Efter att ha optimerat nya garderoben mot ORCi med hjälp av Åke på Gransegel så får vi också sänkt SRSv till 1.279. Nu återstår bara att se om vi blir snabbare eller långsammare. Bra känns det i alla fall.
Skämt åsido. De flesta standardbåtar har felaktiga uppgifter i båtdatabladen. Steg 1 är naturligtvis att låta en mätman mäta in båten och väga båten. "Standardbåtarna" finns inte så som de är beskrivna i båtdatabladen. SRSv är absolut rätt riktning för att få ordning på även båtdatabladen. Fördelen av att mäta in båten och använda veriferat data är att båten blir riktigt bedömnd. Det kan ju faktiskt bli så att man får höjt också. Hur ska en båt kunna bli riktigt bedömnd/beräknad på felaktiga data?
Vi har inte gjort något förutom att se till att ha korrekta data i mätbrevet. Vår båt väger 4,0 ton. Förra mätbrevet sa 3,65 ton Seglen är också uppmätta av mätman såklart. I övrigt inga ändringar förutom att vi vägt båten utan dynor för att slippa ha med dem.
:-) En del behåller vi. Särskilt det som tog en vinter med en massa VPP-körningar och olika idéer. Viktigaste tipset är att mäta in era båtar och mät om seglen. De krymper över tiden.
Anders, SRS är väl ett system för breddsegling? visst är det bra om data i båtdatabladen stämmer likaså i mätbreven. Åt andra sidan har felaktigheter mindre betydelse i ett rent empiriskt system jämfört med en mätregel. båten ändras inte om det står i mätbrevet 4 ton eller 3,6 ton. måtten behöver inte slår igenom fullt ut. mått och vikt i SRS säger dessutom mycket lite om hur skrovet ser ut och här finns det väl en del som påverkar prestandan.
Håkan, enligt SRS-regel halsas en spinnaker på bom. detta gäller för både symmetrisk och asymmetrisk. Gennaker halsas mot skrov eller peke. De flesta tabellbåtar har dock ingen asymmetrisk spinnaker i standard. Det finns dock några undantag bland klassbåtar via deras klassregler.
Den stora utmaningen för ett empiriskt system är väl ändå att hitta rätt bland alla variabler som påverkar prestanda när alla hållpunkter som finns i form av båtdatablad är rena snurren.
Håkan, X37 som tabellbåt kan välja mellan spinnaker eller gennaker. Gennaker kan då inte halsas med bom. Men Gennakern, eller snarare asymmetrisk spinnaker kan halsas med bom om så anges i SRS mätbrev vilket gäller för oss./Johan
Kul att se Grynet återställd, ja tom bättre än tidigare. På torsdag möter Campusen vatten under förutsättningen att vägföreningen tagit bort de 15-20 ton grus som deponerats på isättningsrampen! Det var ingen rolig syn. Max
Johan Jag såg ert mätbrev och har en följdfråga. Tidiga definierades en spinnaker som ett symmetrsikt segel, är det borta nu? Om inte kan väl inte ett segel definieras både som spinnaker och gennaker, eller? Jag hittar inte reglerna på nätet längre... Förvirrad...
i SRS är spinnaker ej definierad som symetrisk. det är halsning som avgör. Samma segel kan därmed vara spinnaker och gennaker beroende hur den används.
Peter Tack, då skulle vi kunna mäta in vår lilla gennaker även som spinnaker och halsa den på bom. Ett intressant alternativ vid hård vind och platta bogar :-) Det måste vi testa.
Jag kikade på ditt SRSv-mätbrev. Jag tycker att ditt bogspröt ser kort ut 2,07. Har du kortat det i SRS? I DH har du ett bogspröt på 2,49. Du kan kontrollmäta det själv:
BLmax: Största tillåtna avstånd från förstagets infästningspunkt på skrovet till infästningspunkten på skrovet för gennakerns halshorn, eller till bogsprötets yttre punkt
Det låter som att ni optimerar mer än vad ni seglar där nere i Sundet ;-)
Det finns absolut ingen anledning att sätta bom på en sportig båt med 2 meter peka. De flesta går i motsatt riktning och det är absolut inget problem att gå både lågt och fort när det blåser med en modern gennaker.
