För egen del och för många av svenskarna så är det första gången vi deltar i Amager Cup. Amager Cup består egentligen av två delseglingar en på försommaren och en på sensommaren. I Öresund Cup valde vi att ha med försommarens regatta som utgår från Lynetten.
Amager Cup är ett sammarbete mellan Amagers seglarklubbar. Hamnarna på Amager rymmer flera tusen båtar. Amager Cup är bankappsegling för entypsbåtar och distanskappsegling för DH-båtarna.
För svenskarna så är det nära över och Lynetten är en fin hamn med möjligheter att grilla och sitta längs långbord under tak.
Svenskarna som transportseglade samlades vid grillarna och tog några öl på fredagskvällen. Enkelt men himla trevligt.
Klassbåtarna Späckhuggare(På bilden), Scancap och IF körde kryss/länsbana.
Banan läggs på grundflaken utanför Lynetten väster om vindmöllorna.
Distansbanan består av 10 rundningsmärken som visas på en tavla innan start. I banan ingår också klassbåtarnas toppmärke. En detalj som skulle stöka till det i år.
Prognosen för dagen var sydliga vindar ca 6 m/s och 15mm regn.
Vi stack ut hissade för att kolla att allt var på plats. Testhissade spinnaren, kollade starten, strömmen och körde en del testkryssar. Känns bra.
Vi fick till en kanonstart X-79 i lä och Centerline 40 i lovart och Kracer 40 ytterliggare ett snäpp upp. Väl framme på skottet och vi hör Centerline flåsa i nackhåren. Några snäpp på storskotet och de blir snart tvingade att gå över på babordshalsar ut i strömmen. Bra press på fart men snart kommer Kracer att köra över oss. Innan detta händer slår vi också över till babordshalsar i ett fritt spår med ostörd vind.
Kracer fortsätter mot möllorna. Vi går ett kort slag innan vi också slår över när vinden motar.
Vi är bra med på kryssen och har de danska X-99orna, Matcher 31 och X-79an klart bakom oss.
Efter rundningen så leder 5 svenska båtar fältet. Kracer först, Carmen, Center Line 40, och Percy Skyvell i First 40.7 och sen vi. Danskarna är redan efter här.
Efter rundningen uppe vid Middelgrundsfort så blev det sträckbog in mot Köpenhamn. Ytterliggare en sträckbog upp mot soldaten vid Saltholm. Därefter ner mot södra delen av vindmölleparken. Här hissar Team Kracer sin gamma och går fint. TWA ca 80 grader.
Själv kör vi fock och är orolig att X-99 ska gå bra med sina genuor när det blir släpp. Att bara ha fock känns fattigt. Hade vinden varit ännu lättare hade den här bogen blivit svår för oss.
Team Kracer hade kul åt att vi missade att ta in fendrarna innan vi hissade seglen. Då kändes den här lite som skrattar bäst som skrattar sist.
Efter sträckbogarna så var det dags för spinnaker igen. vinden har nu ökat till ca 9m/s. Vi väljer att köra ut i strömfåran för att få extra skjuts medströms.
En rundning till och det är dags för sista benet i mål.
Målgång och så är det bara att köra in. Av utlovade 15mm regn blev det inget annat en kanondag på Öresund. En klockren segling kändes det som. Sena i sista rundning men vi redde ut situationen.
Väl inne i hamnen dyker en av X-99orna upp med högröda och upprörda X-99 seglare som säger att vi rundat fel vid första märket. Vi rundade babordsrundning som seglingföreskrifterna sa och som alla andra så det här kändes konstigt.
Jag läser seglingföreskrifterna en gång till och banskissen visar på babordsrundning. Under Bilaga ett står att rundningen indikeras av röd och grön flagg men inget definierar vad röd och grön flagg är.
Hmmm, hur gör man i en sån situation. eftersom vi vet att protest lämnats in så lämnar vi in en mot otydlighet i seglingsföreskrifterna.
Det visar sig att det gör de andra också som också fått protest mot sig.
Vi blir kallade till protestförhandlingar och förklarar vår sak. seglingsledningen har åtminstonde fem protester att hantera och tiden drar ut på eftermiddagen.
Skulle toppmärket rundats för styrbord eller babord? De två X-99 tar var sitt håll. Den ene ångrar sig och rundar en gång till. En av X-99orna som passerar oss för babordshalsar skriker protest men hissar inte protestflaggan förrän efter att de rundat. Detta medgav de vid protestförhandlingarna.
