Jag har hamnat i en valsituation som faktiskt är svår. ORCi är inte helt självklar att tolka. Det blir lätt snårigt med för många analyser. Svårt att veta innan man provat om det hjälper.
Åke har designat olika segel och Kjell Martinsen har räknat på hur straffade vi kommer att bli.
Det finns många filosofier bland seglarna.
Här är några råd:
- Satsa på fock. Genua är för hårt straffat.
- Genua är det enda som funkar på normalt tunga båtar. Ska du köra fock ska du ha tre fockar och en jib-top. Går inte att köra halvvindar med fock.
- Strunta i specialseglen som har smala områden. Har du bra segel av dem som alltid är uppe? Är storen inte bra så köp en ny hellre än att fundera på en Code 1. Har du segel som täcker hela registret?
- Det här med en massa spinnakrar behövs inte. Kör med en allround.
- Symmetrisk slörspinnaker är klart att föredra framför en assymmetrisk.
- Jag undrar om det verkligen är så att en 125m2 spinnaker verkligen blir utstraffad. jag tror båten hade glidit på.
Tack för alla råd. Idag har jag bestämt mig.
Kan ni gissa? En ledtråd - jag har köpt 2 segel.
Vår nuvarande garderob är:
Genua #1 144% - 44m2
Fock 107% - 32m2
Fock 3.5 - 24m2
Spinnaker allround (max bredd 1.8xSPL) - 102m2
Vad hade ni gjort
33 kommentarer:
Bytt båt till X99 eller X35. Klassreglerna är väldigt tydliga, sedan är det bästa besättning som oftast vinner
Jag utgår från att du har ett maxat storsegel i din befintliga garderob. Trimbart med power i toppen som kan planas ut med häckstaget (nämndes ej i listan)...
Ni gillar ju kryss-läns banor. Intressant att fundera på en S2-länsspinnaker för att kunna gå lite djupare med fart jmf med allround spinnakern.
Skall ni dessutom segla i tävlingar som tillåter kombination spinnaker - gennaker så kanske du har shoppat en Code1 för att hänga med danskar i lätt-mellan vind TWA 80-120 grader./Johan W
Okej, storseglet har jag inte gett mig på. Det är i bra skick och formen är bra. Jag tror på storen för ORCi. Den har jag kvar. Dimensions D4-duken är i kanonskick.
Jag ska räta masten något under nedre spridarparet till säsongen. Vi har haft för lätt att få overbend-rynkor.
Skulle jag komplettera din garderob för ORCi med två segel så skulle jag satsat på en lätt VMG spinne (0.4 oz) och en lätt genua. Om båten funkar bra i riktigt lätt med den befintliga genuam kan man kanse tänka sig en S3 spinne
Ett rätt. Även om det blåst hela sommaren 2009 så har vi satsat på en VMG spinnaker.
Genuan jag har är fär lätt vind och funkar till ca 5.5m/s.
Det blev en symmetrisk lättvinds VMG-spinnare och en ny fock.
Lättvindspinnaren för att allround spinnakern funkar inte under 3m/s. Fel form och för tung.
Att valet inte blev en assymmetrisk på bom beror på det ganska mycket stökigare gipparna med ett sånt segel. Ska vi köra VMG-kurs på länsarna längs land så blir det mycket gippande för att undvika de strömma vattnen. För bansegling så behöver gipparna också vara snabba.
Att köra med bara en fock och genua har gjort att vi inte har någon överlapp alls. För mycket om det pinnar över 6m/s med genuan. För lite med focken under 6 m/s särskilt i gropig sjö. Nya focken får mer power och mer roach.
Den som gav rådet jag fastnade för var Lars-erik Sylvin. Enkelt men tydligt "satsa på att ha bra segel av de vanliga seglen och spara de udda typ reacher, jib-top, Code seglen". Tack för den Lars-Erik.
Vi får se hur länge det håller. Återkommer i juni då tar vi nästa beslut efter att ha kört en månad.
Anders, synd du inte köpte en entypsbåt istället så hade du sluppit allt seglande på skrivbordet... :-)
Vi hade gärna varit fler....
Det är väl inte så enkelt att välja segel till entyp heller.