Blur, hur definierar du sportig båt? Vi börjar hitta kryssskruven i X37an men på undanvind knepigt, känns rätt med bom, men vi är som sagt nybörjare vad gäller assy.
Välkommen ner till sundet 1-2/7. Fyrtorn2handed. Kul och knepig segling när sommarnatten är som vackrast och med luriga vindar o strömmar. Kolla länken och ta utmaningen http://www6.idrottonline.se/LommabuktensSK-Segling/Kommitteer/Segling/Kappsegling/Fyrtorn2handed1-272011/ /Johan för LBS
Ja HPn är sportig, X37 suverän seglare för den som kan, men inte sportig med tanke på vikten. Jag är dock nyfiken på hur hon går att utveckla som gennakerbåt eller om det är symmetrisk spinnaker som gäller. Assy på bom och korta banor kräver dessvärre en del av besättningen och det lär ta tid för oss att komma igång.
Peter G Vi optimerar inget. Vi hinner inte ens segla så mycket som vi skulle önska... :-( Sen vet jag inte om det blir bättre med bom till gennaker men då vi har svårt att gå lågt med vår lilla gennaker så vore det kul att testa. Vi har ändå allt (utom nedhal) som bom, suggor och råttor...
Peter G Vi optimerar inget. Vi hinner inte ens segla så mycket som vi skulle önska... :-( Sen vet jag inte om det blir bättre med bom till gennaker men då vi har svårt att gå lågt med vår lilla gennaker så vore det kul att testa. Vi har ändå allt (utom nedhal) som bom, suggor och råttor...
Peter G Så är det säkert... Vi har inte tänkt investera i något utan jag är mest nyfiken på hur det funkar i SRSv och hur båten skulle bete sig... Jag har även en gammal spinnaker jag tänkt testa på någon grabbsegling mest för skoj :-) MEN som du skriver är nog den bästa lösningen att träna, träna och åter träna... Det är svårt att köpa sig rutin vilket iofs hade varit praktiskt med två nybörjare ombord ;-)
Anders, "Grynet" med genuakonfig. är ju snart nere på samma SRSv som den klart mindre 34DD? Hur gör man, båten är väl knappast tyngre nu efter avmastningen? StefanK
Vi har en annan design på storseglet, kortare spinnare och genuan är ommätt. Det är skillnaderna. Seglen har ju den egenskapen att de krymper när de används. Mitt tips är att mät in din Dehler 34 DD med mätman och få verifierade mått. Då visar det sig kanske att ni inte skulle vara snabbare än en Vega. ;-) Ju fler som mäter in sina båtar gör ju att SRS-kommittén får verifierade data att jobba med och inte bara marknadsföringsvärden
31 kommentarer:
Härligt, nu kan ni slappna av på kryssen när ni fått sänkt med 0,001...
Vi fick sänkt från 1.289 till 1.279 och har genuan kvar.
Verkar som 2011 är året då alla tävlar om vem som kan få lägst lys....
Vad har ni gjort som gjort er båt "långsammare"?
Vad har...
HP1030
Kracer 40
X-119 Carmen
...gjort?
Vi brukar släpa spinnakerskoten i vattnet men annars inget särskilt. ;-)
Skämt åsido. De flesta standardbåtar har felaktiga uppgifter i båtdatabladen.
Steg 1 är naturligtvis att låta en mätman mäta in båten och väga båten.
"Standardbåtarna" finns inte så som de är beskrivna i båtdatabladen. SRSv är absolut rätt riktning för att få ordning på även båtdatabladen.