Protestkommittén menar att föreskrifterna var överbestämda och anser att seglingen bara kan ogiltigförklaras om inte protesterna dras tillbaka. Fyra drar tillbaka sina protester och är överens om att situationen är tråkig för alla. Femte protesterande vägrade och protestkommittén ogiltigföklarade seglingen. Den femte är just protesten som aldrig borde godkänts då de ser till att fixa sin rundning innan de sätter flagg.
Tråkigt för alla inblandade men förmodligen rätt beslut på lång sikt. Nästa år är absolut seglingsinstruktionerna skärpta och förtydligade.
Kul vatten att segla i. Vi kommer igen till nästa år. Lynetten är en fantastiskt trevlig klubb. Under tiden vi väntade blev vi väl försedda med öl, läsk och snacks.
De preliminära resultaten visade att vi blev tvåa i klassen slagna med 42s av X-79an. I stora klassen var Carmen först, Centerline 40 två och Kracer trea. Nu spelar dessa placeringar ingen roll eftersom segling ogiltigförklarades. Synd om alla.
Mattias Bodlund var ute och tog bilderna.
29 kommentarer:
Har Mattias fler bilder ? Vi vill ha några på "Antheor" om det finns.
Carlander
Låter som om Näset Runt var ett bra alternativ. Inga oklarheter om vilket håll Näset skulle rundas om.
34 Båtar kom till start.
I SRS klassen såg det ut så här:
1:a Sebstian Larsson J105
2:a Leif Andersson Seaquest 36
3:a, Anders Molin First 34.7
/Martin
Danmark är sig inte likt i år. Först ställer Palby Fyn Cup in, Fyn Rundt Classic bjuder in till ORCi, de danska Öresundsseglarna lyser med sin frånvaro. Amager Cup blir tillsnurrat.
Dock fick vi en massa goa kontakter i helgen. Sått några frö för framtiden.
De kommer säkert att ha gått igeonom seglingföreskrifter och gjort det tydligare till 2013.
Varför ogiltigförklarar man en segling för att alla inte drar tillbaka sina protester? Kunde ni inte tala om för protestkommitten att dom kan ge alla gottgörelse och sätta in dom i prislistan i den ordning de korrigerade tiderna visar? Givetvis måste de som seglat "rätt" komma först, men dom som får gottgörelse sätts in på delad första, andra, tredje osv. Eller?
Det var ju vad som var "rätt" som inte gick att reda ut enligt föreskrifterna.
Kanske ni skall ha Näset Runt i cupen nästa år :-)
Känns konstigt att åka till Danmark och segla mot småbåtar när det finns bättre motstånd och fler båtar som kappseglar i hemmaviken?
+1
Varför är det konstigt att köra till Danmark? Kanske om man bor i Göteborg och vägrar köra efter DH-regel. Då hade jag också tyckt det var märkligt.
En kommentar: Näset runt fanns inte förrän i vintras och FBK hade inte sanktion för racet förrän sent. De kontaktade oss men valde att lägga racet på samma dag som Öresund Cup går.
Om kanalen är stängd det är väl bara då man seglar runt näset.
Det kommer en rapport från Sebastian Larsson och Näset Runt ikväll.
Nån har seglat rätt, nån har seglat fel. Beroende på att seglingsföreskrifterna har varit otydliga. Då kan protestkommiten säga att alla seglat rätt pga att det fanns flera tolkningar. Det unika med att "döma" i segling är att det finns flera parter, dom tävlande, seglings/tävlingskommiten och protestkommiten och att alla kan göra fel. Att seglingsföreskrifterna är otydliga/dubbeltydliga behöver inte innebära att seglingen ska ogiltigförklaras. Det viktiga är att det blir (någorlunda)rättvist.
Det tyckte fyra av fem också men protestkommittén menade att man kunde inte göra så.
Självklart skulle man kunnat tolka in att vi kunde runda som på vilket håll som hellst.
Som jag skrev i vintras så är det en delikat balans mellan att göra det en handfull båtar vill och det som gynnar den lokala bredden.
Dessutom menade jag att det inte är tillräckligt att byta mätregel för att locka de duktiga danska båtarna. Trots DH i tre race och mycket PR så är det bara en dansk båt med lite klass som varit med på ett race.
