Har ni koll på vilken natt? Kan man köra hem båten från Fyn Cup kan man ju sticka ut o kolla när de bränner genom brospannet. Sjöräddningen kan väl ordna så vi slipper blixt - en rejäl sökarlampa.
Med lite flyt och goa nord eller ostvindar så e dom förbi sundet 5-8 timmar efter starten så nån gång på kvällen och det är säkert ljust här nere ännu då. Ut me skutan och kamera så plåtar vi. Själv tänkte jag sno en båt av mss och köra ut och plåta.
LBS och LBSarn skickar upp ett ”Mange For President Team’’. Undertecknad och Johan Bramell skall traila upp Johans H-båt för lite gubbasegling & för att få lite VOR känsla. Vi rapporterar ner om VOR kommer i Sundet eller Bälten. Starten är söndag kl 13.00. Trevlig arbetsvecka.. Glöm inte anmäla er till Fyrton-2-Handed Mvh Lars Jörnvi
Om jag kommer ihåg rätt från min navigator är det 141 nm mellan Limhamn och Marstrand, så gör de 14 knop i snitt om det blåser ca 5-6 m/s eller 13 knop true så tar det 10 timmar. Fem timmar om det brallar 10-15 m/s eller ca 25 knop true. Drogden om västliga vindar med termik, natteffekt från varmt vatten ock kallt land. Seglarhälsningar Claes ......../)..../).../)..¤...
1 THE COURSE. Course 1—(Pennant 1) Start—through mid course gate—Mark 1 to port—through mid course gate—Start mark to starboard—through Oresund Sound—Oland to port—Almagrundet to port—Revengegrundet to port—Svangen to port— Sandhamn finish. Course 2—(Pennant 2) Start— through Oresund Sound—Oland to port— Almagrundet to port—Revengegrundet to port—Svangen to port—Sandhamn finish.
2. THE MARKS Approximate Latitude Approximate Longitude Description a. Start boat 570 53.800 N 0110 33.800E 43 foot motorboat with fly bridge b. Start mark Volvo mark black and white with an orange top c. Mid Course Gate port mark 570 53.430 N 0110 31.000E Volvo mark black and white with an orange top d. Mid Course Gate starboard mark 570 53.930 N 0110 31.000E Volvo mark black and white with an orange top e. Mark 1 570 53.700 N 0110 28.500E Volvo mark black and white with an orange top f. Oland 560 39.000 N 0160 37.000E Island g. Almagrundet 590 09.295 N 0190 07.575E Lighthouse h. Revengegrundet 590 15.050 N 0190 00.780E Lighthouse i. Svangen 590 16.200 N 0180 58.455E Lighthouse j. Finish buoy 590 16.815N 0180 56.180E Volvo mark black and white with an orange top k. Finish 590 16.970N 0180 56.400E Pole with an orange flag on shore Positions are approximate. Datum: to WGS 84.
nyss hemkommen från marstrand å vilket skitväder vi haft där uppe...knappt nån publik alls:-( tyvärr..vi hade kundsegling med stora hyundai båten...som sagt,båtarna ser ut att passera både helsingborg å malmö..dom får välja om dom vill passera på svenska eller danska sidan av öresund..
12 kommentarer:
Jag hörde av en polare i organisationen att det är genom sundet dom ska gå ;)
www.swe39.com
Det hoppas vi absolut!
Mattias hur många distans har de ner hit? Jag antar att de kommer passera på natten?
Har ni koll på vilken natt?
Kan man köra hem båten från Fyn Cup kan man ju sticka ut o kolla när de bränner genom brospannet. Sjöräddningen kan väl ordna så vi slipper blixt - en rejäl sökarlampa.
dom startar ju på søndag den 14.e på eftermiddagen så dom kommer væl på søndag kvæll/natt...
Med lite flyt och goa nord eller ostvindar så e dom förbi sundet 5-8 timmar efter starten så nån gång på kvällen och det är säkert ljust här nere ännu då.
Ut me skutan och kamera så plåtar vi.
Själv tänkte jag sno en båt av mss och köra ut och plåta.
Hallå Sailors,
LBS och LBSarn skickar upp ett ”Mange For President Team’’. Undertecknad och Johan Bramell skall traila upp Johans H-båt för lite gubbasegling & för att få lite VOR känsla.
Vi rapporterar ner om VOR kommer i Sundet eller Bälten.
Starten är söndag kl 13.00.
Trevlig arbetsvecka..
Glöm inte anmäla er till Fyrton-2-Handed
Mvh Lars Jörnvi
Frågan är också huruvida de går i Drogdenrännan eller i Flintrännan? Tråkigt om man väntar på fel ställe. :-)
Anders vi får helt enkelt följa dom redan innan helsingborg/helsingör ju ;)
Stalka dom ner i sundet :D
Jag skulle nog satsa min pengar på Drogdenrännan.
Man får väl lägga sig kring Flackfort och vänta in dem.
Om jag kommer ihåg rätt från min navigator är det 141 nm mellan Limhamn och Marstrand, så gör de 14 knop i snitt om det blåser ca 5-6 m/s eller 13 knop true så tar det 10 timmar. Fem timmar om det brallar 10-15 m/s eller ca 25 knop true. Drogden om västliga vindar med termik, natteffekt från varmt vatten ock kallt land.
Seglarhälsningar
Claes
......../)..../).../)..¤...
Se bana nedan...
Leg 9 Addendum
1 THE COURSE.
Course 1—(Pennant 1) Start—through mid course gate—Mark 1 to port—through
mid course gate—Start mark to starboard—through Oresund Sound—Oland to
port—Almagrundet to port—Revengegrundet to port—Svangen to port—
Sandhamn finish.
Course 2—(Pennant 2) Start— through Oresund Sound—Oland to port—
Almagrundet to port—Revengegrundet to port—Svangen to port—Sandhamn
finish.
2. THE MARKS
Approximate
Latitude
Approximate
Longitude
Description
a. Start boat 570 53.800 N 0110 33.800E 43 foot motorboat with fly
bridge
b. Start mark Volvo mark black and white
with an orange top
c. Mid Course Gate
port mark 570 53.430 N 0110 31.000E Volvo mark black and white
with an orange top
d. Mid Course Gate
starboard mark 570 53.930 N 0110 31.000E Volvo mark black and white
with an orange top
e. Mark 1 570 53.700 N 0110 28.500E Volvo mark black and white
with an orange top
f. Oland 560 39.000 N 0160 37.000E Island
g. Almagrundet 590 09.295 N 0190 07.575E Lighthouse
h. Revengegrundet 590 15.050 N 0190 00.780E Lighthouse
i. Svangen 590 16.200 N 0180 58.455E Lighthouse
j. Finish buoy 590 16.815N 0180 56.180E Volvo mark black and white
with an orange top
k. Finish 590 16.970N 0180 56.400E Pole with an orange flag on
shore
Positions are approximate. Datum: to WGS 84.
nyss hemkommen från marstrand å vilket skitväder vi haft där uppe...knappt nån publik alls:-( tyvärr..vi hade kundsegling med stora hyundai båten...som sagt,båtarna ser ut att passera både helsingborg å malmö..dom får välja om dom vill passera på svenska eller danska sidan av öresund..
Skicka en kommentar