När vi körde Laser så köpte vi 4-5 segel som vi kollade och sen behöll vi ett. Det var tydlig skillnad på dem.
Hur gör du med formen på dina X-35 segel? North standard form eller? Det är inte så lätt där heller om man vill nå topp? Sen ska ju rätt segel hissas också.
du kan inte jämföra laser seglen på de segel som sys till entyps båtar som har fritt val av segelmakare.
North var med från början vid utveckling av seglen till X-35an. Vi valde därför att köra med deras standard 3DL segel. Dessa har förändrats något mellan åren, men är i stort sett tillbaka till "ruta 1", om man lyssnar på dem som vet.
Vi är dock på en helt annan nivå i vår segling än att detta skulle göra någon skillnad för vårt resultat.
Det känns därför tryggt att veta att vi har segel som är 99,5% optimala utan att behöva lägga en minut på designfrågor. (Enda nackdelen är väl att vi inte kan skylla på dåliga segel när det inte går så bra..:-) )
Vi behöver använda tiden att fundera och träna på hur vi skall använda våra segel och båt istället.
Känns som vår i luften i Skåne idag!
Kanske blir till att vaxa och måla i helgen :-)
Jonas
Jag tog Laser som exempel för det lades en hel del energi då också.
Skillnad blev det i alla fall fast de skulle vara samma.
I somras mätte massor av entypsseglen inte in på Yngling VM i Kalmar. Det betyder ju att de inte är samma eller hur?
Anders,
Laserseglarna har i alla år hållit på med detta kolla o väga skrov master o segel, det tror jag beror på att det bara är en tillverkare samt att kvaliten har varit lite si och så genom åren (köpte min första laser -77 60628).
När det gäller övriga klasser så är det design och hantverkskunnande om segel mäter in eller inte.North syr ju alla sina entyps segel på Siri Lanka. Jag tror att om man syr segel på löpande band så blir nogrannheten lidande.
Det låter som om du vill ha en J 24! Väldigt enkelt en stor utan rev, en genua, en fock, en spinnaker punkt slut. Till en summa på ca 55-60 tusen! Så kan du köpa ett sittbrunns tält till grynet istället = många många pluspoäng till frugan:)Så har du löst både familjen och båten...
Se på mej jag köpte en till J 24, så många pluspoäng jag har då;)Ha de Håkan
Jag funderar faktiskt på att köpa en J-24 också. Då har vi chans att vara 12 totalt i Teamet som kan få plats ombord och segla eller 5 eller 6 eller 7. Flexiblare och lättare att planera.
Typ Team Grynet. Banrace och respitsegling. Nu är det bara en tanke.
Verkar gå ekonomiskt bra för direktör Nilsson.... :-)
Finansieringen är inte klar men tanken är väl inte så tokig.
kanske räcker med att hissa de gamla och träna lite mera istället
Köpa en J-24 ??
Förvånad att du inte skrev H-båt anders ?
Har du slagit dig ?
För express vågar du väl inte skaffa en ;)
Då skulle du ju aldrig kunnat bli först i mål längre på torsdagarna moohaha.a.....heheh
Just kidding :D
// Din seglarkompis matte :)
Mattias - vad ska man säga?
Lägg lite krut på att få igång Expresserna. Ni har ju ett fundament i Öresunds SRS-Cup 2010. Det är ju bara att starta upp Express Öresunds hemsida och presentera resultaten där.
Svårare är det inte.
Tyvärr så har jag inte ork eller tid att rodda det själv eftersom jag engagerar mig i riks förutom egna båten och andra inhopp ;)
Hade jag däremot fått någon som kunde ta tag i styrelsebiten i Ex. Öresund så stöttar jag mer än gärna.
Känns som express är den lättaste "klassen" här nere om man vill möta motstånd, H-båt och J-24 e bra mycket tuffare i öresund....
Så du kan höja blicken lite från din Expressankdamm matte!
T.D
J/24:an mycket roligare än expressen. men visst expressen har andra fördelar!
En förutsättning för en one-design båt är ju att det finns en fleet som tränar. En fleet bör ju ha ca 10 båtar.
