torsdag 7 oktober 2010

KDY Autumn Regatta 2010 - en reflektion över IRC-klassen

Elva av de 70 båtarna har valt att samla poäng i Baltic IRC Cup 2010. De flesta av IRC-klassens båtarna får betraktas som ovanligt sportiga.
Av båttyperna Swan 45, King 40, Farr 40, KRACER 40R, Mathis 35, One Off 63 och Landmark 43 så är det väl egentligen bara King 40 och Landmark 43 som är utpräglade IRC-båtar. De flesta av de övriga så är de moderna och sportiga entypsbåtar.
Bland de båtar som föranmält sitt deltagande till regattan på Baltic IRC- Cup sidan, http://www.baltic-irc.org/ , så kommer färre än hälften.
Bland de båtägare som valt att köra DH2009 så är det egentligen bara First 35 som är särskilt designad för IRC.
Underlaget bland Öresunds kappseglingsflotta för IRC-race på allvar är att betrakta som mycket litet. I alla fall om man får tro deltagarsiffrorna från KDY Autumn Regatta 2010.
Eller vad säger ni?

14 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är alternativet? Orci, knappast, verkar inte vara gångbart i Danmark. Vem har förresten råd med skrovfiler. Det slipper man i IRC.
Men, jag håller med IRC verkar tufft, speciellt för Kracern. DH är heller inget vidare, som att välja mellan pest eller kolera. Han hävdar sig relativt bättre i SRS. Heder åt Hansen som får ett tufft race.
Jack Sparrows

Anders Nilsson sa...

När man läser det jag skrev får man kanske för sig att jag är skadeglad över att IRC inte flyger på KDY Autumn Regatta.
Jag tycker tvärtom faktiskt. Jag tycker det är riktigt synd att de besättningar som nu hade chansen att visa på vägen framåt väljer att stanna hemma. Det kommer ett år till 2011. Låt oss se hur vi kan utveckla regattan tillsammans. Det börjar med oss i regionen. Det är först när vi är beredda på ett regelbyte som jag tror det kan flyga.

Anonym sa...

Finns det något förslag åt vilket håll vi skall flyga?

Peter

Blur sa...

Så klart hade det varit roligare om det var dubbelt så många båtar, men det är inget fel på nivån. Man skulle kanske önska sig att HAN SEN tog steget över, men det är klart att det är roligare att dominera i DH.

På samma sätt som på Big Boat Challenge, så är nog IRC enda sättet att få riktigt bra båtar från Sverige, Norge & Danmark (+ev Tyskland) att segla mot varandra. Dessutom lockar man Och Farr 30-gänget vilket är extremt viktigt om det skall byggas moment.

Att BLUR stannade hemma är synd. Efters spikar i BBC och Göteborg Offshore Race har vi stora chanser att ta en pallplats i Baltic IRC Challenge. Men det är för tufft att transportera fram och tillbaks till Köpenhamn för ett enda race i oktiber. Båten är till salu, och jag har varit med om alldeles för många båtar som körs sönder under den här transporten. Stor heder till Magic och Kristin som tatt sig ner från Norge.

I regionen har ni 10-talet riktigt bra båtar som seglar IRC men inte en enda som seglar ORCi, så jag vet inte hur er utvärdering skall se ut?

Och med undantag av Kracern så lämnar ni ju ändå aldrig Sundet ;-)

Joakim sa...

Varför borde man ändra någonting i Danmark, som har många stora DH tävlingar med hög standard?

Nu värkar det att det blev bara 8 båtar i IRC och bara tre av dem har någon chans i normala förhållandena. Farr 30or vill ju segla OD, varför borde dom segla IRC?

Vad kostar en skrovfil i Sverige? Det tar 6-8 timmar att mätta. I Finland kostar det ~500 euro. Borde nog inte vara den dyraste delen av kappsegling med 35+ fotare och gäller bara för One Offs och nya båttyper, som inte redan har en skrovfil.

Anders Nilsson sa...

Joakim
I princip så tycker jag att det funkar att ta seden dit man kommer.

Jag ser två alternativa vägar till att komma ut på banan:
1. Välj Regatta som du vill köra
2. Skaffa ett mätbrev enligt den regel som gäller i inbjudan.
3. Acceptera att du anmält dig till att kappsegla efter en regel.
4. Ge feed back till klubben om du har förslag på hur regattan kan utvecklas.

Alternativt så kan man:
1. Skaffa en båt som gäller under en regel som man gillar.
2. Fösök hitta regattor som bjudit in till seglingar enligt regeln.
3. Försök påverka klubbar att bjuda in till tävlingar enligt regeln.
4. Var med att aktivt påverka regeln så den utvecklas.

Två olika synsätt. Vilket är rätt?

Anders Nilsson sa...

Till Blur-Peter
Det finns egentligen ingen stor anledning för oss att lämna Öresund. Regattorna i sundet fyller vår kalender mer än väl.
Här kan vi lägga tiden på att köra race istället för att transportera vilken är enorm fördel tycker jag.
Regattorna som ingår i Baltic IRC Cup lockar för övrigt inte mig alls. För egen del så är det en blandning av ganska tråkig segling typ ToR Bornholm Från Warnemunde och att vara minsta båt i en regatta som du inte ens vet om du får köra, BBC Kerteminde.
Hur ska man kunna planera in en regatta som det krävs en begäran om inbjudan till för att sen kanske få den nekad.
Jag tycker inte det blir särskilt mycket close racing med 10 båtar i storleken 30 - 60 fot.
Jag vet inte om jag heller håller med om att det skulle vara högre nivå i IRC-klassen än i KDY´s DH-klasser.
Det kvittar egentligen. Jag tycker det allvarligaste för IRC är att de kul regattorna inte bjuder in till IRC-racing. På kul regattor som bjuder in till IRC typ KDY Autumn Regatta och Palby Fyn Cup då anmäler sig väldigt få.

