torsdag 5 augusti 2010

C55 GP5 i Skanör - 15 Augusti - dags att anmäla sig

Hej C55 seglare i Öresundsregionen,

Välkomna tillbaka ifrån semesterseglingen och nu börjar den andra delen av säsongen. GP 5 i Skanör brukar bjuda på fint väder och bra arrangemang och blir en bra träning för oss som sedan skall vidare till SM i västerås.

http://www.sbk.skanor-falsterbo.com/index.php?id=5158,

I Öresundsfleetens Cup ser de fem första placeringarna ut som följer efter 4 deltävlingar av total 14 lokala team;

1) Hörving
2) Olsson
3) Larsson
4) Lindgren
5) Örtergren (J)

Vi ser fram emot Ditt deltagande och att vi igen kan komma upp till 10 båtar på startlinjen och visa den lokala styrkan i C55 klassen.
Glöm inte mätbrev inför SM mer info på hemsidan.

Öresundsfleeten/ Lars


Ps. Från Peter (Lillkulla) på Råå kom följande mail om ytterliggare träningsmöjligheter Ds
Nu är semestern över för på måndagen 9/8 kör vi åter igång med träningen för C55or på Råå. Som vanligt lämnar vi bryggan kl 18, hoppas ni vill vara med !

Med vänlig hälsning

Peter, SWE-280

4 kommentarer:

Edward Hartung sa...

Missa heller inte instruktörscupen i C55, meddela bara vid registrering att ni är en instruktörsbåt.

http://www.svensksegling.se/Distrikt/SkanesSeglarforbund/JolleUngdom/JolleUngdom/Information/Instruktorscup/

Instruktörs Cup
Ny tävling för instruktörer

Skånes seglarförbund har tillsammans med C55 klassens företrädare för Öresundsfleeten kommit överens om att i deras GP-serie ha en Instruktörscup. Tanken med detta är att man ska kunna anmäla sig till Öresundsfleetens GP-tävlingar som instruktörsbesättning och avsikten är att få fler av våra instruktörer och ledare i klubbar att kappsegla och att öka intresset för C55.

Skånes seglarförbund kommer att ta fram pris för de tre bästa besättningarna som delas ut i samband med Skånes seglarförbunds årsmöte.

Enda kravet är att en person i besättningen har jobbat som instruktör i sin klubb och att man vid registreringen anmäler att man är en instruktörsbesättning och att detta noteras i resultatlistorna för varje regatta så att vi kan sammanställa en resultatlista.

Anonym sa...

Varför satsa på den här klassen och skilja ut oss från resten av Sverige som vanligt. På andra håll seglar man 606! Tack för splittringen av klasserna och bidragande till lågt deltagande.

Anders Nilsson sa...

Om resten av Sverige seglar 606 så kan jag inte förstå att det skulle ge lågt deltagande.

Edward Hartung sa...

Anonym!

Jag delar nog inte riktigt din uppfattning. Självklart vill vi ha stora startfält och en kritisk massa ger fler seglare, osv... Du får gärna utveckla ditt resonemang!

Både 606an och C55an är två kanske väldigt lika båtar, om inte annat så är de konstruerade av samma man. Det som skiljer dem åt, förutom deras transportvänlighet är att C55an produceras idag i större volymer och är vanlig ute i klubbarna. Många klubbar har köpt in C55 som ett komplement till den befintliga verksamheten.

Där är C55an outstanding med sin däckslayout och seglingsegenskaper.

Det är viktigt med den röda tråden, jag och många andra hoppas på att C55an kan vara endel av den röda tråden. Från ett deltagande i klubbens seglarskola eller kanske ett skolprojekt (där man får chansen att lära sig segla på skoltid, i grundskolan) till aktivt kappseglande.

Jag tycker att dessa båtar vänder sig till så olika målgrupper eller kundkretsar, att de inte riktigt konkurrerar om samma seglare. Vi måste låta sporten utvecklas!