tisdag 17 augusti 2010

Ven Runt 2010 - en rapport från Grynet

Årets Ven Runt hamnade mitt i inmätningsproceduren för vårt J-24 VM. Hela besättningen jobbade på VM men lyckades tack vare lång framförhållning få ledigt. Ven Runt hade vi uttalat var viktigt för oss.
Efter två år i rad med ganska kass resultat så var det dags för ett nytt försök. Första året, 2008, var båten helt ny och det blåste riktigt hårt. Andra året var det ett felaktigt vägval på kryssen som avgjorde till vår nackdel.
I år var det en heltänd besättning. Carl-Henrik på fördäck, Jacob mastman, Jörgen på fock, Björn på trim, Rasmus taktik, Caroline storsegel/spinnaker och jag själv på roder. Det var gott att ha med dessa skarpa jolleseglare när det gällde att hitta vind.
Hur som hellst så var banan en kort kryss norrut och sen spinnaker runt Ven gipp vid Norra Ven och sen in mot Landskrona. En lång kryss från Knölen vid Landskrona tillbaka till Råå avslutade årest bana.
Vinden låg 3-5m/s och skiftade ganska mycket i styrka på kryssen. Här gällde det att köra rätt i skiften och undvika vindhålen. Efter en fin kryss så rundade vi väl framme. Framför oss hade vi en X-99 som gick fint. Vi rundar samtidigt som Ola Bruno.
Länsen ner mot Ven fortsatte i samma anda som kryssen. Ola Bruno i sin JOD 35 låg snart hack i häl och störde. Jacob höll koll på vad de gjorde. JOD 35 hängde bra med. Lars-Erik Sylvin var också väl framme i sin X-34. Vi gled sakta förbi X-99 och hade snart Ola tryggt bakom.
Gänget med Lars-Erik var däremot envisa.
När vi rundar uppe vid Vens norra så är bara ett fåtal framför. Vi rundar samtidigt som Mattias Allroth i Express.
Jag bestämmer mig ganska snabbt för att köra rakt på och leta vind nerslag från Vens backafall. Detta styrktes också av att den Farr 40 som gick närmast drog ifrån den som gick längre ut.
Vinden har hela tiden ökat och toppar nu ibland på 8m/s. Genuan plackas ner och nu är det frågan vilken av fockarna vi ska ha.
Vi räknar med att vinden kommer att dö ut när vi närmar oss målområdet men att vi har en timmes kryss i bra vind. Beslutet blir att köra med mellan/hårdfocken. Nu går det riktigt fint. Bra fart i båten. Vi tar inte särskilt mycket i backstagen men ändå så att förstaget sträcks upp.
Farr 30 gänget Letto di pletto har kommit ifatt på undanvinden precis som Kracergänget som kört förbi.
Vi kör bra mot Letti di pletto och har häng på dem länge. Detta bådar gott att vi hänger på en farr 30 igen. Vi har i vissa lägen mot Stranberg/Stammings Farr 30 fått till en riktig skruv. Nu går det igen mot Letto.
Vi gör en rejäl miss på kryssen och bedömmer ett motvrid som ett permanent vred och går onödigt länge på en fallning. Ola Bruno piper förbi. Jäklar!!
Vi kör längs land men föröker undvika att komma för nära för att undvika minskad vindstyrka och snurriga vindar.
Vid Rya minskar vinden som förväntat och focken känns lite fattig. Vi bedömmer att det är för kort kvar för att byta och trimmar om istället.
Strax innan målgång är vi nästan ifatt Ola Bruno men Lars-Erik Sylvin känns för nära utan att vi tog tiden.
Vi blir slagna av Lars-Erik men vinner andra pris. 17 båtar i klassen. 109 båtar i år måste betraktas som succé.
Äntligen en revansch på i fjol vad gäller vårt resultat.
Ven Runt samlade i år 109 båtar vilket är ytterliggare ett bevis på att kappseglingen är på gång igen i Öresund. Öresunds SRS-Cups samtliga deltävlingar har i år visat på ökat deltagarantal. Kul.
Nästa race är Saltholm Runt den 28 augusti.
Gå in och anmäl er på:

Tack för god match, Anders & Co, och grattis till andraplatsen! Finns det något ställe att se ställningen i ÖresundsCupen? Är väl tämligen öppet läge inför Saltholm Runt!?//Ola, olaseglarskola.se

Ah - har fått svar från besättningen! Tur att någon ombord har koll! :-) http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_3072/ImageVaultHandler.aspx
Ännu ej uppdaterat efter Ven Runt.//Ola

Håkan sa...