Blur sa...

Anders, det är kanske som du säger - två olika saker.

* de team som vill segla mot andra team med hög ambitionsnivå, och som avsätter tid och pengar för attt få det att hända. Och då är en transport på 150' helt ok. I er region bara Kracer, Kjell W och kanske Seaquest 36?

* de som nöjer sig med att segla regionalt och under de regler som finns där. Och då finns ingen anledning att åka någonstans. Och gillar man inte att segla havskappsegling så är ju anledningen ännu mindre.

Men då är frågan varför seglare som ändå inte tänker åka någonstans ger sig in i debatten kring vilka regler andra skall segla under?

I år har ni haft två av norra Europas bästa regattor i ert närområde: BBC och ORCi Worlds. Med dessa seglingar verkar inte locka Öresundsseglarna?

Var det lika många båtar som i DH eller SRS? Nix. Tyckte deltagarna som var där att det var årets höjdpunkt. You bet!

Anders Nilsson sa...

I vår region så är det bara Kracer, som inte seglar klassbåt, som varit på något i år som varit särskilt långt borta. Vi, Maria och Lancing har inte rört sig.
Vi själva planerade att dra till ORCi VM i Flensburg men mitt engagemang i J-24 VM gjorde det omöjligt.
Jag tycker i och för sig inte att nivån är högre i IRC-klassen än vad många av båtarna som seglade under DH-regeln på KDY regattan hade.
Sen är jag imponerad av norrmännens ihärdighet och ambitionsnivå. Önskar att jag hade fixat det själv.

Anonym sa...

Jag är tvek till att nivån är högre i regattorna som Blur seglade. Mer pengar o bättre segel. Men boat handling mm? nja
Min erfaren het av att varit med är nog lite mera spridning mellan båtarna än det tillför.
Bra intention, helt klart. Men för få båtar.
SRS/DH funkar likabra med mycket hög kvalitet. Likaså tycker jag det ser ut så i oslofjorden.

Roder i lä

Patrick L sa...

I Farr 30 har vi gjort en poäng av att inte ha någon favoritregel. Vi åkte inte till Big Boat Challenge för att de körde IRC utan för att det verkade vara en kul regatta som låg rätt i kalendern. Vi hade kört DH om det hade varit det enda som bjöds.

Dels beror detta på att vi kör våra båtar strikt enligt klassregeln vilket gör att vi inte ändrar vare sig segel eller annat för att passa en viss regel. Dels för att det har visat sig inte spela någon jättestor roll vilken regel vi väljer under dessa förutsättningar. I lättvind på kryss/läns har vi kanske en relativ fördel i ett ensiffersystem som IRC/SRS medan vi när det blåser lite mer eller är ute på havet har relativ fördel i ett VPP-system som ORCi eftersom den faktiskt räknar med vår relativt korta vattenlinje på öppna bogar i medelvind.

Woxén vann Gotland Runt i IRC, men han hade vunnit i ORCi också. Vi i Team Orca kom 5:a på Gotland Runt i ORCi vilket är vårt bästa resultat på EGR. Letto di Pletto har vunnit IRC RM och på Thiele Cup seglade vi DH och då tog Farr 30:or både 1:a och 2:a platsen.

Så det verkar gå bra att prestera i respit med en Farr 30 oavsett regel, tvärtemot vad belackarna har trott. Vi kommer att fortsätta komma till Öresund oavsett om det är DH, IRC eller ORCi som gäller!

Anders Nilsson sa...

Härligt Patrik!!
Det är ju för ni kommer ner och kör som de andra Farr 30orna kommer till Sandhamn Race week.

Jag har alltid haft åsikten att regeln är underordnad för att få igång seglingen.

1. Delta först.
2. Samla er. Bestäm vilka regattor ni kör.
3. Utveckla.

Ett Tips.
Se till så Farr 30 blir en Dansk entypsklass så får ni ett DH2009 tal att köra efter.
Då slipper ni också ifrån att folk kör med 10 man på kanten. Det är viktigt för trovärdigheten.

Anonym sa...

Den danska Farr 30 som "trimmade" sin båt för DH är nu såld till Sverige så från och med nu blir det förmodligen inget mer DH för Farr 30. Med nedan båtar så ska klass inte vara några problem nästa år

1 Orca, Stockholm
2 Succe Sail Racing, Tjörn
3 Letto Di Pletto, Halmstad
4 Cheyenne, Västerås
5 Farrbar II, Malmö
6 Noel B , Stockholm
7 Civitanova , Stockholm
8 Sissabella , Stockholm
(9 Vi hoppas Woxén får med sig en båt hem)

Vi hoppas mycket på en träningspartner i Skåne, vem blir det!?

Mvh Martin

Anders Nilsson sa...

Kul.
Vill ni segla entyp så är det i fall viktigt att det står i inbjudan och seglingsföeskrifter att ni seglar i entypsklass i enlighet med era Internationella entypsregler.
Bjuds det in till DH2009 eller kappsegling efter IRC så är det de reglerna som gäller.
Om jag inte har för mig fel.