Fördelen av att mäta in båten och använda veriferat data är att båten blir riktigt bedömnd. Det kan ju faktiskt bli så att man får höjt också. Hur ska en båt kunna bli riktigt bedömnd/beräknad på felaktiga data?
Vi har inte gjort något förutom att se till att ha korrekta data i mätbrevet.
Vår båt väger 4,0 ton.
Förra mätbrevet sa 3,65 ton
Seglen är också uppmätta av mätman såklart.
I övrigt inga ändringar förutom att vi vägt båten utan dynor för att slippa ha med dem.
Men var i består optimeringen. Det förra mätetalet var också SRSv och ni behåller genuan. Kanske klippt ned spinnaren?
Får se om vi kan pressa X37an ned mot 1,27. Kompensation för besättningsovan vid gipp med asymetrisk./Johan
:-)
En del behåller vi. Särskilt det som tog en vinter med en massa VPP-körningar och olika idéer.
Viktigaste tipset är att mäta in era båtar och mät om seglen. De krymper över tiden.
Johan
Är det tillåtet med asymetrisk spinnaker på bom enl SRS?
Anders, SRS är väl ett system för breddsegling? visst är det bra om data i båtdatabladen stämmer likaså i mätbreven. Åt andra sidan har felaktigheter mindre betydelse i ett rent empiriskt system jämfört med en mätregel. båten ändras inte om det står i mätbrevet 4 ton eller 3,6 ton. måtten behöver inte slår igenom fullt ut. mått och vikt i SRS säger dessutom mycket lite om hur skrovet ser ut och här finns det väl en del som påverkar prestandan.
Peter
Håkan, enligt SRS-regel halsas en spinnaker på bom. detta gäller för både symmetrisk och asymmetrisk. Gennaker halsas mot skrov eller peke.
De flesta tabellbåtar har dock ingen asymmetrisk spinnaker i standard. Det finns dock några undantag bland klassbåtar via deras klassregler.
/Peter
Den stora utmaningen för ett empiriskt system är väl ändå att hitta rätt bland alla variabler som påverkar prestanda när alla hållpunkter som finns i form av båtdatablad är rena snurren.
Håkan, X37 som tabellbåt kan välja mellan spinnaker eller gennaker. Gennaker kan då inte halsas med bom. Men Gennakern, eller snarare asymmetrisk spinnaker kan halsas med bom om så anges i SRS mätbrev vilket gäller för oss./Johan
Kul att se Grynet återställd, ja tom bättre än tidigare. På torsdag möter Campusen vatten under förutsättningen att vägföreningen tagit bort de 15-20 ton grus som deponerats på isättningsrampen! Det var ingen rolig syn. Max
Johan
Jag såg ert mätbrev och har en följdfråga. Tidiga definierades en spinnaker som ett symmetrsikt segel, är det borta nu?
Om inte kan väl inte ett segel definieras både som spinnaker och gennaker, eller?
Jag hittar inte reglerna på nätet längre...
Förvirrad...
i SRS är spinnaker ej definierad som symetrisk. det är halsning som avgör. Samma segel kan därmed vara spinnaker och gennaker beroende hur den används.
/Peter
Peter
Tack, då skulle vi kunna mäta in vår lilla gennaker även som spinnaker och halsa den på bom.
Ett intressant alternativ vid hård vind och platta bogar :-)
Det måste vi testa.
Det är säkert inte gratis men det kan det ju vara värt.
Håkan!
Jag kikade på ditt SRSv-mätbrev. Jag tycker att ditt bogspröt ser kort ut 2,07. Har du kortat det i SRS? I DH har du ett bogspröt på 2,49.
Du kan kontrollmäta det själv:
BLmax: Största tillåtna avstånd från förstagets infästningspunkt på skrovet till infästningspunkten på skrovet för gennakerns halshorn, eller till bogsprötets yttre punkt
Tack för tipset.
Jag vet inte utan får kontrollmäta helt enkelt...
