kappseglas med 5 personer! Att påstå att den kappseglas med bara 3 personer är ett skämt och fullständigt vilseledande!! Helt säkerhetsmässigt så kan jag bara tänka mej hur det skulle gå på en racingdag där det (som t.ex. dag 2 på VM 2010, eller vilket år som helst på Kieler Woche, eller vilken annan regatta som helst på Öresund, på Vänern, på Balatonsjön, på Sardinien, i Weymouth, i Medemblik...) börjar med lättvind och plötsligt och hastigt slår om till hårdare vindar. Vädret har ju tendenser att vara mer nyckfullt och väldigt skiftande nuförtiden... Då hade det inte blivit något åka av för en besättning med bara 3 personer! Alla är 5 personer ombord och man är beroende av alla 5 personer ombord, att alla gör sin del i besättningsarbetet, för säkerhetens skull, men även för att kunna segla optimalt med genuan/fock/spinnaker och för att vinna. Ja, man hade inte klarat det på bara 3 personer. Jag älskar J/24-kappsegling, har kappseglat J/24 i 15 år, men jag hade i alla fall inte ens tänkt tanken att åka på en J/24-kappsegling med bara 3 personer!!!
Jo jag vet att Farr förbundet motionerade om det. Tycker dock fortfarande det är lite tunt med 10 båtar för ett SM.
Till Marianne.
En fråga. Har SSF uttryckligen sagt att båten kappseglas på 3 man?
3 personer står ju visserligen som minsta kravet i J24:an klassregler eller stämmer inte det heller?
Borde inte frågan istället vara. Hur får vi fler som seglar J24 som är stor utomlands? Att ha ett SM eller KLM kan ju knappast vara avgörande för de som väljer J24 före någon annan klass. Blir det fler som väljer J24 för att de eventuellt skulle ha SM på 10 båtar? Skulle inte tro det. De flesta väljer klass antingen för att man gillar båttypen eller vill man ha större fält och väljer kanske en klass som är mer attraktiv i just det avseendet.
PS. Glömde
Jag tycker man borde skärpt kraven istället för att släppa på dem.
Typ
30 deltagare för jollar
25 för 2-4 mans båtar
20 för 5 och uppåt
men även lagt till något om storleken eller så.
Tror det varit bättre att ha färre SM och en tydligare profil på vad SM egentligen är. Det skall inte vara lätt att bli Svensk Mästare.
Ang OS klasser som Anders skrev om.
Tycker också att det är märklig inställning att de per automatik skall få ha SM. Kanske förhoppningen har varit, om man har SM så ökar antalet deltagare....... och det ser vi ju hur det blivit ;-)
Vad tråkigt det är när det är folk som gör inlägg och är anonyma.....väljer dessa det för att dom inte riktigt står för det de skriver eller är det för att de är rädda för att visa vem de är. Tycker det är tråkigt. Jag brukar hoppa över de inlägg som är anonyma då de inte tillför något i en debatt eller ett forum.
Det är ju synd om de som skriver anonyma inlägg att det blir så om de nu lägger ner tid på det hela.
Jag är Anonym och det är jag bara för att retas. ;-)
Jag kan ta bort anonym kommentar. Man kan ju fortfarande använda sig av alias men det blir kanske lättare att följa om någon svarar. Blir det någon egentlig skillnad?
jag vet egentligen intehurman tänkte när förslaget röstades igenom. SSF hade info att inte alla klasser har antal besättningsmedlemmar i sina klassregler och andra klasser har min, max eller min och max antal. Vad gäller då som kan anses som antal personer? vem avgör?
en annan fråga är om det ska ligga på klassförbunden att avgöra hur många båtar ska krävas för ett SM (kan ändra klassregel från t.ex. 4 till 5 personer).
det finns en del öppna frågor... För de flesta jollar är det inget problem (mycket tydligare oftast) och det är väl jolleseglare som har en viss överrepresntation på seglardahen om jag inte missminna mig (jag kan ha fel).
Antal personer är ju svårt att översätta till vikt.
Men att vara mycket tyngre än gastarna i H-båt kan man inte vara. J-24 är helt klart ett tokigt fall. Här måste SSF tänka om.
utdrag ur klassreglerna Express:
C.1 Besättning
C.1.1 BEGRÄNSNING
(a) Båt skall seglas av tre, fyra eller fem personer och antalet skall ej ändras under en regatta. Vid
fem personer gäller max vikt 340 kg sammanlagd kroppsvikt. (Kroppsvikt ska vara enligt
definitionen i KSR)
De har i och för sig inga problem idag att uppnå men krävs det 10 eller 15 båtar?
andra klasser saknar antal totalt vad gäller då? JAg tycker att det är ett olyckligt beslut att basera antal båtar på antal seglare.
Två saker för att vara tydlig:
1) Farr 30 som motionerade om ändrade regler för SM kommer liksom andra att få SM-status när man har haft två på varandra sanktionerade KLM med >=10 deltagare. Det har vi haft nu 2011 & 2012 så fr.o.m 2013 torde Farr 30 få SM-status.
2) Den ursprungliga motionen var kopplad till ISAF-klasser och LOA, inte antal besättningsmän. Av någon anledning ville SSF låta antalet besättningsmän styra. En följdeffekt av det blir att man för varje klass måste definiera hur många man anser seglar den båten. I vissa klasser blir det inte helt lätt att avgöra.
3) Huruvida svensk segling mår bäst av fler eller färre SM-tecken kan man diskutera, men jag tror att den förändring som nu har genomförts har marginell effekt i det stora hela. Vi delar redan ut 40 SM-tecken i segling. Farr 30-förbundets motion byggde på att det är orimligt att kräva 20 båtar för större båttyper på ett nationellt mästerskap samtidigt som seglingen i dessa klasser kan hålla väl så hög nivå som andra. Man kan naturligtvis debattera även detta men beslutet togs enhälligt på Seglardagen så det känns inte som en våldsamt svår debatt.
....tre saker blev det visst innan jag var klar... :-)
Till Anonym, om anonym vet att det är anonym och inte anonym jag vänder mig till...
Svar Ja det är uttalat.
Svar Ja det står så i våra regler. Det hänger med från ISAF Offshore racing tiden men är idag mera av hänsyn till seglare att slippa ställa upp i en tävling där en båt vars rosrman plötsligt fått för sig att köra double handed.
Om man sett lite längre än att förlita sig på ett par listor som troligen inte är fullständiga, då klubbar fram tills inte så länge sedan, bara koncentrerade sig på att skriva rorsmans namn och inte hela besättningen så hade man förstått.
Om man också vet lite om båtkonstruktion och dyl förstår man att det finns en grund till varför man vill ha 400 kg på kanten. Det är svårt att hitta bra seglare på 130kg med multitasking förmåga...
Mvh
Marianne Schoke
Skicka en kommentar