Hämta Antes spinnaker bom.
Hittade en gammal påse danska bolscher. Helt ihopklibbade men de fick duga. Klockan 9:02 dök Marek, mätmannen upp. Vi tuffade bort med båten till en bryggnock där hon fick ställa in sig i vindriktningen. Vi riggade upp spinnakerbomarna och mätinstrumentet - "inklinometern".
Det första vi mätte var båtens flytläge i för och akter och på styrbordsidan och på babordsidan. Marek hade en finnurlig tumstock med en påkopplad slang som gjorde att vi kunde få en refernsyta som fick bort betydelsen av de små vågorna i hamnen.
Kjell Martinsen hade tipsat om en teknik för att få rätt språnglinje på Dehlern. Det gick ut på att använda en skiva papp med ett jack för relingslisten för att överföra däckets linje där det träffade skrovet. Det blev alltså mästerligt utfört.
Mätapparaten har sina anor. Den legendariske mätchefen Preben Olesen tillverkade en gång i tiden denna mätapparat. Den verkade som gjord för Grynet och passade perfekt. När båten lutar rinner vattnet från reservoaren på babordssida till mätglaset på styrbord. Där man sen läser av en skala som sen kan användas för att beräkna vinkeln.
Vi släpade ombord 4x18 kg i dunkar och några extra vikter ner i gummibåten. Hängde upp dem på spinnaker bomarna och mätte stabiliteten genom att komma fram til en lutningsvinkel. Vi kontrollmätte två ggr. Ganska tungt jobb alltså.
Vi inväntade hela tiden lugna perioder när vi mätte. Det var tydligt att mätprocessen är känslig. Vi avslutade med att mäta vattnets densitet. För er som undrar så var det 1.009kg/dm3 idag.
Vi inväntade hela tiden lugna perioder när vi mätte. Det var tydligt att mätprocessen är känslig. Vi avslutade med att mäta vattnets densitet. För er som undrar så var det 1.009kg/dm3 idag.
Det var noga utmärkt var flytläget skulle mätas.
Marek klart nöjd idag. Äntligen ett utmanande mätuppdrag. Det var tufft idag. Lte rått i luften och Marek slet med sitt onda ben och jag med min vrickade fot sen MSS gympan igår.
När klockan var 18:00 lämnade jag så tillbaka Antes spinnakerbom och nu har vi bara två mått kvar:
- Bommens vikt
- Storseglets vikt
Det får bli efter upptagningen.
Orci mätning är en tvådagarsuppgift. Vi mätte mastens vikt och tyngdpunkt i våras. Vi tog då också riggmått som vi kompletterade idag.
Alla tunga grejer som batteri, brandsläckare, tankar etc. positionsbetsämdes i båten och ingår i mätbrevet. Inte stora möjligheter att fuska utan att det märks.
4 kommentarer:
Och jag som tyckte DH-mätning var segt...
Det här var inte segt.
Det blev en hel del ljug ihop med Marek. Det kom en kille och undrade vad vi höll på med. Folk satt i klubbhuset och spekulerade och han var väl den som fick skaffa in fakta till slut.
:-D
Ska bli kul att få ut ett VPP-diagram som är till min båt. Vi kommer att ha nytta av ORCi mätbrevet oavsett vilken regel vi kör efter.
Vi kan göra testkörningar med olika segelkonfigurationer etc. Jag har redan gjort ett tiotal med andra Dehler 34SV brev.
Det sega i historien var att Dehlervarvet inte fixade en skrovfil till båten. Nu är regeln ändrad så det går att få skrovfilen från designern.
Hoppas nog att densitet var 1,009 INTE 1,09 kg/dm3. 1,000 är för sötvatten och 1,025 för oceanvatten.
Det är inte så lätt med skrovfilen från designern. Det behövs jobb och kontrolmätningar. För "normala båtar" är det fortfarende lättare bara att mäta skrovfilen. Dehler 34 SV skrovfilen mättes i Finland 12/2008. 2010 mättes åtminstone Finn Flyer 34 här.
Tyckte också det var märkligt med att det skulle räcka med skrovfil från designern. Borde behövas en omfattande kontroll att man i så fall verkligen följt designerns ritningar.
Densiteten har du också rätt i missade en nolla. Ska ändra direkt.
Skicka en kommentar