Det är ju först då som klassbåt blir kul.
I Öresund så tror jag det är H-båt och J-24 förutom optimister, E-jolle och Laser som har organiserad och planerad träning på schemat. Övriga klasser genomför vad jag vet ganska få träningstimmar.
Du missade C55, som växer i öresund.
Anledingen till att vi bytte från express till 606 var att få en enkel båt som man kan tävla i stora startfält i hela Sverige, dra bakom vilken bil som helst. Vi hade 3,5 timmars bilkörning till SM förra året, sätt det mot all transportsegling!
Tycker att transportseglingarna är jävligt trevliga om man har tur med vädret och har några timmar över dock ;)
En tur i sundet och en avstickare till helsingör eller nåt annat på danska sidan är inte helt fel om man ska uppåt eller ner och inte har kniven på strupen ang. tiden.
Du har rätt Jonas. Hur kunde jag glömma C55 efter helgens diskussioner?
Vi diskuterade segling som lagsport. C55 är perfekt för att visa unga seglare på att det finns en annan sida av sporten också.
Många yngre tycker det är för tråkigt att köra ensam. Perfekt alternativ och jag tror många klubbar missar att visa på alternativ till opti/E-jolle.
Det finns ju andra klasser på danska sidan som X-99, Knarr och Späckhuggare. Sker det någon träning i dessa klasser så är den nog på eget initiativ.
"Vi köpte 606 för att" och sedan byter man till C55!?
"J-24 istället för Express"
Varför vågar ingen i Skåne köra mot övriga Sverige och Norden? Denna polarisering är direkt skadlig för tillväxten både i Skåne och resten av Sverige.
Det borde finnas underlag för en betydligt större aktivitet i sundet! Men alla satsar på olika klasser så det blir inget av det.
Undantaget är väl H-båt där det finns aktivitet både lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.
Vi represterar Skåne i 606 klassen både nationellt och Danmark/Finland
SWE 271
Jonas Jemt och Johnny Billström
Preferenser för vårt val av båt.
* Stor nationell klass
* Lätt att transportera
* Var får man mest segling för pengarna.
Är Sverige det intressantaste?
Är det inte regionen och vad som sker internationellt intressantast?
För den stora massan av breddseglare så tror jag att Sverige av mest intresse.
Regionalt så får det nog bli LYS seglingar om man inte bor i Stockholm eller Göteborg och vill segla i startfält som är mer än 10-12 båtar.
Det är nog därför som 606 är stor i Sverige och framför allt i Sthlm.
Samma sak ser man i England där det finns många nationella klasser.
Regionalt finns inga stora fält i Skåne förutom möjligen H-båt. Således finns inget riktigt regionalt alternativ. Därför blir nästa steg nationalt eller i vårt fall Danmark. Inte heller där lyckas vi samla några större fält! Hur kommer det sig??
Personligen tror jag att det är för att man väljer att satsa på klasser som inte är nationella! Därför får de inte heller någon vidare spridning i regionen och därför ingen positiv spiral som skulle kunna driva hela båtlivet.
Vad gäller ungdomarna finns ingen mellanklass. Dvs en tvåmansjolle med spridning. Detta är dock ett högst nationellt problem som kanske är ett resultat av klubbarnas satsningar men jag tror att det gör att vi tappar entusiaster!
Vilka nationella klasser finns inte i Skåne? I Skåne är det C-55, J-24 och H-båt som växer. En nationell båt typ och två ISAF-klasser.
De som växer och som det blir något av det är de som samlats och tränar ihop. J-24 fleeten har förresten fått ytterliggare en båt som tränar. Kul!
Förstår inte resonemanget. Det är ju självklart att största utbytet har man i sin närhet. När vi körde Laser var vi över massor och tränade i Hellerup och tävlade i Danmark. Donnings träningsläger fick vi inte ens vara med på. :-)
I Skåningarnas fall ingår danska sidan. Som tur är. SM i H-båt hoppas jag ska bestå av 30% skånska båtar. Swedish Open i J-24 var nära alla skånska båtar.
På VM 2010 i J-24 och H-båt kommer Sverige att representeras duktigt av skånska båtar.
Skicka en kommentar