Annars är det kanske läge att ansöka om nytt cert med gennaker på bom :-)
Det låter som att ni optimerar mer än vad ni seglar där nere i Sundet ;-)
Det finns absolut ingen anledning att sätta bom på en sportig båt med 2 meter peka. De flesta går i motsatt riktning och det är absolut inget problem att gå både lågt och fort när det blåser med en modern gennaker.
Blur, hur definierar du sportig båt? Vi börjar hitta kryssskruven i X37an men på undanvind knepigt, känns rätt med bom, men vi är som sagt nybörjare vad gäller assy.
Välkommen ner till sundet 1-2/7. Fyrtorn2handed. Kul och knepig segling när sommarnatten är som vackrast och med luriga vindar o strömmar. Kolla länken och ta utmaningen http://www6.idrottonline.se/LommabuktensSK-Segling/Kommitteer/Segling/Kappsegling/Fyrtorn2handed1-272011/
/Johan för LBS
Jag antog att det var Håkans HP-1030 som diskuterades. Lite sportig är den väl?
Fyrtornsrundan hade varit kul, men den krockar med Bohusracet. Just nu 160 anmälda, men jag är ganska säker på att vi når 200.
http://vikenagir.se/Bohusracet-filer/Deltagare2011.html
Ja HPn är sportig, X37 suverän seglare för den som kan, men inte sportig med tanke på vikten. Jag är dock nyfiken på hur hon går att utveckla som gennakerbåt eller om det är symmetrisk spinnaker som gäller. Assy på bom och korta banor kräver dessvärre en del av besättningen och det lär ta tid för oss att komma igång.
Lycka till på Bohusracet.
/Johan
Peter G
Vi optimerar inget.
Vi hinner inte ens segla så mycket som vi skulle önska... :-(
Sen vet jag inte om det blir bättre med bom till gennaker men då vi har svårt att gå lågt med vår lilla gennaker så vore det kul att testa. Vi har ändå allt (utom nedhal) som bom, suggor och råttor...
Peter G
Vi optimerar inget.
Vi hinner inte ens segla så mycket som vi skulle önska... :-(
Sen vet jag inte om det blir bättre med bom till gennaker men då vi har svårt att gå lågt med vår lilla gennaker så vore det kul att testa. Vi har ändå allt (utom nedhal) som bom, suggor och råttor...
Håkan, anledningen att ni har svårt att gå lågt kan bero på att den "lilla gennakern" inte är en runner, utan skuren planare/smalare.
Tipset är att köra med det ni har tills ni behärskar det, sedan kan man fatta väl underbyggda beslut.
Och skall man ändå ha bom så kan man lika gärna gå till symmetriskt med en gång.
Peter G
Så är det säkert...
Vi har inte tänkt investera i något utan jag är mest nyfiken på hur det funkar i SRSv och hur båten skulle bete sig...
Jag har även en gammal spinnaker jag tänkt testa på någon grabbsegling mest för skoj :-)
MEN som du skriver är nog den bästa lösningen att träna, träna och åter träna...
Det är svårt att köpa sig rutin vilket iofs hade varit praktiskt med två nybörjare ombord ;-)
Anders, "Grynet" med genuakonfig. är ju snart nere på samma SRSv som den klart mindre 34DD?
Hur gör man, båten är väl knappast tyngre nu efter avmastningen?
StefanK
Vi har en annan design på storseglet, kortare spinnare och genuan är ommätt. Det är skillnaderna.
Seglen har ju den egenskapen att de krymper när de används.
Mitt tips är att mät in din Dehler 34 DD med mätman och få verifierade mått. Då visar det sig kanske att ni inte skulle vara snabbare än en Vega. ;-)
Ju fler som mäter in sina båtar gör ju att SRS-kommittén får verifierade data att jobba med och inte bara marknadsföringsvärden
Hansen
Mätbrevet är nu uppdaterat...
Skicka en kommentar