Men nu verkar ju seglarna i din region ha röstat med fötterna. Uppenbarligen funkar SRS good enough för de flesta även i din del av Sverige?
Jag hojtar inte "vad var det jag sa", men jag tycker ni skall sätta hela mätregeldiskussionen i lite perspektiv och försöka samla de lokala seglarna först, innan ni går över ån efter vatten.
Det finns många race i regionen som samlar 20 - 30 båtar. Det har det funnits hela tiden.
Det är vanligtvis grannklubbarna som kommer på dem och det är väl inget som är ändrat för att vi kör en Cup vad gäller dessa race? Det är inte så att vi förstör dessa race som du hävdar. Det visar väl Falsterboseglingen.
Jag har hjälpt FBK på Öresund Regatta med att promota Näset runt, Pinhättan med Skåneåttan, Simrishamnsveckan etc.
Jag ser faktiskt inte riktigt konflikten som du ser och förstår inte varför du göttar dig med att Amager Cup ogiltigförklaras av protestkommittén. Du kan gärna slå mig en signal och berätta var det klämmer någonstans.
Det klämmer ingenstans.
Och jag gottar mig inte.
Men jag tycker fortfarande inte att ert cup-upplägg gynnar regional breddsegling. Vilket är synd då du är tongivande i regionen och med det följer visst ansvar.
Och ditt avståndstagande från SRS är olyckligt då du i SHFs styrelse skall representara många medlemmar som faktiskt seglar SRS.
Det hade varit cool om ni fick ihop en cup med de bästa båtarna från Sverige och Danmark, men när många av de bra båtarna, både från Sverige och Danmark, väljer bort era seglingar så kanske man skall vara lite lyhörd?
Men det är väl bra att prova en säsong och sedan utvärdera. Höstracen brukar ju locka fler duktiga seglare från båda sidor av sundet.
@blur, jag minns en blogg med samma namn som din ID där du i princip sade ifrån alla ansvar i en liknande roll.
lätt att lägga då ansvaret på andra...
Det är inget konstigt att segla i Danmark:-) i år seglar vi 4 race i Danmark med king 40 Magic:-)från Norge.
Å det är alltid kul att segla där,visst kan man tycka att det är långt dit!! Men vad gör man inte för att få segla:-)
Magnus A
@Peter Kross
Jag sade att jag jag inte var ansvarig för alla seglingar i alla klasser i alla klubbar :-)
Däremot tar jag så klart ansvar för de aktiviteter som jag själv driver, nu senast Big Boat Race. Jag är också sammankallande för ägarna av de större båtarna med SRS >1.22 och i den rollen försöker jag ta tillvara deras intresse, utan att det går ut över andra.
Till exempel var vi väldigt noga med att West Side Cup skulle kunna köras parallellt med övriga cuper i regionen och i möjligaste mån förstärka de cuper och seglingar som redan fanns.
Jag är övertygad om att spets föds ur bredd, och där handlar det om att göra allt som krävs för att samla och engagera lokala seglare först.
Det har vi lyckats med i Göteborgsområdet där det nu finns nästan 50 aktiva båtar med SRS >1.22. Det handlar om att samla dem för dialog, engagera dem på vintern, promota cupen, skapa nya event som efterfrågas eller att åka runt och hjälpa folk med trim och gastar.
Jag tycker att vi har visat att det går att segla både på kul (Bohusracet, Hermanö Runt eller Pater Noster Race) och lite mer ambitöst (Big Boat) under SRS.
Och oavsett vad du eller Anders tycker, så handlar det INTE om mätregler! Under helgen i Marstrand fanns det INTE EN ENDA kommentar om SRS som system, ensklida mätettal eller krångel med mätbrev.
Öresund cup är nog inte tänkt som en breddseglingsgrej och tanken att integrera seglarna på bägge sidor sundet är helt rätt. Att sträcka ut en hand till danskarna och segla DH i sverige måste ses som generöst. Sen kan det nog ta etT tag att jobba in cupen i medvetandet på bägge sidor sundet.
All credit till entusiasterna och visionärerna!!
