måndag 1 mars 2010

Båd i Bella 2010 - Dragonfly 28 Sport, Martin Strandbergs favorit

Trailerbar - väger 2 ton


Pentryt
Förpiken


Akterkojen

Salongen
Sittbrunnen
Hopfällbar med rejäla balkar

16 kommentarer:

mattias sa...

Var också min helt klara favorit på mässan. Känns som något man borde prova.

Anonym sa...

Just att den är trailerbar är ett stort plus. Tänk att slippa tranportsegling till skärgården.
Tyvärr kostar en trailer en rejäl slant till en sån här pjäs...

/Martin

Anders Nilsson sa...

Man borde ju komma in överallt med tanke på djupgåendet.
Kul koncept. Kommer en till Limhamn nu till våren.
Jämfört med Seacart 30 på 750 kg så är ju 2 ton ganska cruising.
Första gången jag såg en Dragonfly var faktiskt i Limhamn då en gråhårig herre hoppade runt på båten, som om han var 30 år, vid tilläggning.
Det var Paul Elvström.

Anonym sa...

Hej, det stora plusset är väl att komma in i "nya" naturhamnar utan trängsel. Vad gäller transportsegling så börjar jag hellre semestern i båten än på motorvägen. I alla fall om man seglar snabb och bekväm blygruva. Men någon som vet hur Dragonfly fixar Kattegatt - kul eller bökigt?/Johan W.

Anders Nilsson sa...

Jo, men med trailer så blir ju Scotland, Holland, Medelhavet och Europas insjöar också tillgängliga.

Axel sa...

Trailerbar och trailerbar.
Båtenväger 2000kg plus det man har i den... Trailern väger sina kilo...
Börjar vi inte lite väl snabbt närma oss gränsen vad som man kan hänga efter en Spyker 95? Tror gränsen där går en bit under 2ton även med BE-kort. Tror det krävs större dragare men frågan är om man klarar det ändå... Men i teorin är hon ju trailerbar...

Axel sa...

Jag fortsätter:
I ett EU-förslag till ett förnyat körkortsdirektiv ingår att höja den viktgräns där en dragbils och ett släps sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3,5 ton till 4,25 ton, om föraren enbart har B-behörighet. Samtidigt finns ett förslag att höja 3,5-tonsgränsen, som i Sverige gäller för lätt lastbil, och husbil, till 4,25 ton för husbilsförare med enbart B-behörighet.
En bil som kan dra väger ju över 1000kg och släpet kanske nära 500kg om det skall klara av det hela... Så på B-körkort går det inte med dagens regler... Men i drömmarna finns ju inga regler!

Erik B sa...

Var och kikade på den på höstmässan i Älvsjö. Tyckte den såg bra ut - men OK visst är den lite cruising jämfört med en del annat som synts i spalterna den senaste tiden. Men jämför man istället med en Lagoon 380 (med ett LYS/SRS-tal på 1,05) så blir D28Sport en racer med ett LYS/SRS-tal på 1,57.
Som alltid gäller det nog att hålla båten tom/lätt för att den ska segla allra bäst.
Trailerbarheten löser man t ex med en Land Rover som får dra 3.500 kg med BE-kort.
Baspriset var då 119-tusen€ vilket är mycket billigt jämfört med en SeaCart 30 eller en Seaon 96.

LuffeLasse sa...

Dragonfly 28 Sport:
Grattis Anders R till din supervackra & supersnygga Dragonfly 28 Sport som säkert är BellaCenters Drottning..
Kolla bara Fyn Cup tiderna.. 15.26h i en 28 sport lika snabbt som Broskrabaren.dk. Beträffande trailerbarheten så är det bara att ringa Eriksson buss- & Lastbilsskola i Malmö - Bertil hette nog superläraren. Sen ringer ni till Henning på Jeep, Malmö o köper en 500 Nm diesel Grand Cherokee så kan ni ligga i vänsterfilen till Garda..
Snart sjösätter vi Anders älskarinnna.
/Mvh Lasse J / OscarsVarv i Lomma

Anonym sa...

Fick Anders ingen båtplats i Limhamn eller varför har han flyttat till Lomma?

mattias sa...

De två tonnen förklarar kanske också varför den ligger så lågt med läskrovet. Tycker ofta den ser ut att gå mycket djupt - nästan under vattnet.

Också mycket intresserad i hur den uppför sig i sjögång.

Krite och Strömberg sa...

Snygg båt men varför stödhjul?

LuffeLasse sa...

Anders var mkt rädd om sin blåa älskarinna, därav fick vi förtroendet att vinterförvara henne i vår varmhall.
10 grader + hela vintern.. så det blir tidig sjösättning i Lommabukten sedan kommer Limhamns vackraste båt åter till stan..

Mvh / Lars Jörnvi
Oscarsvarv.se

Anonym sa...

Det är min favorit också.
Mattias och alla andra, ring varvet, klart ni kan provsegla det kan alla. Det är bara att höra av sig.
Trailern (och motorn) var gratis för dom som beställde i höstas, annars kostar trailern € 6 130 + moms.
Ja, det är cruising, det går bara lite snabbare.
Jag hyrde en Mitsubishi L200 och drog hem henne till Sverige. Den var svag i motlut men jag kom hem.
Det är lite strul med LYS talet, danskarna har typ 0.1 lägre än svenskarna just nu... Får se vad jag kan göra när det är dags.
Efter att ha dragit hem henne är jag glad att jag utökade min kunskap och erfarenhet i att köra tungt släp. Det var inte alldeles trivialt. Men varför köpa bil? Hyr.
Lasse, fyn cup, nej, inte.
Krite, utan stödhjul välter den.

Sommartider hej hej, sommartider,
Anders R

Anonym sa...

Det enda jag e skeptisk mot e hur storskotet kommer funka i praktiken om det brallar på en halvvind??
Och för e som inte sett det så saknas ledvagn men den är ersatt av två skottaljor fästa på varsin sida om sittbrunnen, om jag sett rätt på de bilder jag sett (aldrig kollat på henne live...)
/Kristian

mattias sa...

Anders R. En kort provsegling säger inget - jag är mer nyfiken på dina upplevelser efter en sommar med båten.