Blogger gick ner och mitt inlägg om masthaveriet försvann så jag publicerar det igen. Tyvärr så verkar era kommentarer vara borta.
Det finns ju en hel del att reflektera över så hör några dagar efter.
Den stora frågan är naturligtvis:
- Vad var det som hände?
Först tycker man att det är självklart. Men vad hände egentligen först?
En sak som är säker är att akterstaget kom loss. Varför?
- Bucklade masten först och drog med sig akterstaget?
- Släppte taljan så riggen kom framåt och sen bucklade?
- Släppte infästningarna för akterstaget först och masten kom framåt?
Alla tre varianterna ser jag faktiskt som möjliga scenarier. Det finns säkert flera varianter men det blir mest spekulation om vad som hände.
I besättningen har vi diskuterat vad som hände men alla var ju sysselsatta med något och hade fokus framåt. Jag kan faktiskt inte med säkerhet säga något om ordningsföljden.
När olyckan är ett faktum så tar adrenalinet strax över och man blir otroligt fokuserad på att lösa uppgiften. Jag är verkligen imponerad över hur rationella vi var när vi insåg att ”mast down”.
Enkla grejer som att vi skruvade loss mantåget för att inte trycka på stöttorna med hela masten. Vi plockade fram fendrar och la under mastdelarna när de kom ner. Vi hade ganska god tid på oss. Masten sjunker inte så snabbt som man tror.
Loss med spinnakerbommen innan det hände något med den. Skruva av instrumenten och rädda dem. Ta loss bom och rodkick.
På http://www.sjoraddning.se/lomma/alarm/mastbrott-i-lommabukten/ kan man lösa om att folk tycker man ska bultsax med. Intressant att saker och ting är så självklara för många om hur saker och ting skulle varit. Intressant är att vi skruvade av vantskruvarna och när sjöräddningen kom så hade de en bultsax med. Vi tog den sista med bultsaxen. Hur gick det? Den hade ganska kämpigt för att ta sig igenom dyformvajern. Många kappseglare har rodrigg – hur knipsar man en 7mm rodtråd? Sjöräddningen hade inga sådana grejer med sig.
Själv hade jag med mig en gammal hederlig Sandvik bågfil med extra blad(står i seglingsföreskrifterna till Själland Runt). Vi klarade oss långt med den och vassa knivar. Vi har alltid full verktygslåda med.
Hur som helst så kändes det som att det farligaste ögonblicket, efter att själva masten kom ner, var när vi hade den lös och skulle dumpa den. Dags att dumpa den överbord. Mattias tryckte vad han orkade och höll fendern på plats. Jag och Hubert tryckte hårt ifrån med båda fötterna för att inte få den sargade ändan att skrapa längs fribordet eller ännu värre stämpla ett hål. Nu kom nästa överraskning. Masten tog lång tid på sig att sjunka neråt. Vi kom bort ganska enkelt innan den sjönk.
Vi gled lite från dumpningsplatsen kollade att vi inte hade linor i vattnet och startade motorn. Det hade ju varit snyggt att köra in linor från masten i propellern.
Ingen skadad är absolut det viktigaste i en situation som detta.
Vad har ni för erfarenheter av mastbrott?
18 kommentarer:
Man borde ha bultsax. ORC/OSR: "Tools and spare parts, including effective means to quickly disconnect or sever the standing rigging from the
hull shall be provided."
24" är OK för 7 mm rod: http://extranet.bahco.com/Catalogue/CONCat.asp?lchapterID=8&lsectionID=61
6 mm 19x1 går av mycket lätt även med Biltema 18" bultsax, men kanske inte 7 mm rod.
Varifrån gick akterstag av?
Trisst med haveri!
Blir det mast i kolfiber nu?
Timber !
I vilken manöver eller på vilken bog hände det ? Vilken segelsättning förde ni? Den informationen kan vara bra att ta in i analysen.
Tråkigt är det och jag lider med er.
Dr. Cunningham
Doktor Cunningham undrade vad vi hade för segel.
Vi hade precis rundat ner på läns hissat spinnaren och bestämt att vi behöll 3.5 focken uppe.
Det båste 10-14 m/s inget märkligt inga broacher eller felaktiga manövrar. På kurs rakt mot märket.
jag har kommit fram till att först lossnade det på styrbordssidan. Kaskadblocken gick ihop först. hade babord lossat först hade blocken inte gått i varandra.
Tråkig historia, lider med dig/er. Du pratar om att akterstaget gick av. Hur långt ner sitter spinnakerfallet i förhållande till akterstaget? På båtar med lång kaltopp är det förödande att inte släppa på akterstaget innan man hissar spinnakern i hård vind.
Man undrar hur det funkar med topphissat.
Då lär det ju inte vara det. Hur är det med focken då?
En okunnig undrar varför ni dumpade mast, segel o annat? Eftersom ni fick den den på däck, menar jag! Hårda vinden, hög sjö, kutym, eller vad?
Omöjligt att hantera en så lång mast med 168m2 våta segel på. Väger 197kg utan segel.
En "klassiker" när man faller av från kryss till läns är att bommen går mot lävanten. Det får masten att bändas bakåt. Blåser det mycket och båten inte har hunnit att accelerera så blir pressen ganska stor och masten kan kolapsa.
Dr. Cunningham
Vi har en "åtta" på skotet så det aldrig ska löpa ut så långt så att bommen går i. Vi har ca 1 dm marginal från spibommen som vi har hängande på storbommen.
1) Vi var ett par som hade en "Leatherman", dessa fick jobba hårt och visade sig vara ovärderliga!
Innan Anders välutrustade verktygslåda var uppe hade vi redan kommit igång med jobbet att dela på mast, bom, rodkicken, mantåg och annat som snabbt behövde göras. Det kapades också ett par linor i snabb takt.
SÅ, NI SOM INTE HAR EN LEATHERMAN INFÖRSKAFFA EN!
2) Anders hade en vanlig bågfil med vassa bld, den var bra. Grymmast var dock den lilla minivariant på bågfil som fanns i verktygslådan. Den använde jag bla till att såga mig igenom förstagsprofilen och förstaget, tack vare den lilla storleken gick det lätt att hela tiden jobba på rätt ställe. Detta gick på nolltid!
Ang. bommen, den var aldrig ens nära vanten.
Jag fattar inte att alla hade Leatherman i fickorna. Litarna ni inte på mig? :-)
Jo, litar absolut på dig men alltid bra att ha en bra grej lättillgänglig. Har den alltid med mig när jag coachar och på större båtar är den bevisligen också bra... :)
Förmodar att ni hade ganska hårt kickat och kanske också ganska hög riggspänning...
Dr. Cunningham
Inget exceptionellt. Ingen rod bara dyeform.
Hade ni släppt på kicken och akterstag när ni satte spinnen?
Skicka en kommentar