Peter G du är expert på att dömma och förnedra andras insatser och höja dina egna. Antingen är du avundsjuk eller dum på riktigt. Hur kan du som sitter på en liten sten i Göteborg komma och vara expert i våra farvatten. Tror du verkligen att du är guds gåva till segelsporten. Kan tycka att du skall tagga ner lite nu. Du dyker ju bara upp och är skadeglad och dryg. Koncentrera dig på din egen segling och låt bli vår om du inte har något bättre att komma med. Segla ner din båt till Öresund och delta istället för att peka finger från stenen. Du kan ju delta på Ven Runt, Saltholm Runt, Bådnyt Sailors Cup, Mumm Stelton eller Race Riktigt.
Du är välkommen! Alla är faktiskt välkommna....
Lycka till!
MVH
ALM
Hade en diskussion med Inge ikväll som är en av nyckelpersonerna för Näset Runt och vi var helt överens om att fortsätta dialogen inför nästa år.
Precis som det kommer att vara dialog med Lynetten.
Finns knappast någon konflikt där.
Vi ses på banan.
Vårt nästa race blir nog Bornholm Runt. Skånes idag enda havskappsegling.
Jag tycker att det är väldigt synd att man trots de ansträngningar som görs att inte fler båtar ställer upp. Tyvärr visar det sig återigen att det är väldigt svårt att få till gemensamma seglingar i sundet. Samma visa var det för drygt 10 år sedan när IF klassen var stor. Det var svenskar som i större utsträckning än danskar som deltog på andra sidan.
Jag ser gärna fler initiativ som i Helsingborg med lite pilsner och mat när man kommer fram dagen innan, det var tydligen liknande i Danmark nu senast.
Det är trist att diskusionen här ska handla om vilka mätregler som bör användas och om den ena är bättre eller sämre än den andra.
Jag uppskattar de initiativ som Anders NIlsson m fl har tagit och jag hoppas att man kan locka fram fler båtar till hösten och till nästa säsong.
Att mäta sig mot andra och sig själv är inspirerande, hoppas att fler vill vara med!
/Mats Dahlander,
Jag tror att Danskarna har ett större problem med antal deltagare än vi har på våra regattor. Och vi är ju inte så många. Det räcker att det är krock med en shorthandsegling sen är det urvattnat i Danmark. Big Boat serien har också krockat. Dom är många men inte på banan precis som hos oss.
Vi måste hjälpas åt..
Jämför vi deltagarantalet på North Sails Trim Cup så ökade det faktiskt från i fjol. Samma med Kullaseglingen.
Amager Cup ännu mer.
Det viktigaste är som Hansen säger att vi hjälps åt. Det var kanonfint i Lomma, Helsingborg och Lynetten med hygget. NS trim Cup var kanon arrangerat, Kullaseglingen också.
Ska vi komma i kontakt med de danska seglarna vilket är en förutsättning för utbytet så måste vi svenskar börja med att segla i Danmark. Det kommer kanske att märkas skillnad först nästa år men man måste ju börja någonstans.
I år bygger vi broar.
Bygger vi broar, slipper vi segla. ;)
Ojojoj... jag trodde det var 2012 och man kunde ha en avvikande uppfattning på en blogg utan att det var hela världen :-)
Skall man gissa att lokala seglare som tycker annorlunda också får höra att de är "dumma på riktigt"?
Jag skiter egentligen i hur ni seglar, och skulle jag dissa någon (jag är ju känd för det) så finns det effektivare sätt.
Min feedback var, och är, välmenad och baserad på det jag sett runt om i Skandinavien och den input jag fått från seglare i er region.
Nu skall jag ta ert råd och ägna mig åt min egen segling. ÅF Offshore Race är på agendan. Kommer det några starka team från Sundet?
I fjol deltog 20 båtar på Amager Cup och i år 36 båtar.
Kullaseglingen hade också betydligt fler deltagare i år jmf med i fjol.
North sails trim Cup låg nog på ungefär samma.
Näset Runt ökade också rejält om man tar siffrorna från sommarregattan i Höllviken som jämförelse.
Siffrorna tycker jag säger sitt. Vad är det som är fel?
Av båtarna på Näset runt är det bara Leif i Seaquest som vi någonsin mött.
Det är väl kanon om vi kan köra kappsegling i Öresund för olika målgrupper samtidigt.
Lycka till Peter!
Vi skall segla shorthand lokalt.
Hade det inte varit hård belastning på jobb skulle jag seglat med Falkenberg på GR.
Skicka en kommentar