tag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post7586590161990582344..comments2023-05-25T17:17:16.312+02:00Comments on Öresund regatta: Grynets ORCi stabilitetsmätning blev klar idagAnders Nilssonhttp://www.blogger.com/profile/08593391762839398792noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-64363811573622668462010-10-21T11:28:56.534+02:002010-10-21T11:28:56.534+02:00Tyckte också det var märkligt med att det skulle r...Tyckte också det var märkligt med att det skulle räcka med skrovfil från designern. Borde behövas en omfattande kontroll att man i så fall verkligen följt designerns ritningar.<br />Densiteten har du också rätt i missade en nolla. Ska ändra direkt.Anders Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/08593391762839398792noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-33269726992865504532010-10-21T10:44:51.776+02:002010-10-21T10:44:51.776+02:00Hoppas nog att densitet var 1,009 INTE 1,09 kg/dm3...Hoppas nog att densitet var 1,009 INTE 1,09 kg/dm3. 1,000 är för sötvatten och 1,025 för oceanvatten.<br /><br />Det är inte så lätt med skrovfilen från designern. Det behövs jobb och kontrolmätningar. För "normala båtar" är det fortfarende lättare bara att mäta skrovfilen. Dehler 34 SV skrovfilen mättes i Finland 12/2008. 2010 mättes åtminstone Finn Flyer 34 här.Joakimnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-54109062937287804792010-10-21T09:07:44.042+02:002010-10-21T09:07:44.042+02:00Det här var inte segt.
Det blev en hel del ljug i...Det här var inte segt. <br />Det blev en hel del ljug ihop med Marek. Det kom en kille och undrade vad vi höll på med. Folk satt i klubbhuset och spekulerade och han var väl den som fick skaffa in fakta till slut. <br />:-D<br />Ska bli kul att få ut ett VPP-diagram som är till min båt. Vi kommer att ha nytta av ORCi mätbrevet oavsett vilken regel vi kör efter. <br />Vi kan göra testkörningar med olika segelkonfigurationer etc. Jag har redan gjort ett tiotal med andra Dehler 34SV brev.<br />Det sega i historien var att Dehlervarvet inte fixade en skrovfil till båten. Nu är regeln ändrad så det går att få skrovfilen från designern.Anders Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/08593391762839398792noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-8416438885065909992010-10-21T08:24:12.096+02:002010-10-21T08:24:12.096+02:00Och jag som tyckte DH-mätning var segt...Och jag som tyckte DH-mätning var segt...Håkannoreply@blogger.com