På SSF´s hemsida annonserar Svenska Seglarförbundet att man ska se över säkerheten för seglare, funktionärer och tränare under rubriken "Översyn av säkerheten på gång".
Läser jag texten så tycker jag det är en märklig frågeställning "därför har en ny arbetsgrupp tillsatts av SSF:s styrelse för att se om vi kan påverka säkerheten med tydligare riktlinjer för seglare, funktionärer och tränare. "
Det är väl självklart att SSF kan påverka säkerheten för aktiva och funktionärer frågan är väl hur det görs bäst. Om det räcker med riktlinjer tycker jag är tveksamt. Sedan Svenska Havskappseglingsförbundet inte längre har någon direkt verksamhet så är det väl bara SSF som kan ta tag i säkerhetsfrågorna och att ta fram utbildningar. Kan vi vänta för att få svar på frågan "om"?
Att säkerhetstänkandet är lågt både bland seglare och funktionärer är ju tydligt. Inte bara i Sverige utan vinterns händelser på dansk sida visar på att en rejäl uppstramning krävs. En jämförelse med ridsporten eller med ishockeyn går kanske att göra. Att inte ha på flytväst tycker jag är som att rida eller spela ishockey utan hjälm. Vi är då 30 år efter som sport.
Försäkringsbolagen kan kanske hjälpa till genom att ställa som villkor att det finns nödvändig säkerhetsutrustning tillgänglig för funktionärer och tränare för att försäkringar ska gälla.
Läser jag texten så tycker jag det är en märklig frågeställning "därför har en ny arbetsgrupp tillsatts av SSF:s styrelse för att se om vi kan påverka säkerheten med tydligare riktlinjer för seglare, funktionärer och tränare. "
Det är väl självklart att SSF kan påverka säkerheten för aktiva och funktionärer frågan är väl hur det görs bäst. Om det räcker med riktlinjer tycker jag är tveksamt. Sedan Svenska Havskappseglingsförbundet inte längre har någon direkt verksamhet så är det väl bara SSF som kan ta tag i säkerhetsfrågorna och att ta fram utbildningar. Kan vi vänta för att få svar på frågan "om"?
Att säkerhetstänkandet är lågt både bland seglare och funktionärer är ju tydligt. Inte bara i Sverige utan vinterns händelser på dansk sida visar på att en rejäl uppstramning krävs. En jämförelse med ridsporten eller med ishockeyn går kanske att göra. Att inte ha på flytväst tycker jag är som att rida eller spela ishockey utan hjälm. Vi är då 30 år efter som sport.
Försäkringsbolagen kan kanske hjälpa till genom att ställa som villkor att det finns nödvändig säkerhetsutrustning tillgänglig för funktionärer och tränare för att försäkringar ska gälla.
Deltha-gänget vet jag är väldigt noga med att båten ska uppfylla ISAF Category III. Exemplariska i detalj och regelefterlevnad men var är flytvästarna? Nu vill jag inte peka ut Dehltagänget särskilt utan tvärtom är de är att ta efter när båten ska utrustas. Var finns kravet att flytvästen ska vara på?
Krav från arrangörerna på seglarna är ett måste så att föreskriven säkerhetsutrustning bärs tycker jag. Flytvästen gör väl ingen nytta nere i kajutan. Istället så friskriver arrangörerna sig från något som hellst ansvar. Är detta klokt? Bör man inte ställa krav på säkerhetsnivå från arrangörens sida. Kolla på alla bilder som är tagna på ett Gotland Runt.
Var är flytvästarna?
Bara en tanke. Skulle vi låta våra barn börja med en idrott som ridning eller hockey om inte krav fanns på hjälm? Finns det inga krav på att tränare och coacher att de ska vara "role models"? Man gör inte som man blir tillsagd att göra, man gör som förebilderna.
Hur många föräldrar är inte redan oroliga när ungarna ska på sjön? Ligger kanske till och med en del av rekryteringspotentialen i ökat säkerhetstänk?
7 kommentarer:
Håller helt med dig Anders!
Det verkar vara lite "mode" i att inte ha flytväst just nu på kappseglingsbanorna.
Varför? Är den i vägen? Ful? Fräckare utan?
Våra förebilder / idoler har väldigt sällan flytväst på (VOR, Am.Cup etc):
http://www.blur.se/2011/05/18/telefonica-i-sjon/
Vad hade hänt om en av killarna/tjejerna ombord Grynet hade ramlat i vattnet i samband med er avmastning på NSTC och inte haft flytväst? (omanövrerbar båt, ca 10grader i vattnet....)
Hade gärna sett av seglingsledningen hissade "Flagga Y" lite oftare - någon som sett den hissade någon gång?
Jag förstår inte vitsen med säkerhetsutrustning för +40 000kr för att sen lägga den viktigaste under däck.
Vad gäller avmastningen så hade vi ju inte kunnat plocka upp någon. Det står ju klart.
Tror att detta är ett "storbåts" problem. Om du ser på Jolle så har du 100% som bär flytväst. Entyp i "småbåt", dvs i C55, 606, CB66, Folkbåt, H-båt, J24, Express eller i andra liknande klasser så har du nog upp imot 90% som bär flytväst.
Tränar problem också faktiskt. OS-klass tjejerna i Elliot.
Lorenzen på minbaad.dk är inne på samma linje. På med västen.
http://minbaad.dk/sejl/nyhed/archive/2011/25/may/article/lorenzen-saa-tag-den-dog-paa/
Du har rätt Anders! Vi gör vårt bästa för att följa regler och uppfylla säkerhetskraven. Bilden är från en bansegling i 4 m/sek och då har vi normalt inte västarna på men egentligen borde de nog vara på även då.
Är vi ute på havet och det blåser litet mer sitter de definitivt på och på nätterna är de på i alla vindar.
Leif Englund/"Dehlta"
Leif, jag tog en bild på er i sammanhanget för jag vet att ni har koll på ISAF Cat III regelverket.(mycket bättre än oss)
Min poäng är just att ni inte gör något fel. Hissas inte Flagga Y så krävs inte någon flytväst.
Det är det som jag tycker är tokigt. Det är kanske så enkelt, som Mårten också är inne på, att SSF ska rekommendera att flagga Y hissas vid kappsegling.
Det är som att man kräver att det ska finnas skyddsglasögon i samband med sliparbeten. Sen överlåta till sliparen att avgöra om de behövs. Det är på samma säkerhetsnivå som det var i ett stenbrott i Indonesien som jag jobbade i.
Skicka en kommentar