Bra jobbat!
Vi hade riktigt skoj på Ingrid af Råå och är rätt nöjda.
Äntligen lite båtar, slagdueller och tajt racing 
Vi fick en hyfsad start men jag är förvånad att ingen behövde starta om.
Tyvärr så klarade vi inte av att segla i spegelvinden av en X-119 och fick slå undan och hamnade då sist i kön…  Misstag nr 1…
Rundade strax efter Ulf i sin HP1030 som inte ville bli överkörd och försvarade sin högersida. Vi valde att inte följa med Ulf & Wibe ut på kanten utan segla vårt eget race mot märket, vi jobbade bra med gennakern och tog in på 40-fotarna framför och även på X-35:an.
Bra taktik vid gippen så vi fick innerspår och gick om 40.7 & X-35. Ulf rundade 10m efter oss så vårt spår lönade sig. Ulf körde på vår häckvåg till nästa rundning.
I rundningen gjorde vi misstag nr 2, vi fick inte in seglen snabbt nog och jag slickade inte märket nära nog för att kunna komma ovanför Banner 30 & X-99:an som gav oss skitvind. Vi förberedde oss på att slå men både Banner och X-99 flyttade tacksamt sig istället… (Vi missade väl något vrid… ;-)) Ulf passade givetvis på att smita förbi…
På kryssen seglade vi högt och fort men det är tufft att hänga med 40-fotarna & X-35 som gled iväg. Vi var ett tag för Kjell i sin First 35 men vi tappade henne när vi bevakade Ulf efter seglat om dem igen (förlåt oss…) Misstag nr 3 kom när vi närmade oss land och fick störd vind och tappade massor av fart, antagligen gjorde de andra det också med det kändes som vi seglade långsamt då.
Vi kom 26:a totalt av 57 startande
9:a av 14 i vår grupp men framförallt
2:a av 4st HP1030 
Båten visar att hon är snabb på länsen men har svårt att hänga med på kryssen (inte oväntat) Joakim som var snabbaste HP1030 visar dock att de kan kryssa och tappade betydligt mindre mot tex X-35:an och kom 5:a totalt.
Drygt 10 min skiljde 1:a och 4:e HP1030 i mål vilket borgar för täta fajter framöver.
Nu ångrar man bara att man inte planerat in Tjörn Runt i år…
Sen skall vi bara hitta en tiondel eller två till på kryssen, då ni…
Ikväll är det onsdagssegling igen och läge att träna manövrar, det märks tydligt att vi har en del att lära och går bättre på längre bogar.
Tyvärr kommer vi inte på Saltholm runt då jag är bortrest.
Förhoppningsvis klämmer vi in någon segling i Danmark i höst (Mumm Stelton Cup kanske)
Se på havet ________________/)______________

Mattias D sa...

Alla resultat finns pa http://www1.idrottonline.se/templates/NewsPage.aspx?id=584065

Hakan, om din kommentar om att ingen behovde starta om sa var de enda 4-5 batarna som gjorde en bra start ca en halv batlangd under linjen i startogonblicket... Lilla- och mellanklassen var mycket hetare i starten. Kanske till viss del kan forklaras av att det var lite for mycket lo fordel i sista starten.

Håkan sa...

Där ser man...
Ibland luras man och en underbåge är ju inte ovanligt...

Jonas Jemt sa...

Nu är resultaten i Öresunds SRS Cup uppdaterade på Skånes Seglarförbund hemsida

Det kanske kunde vara en bra idé om det fanns en länk i högerspalten på denna sida för resultatsammanställning för Öresunds SRS Cup. Här är en länk iallafall