torsdag 28 maj 2009

Idag fick jag min #3.5 fock levererad från Gransegel

Nu känns det äntligen som jag har en komplett garderob. Den här genua #3.5 är gjord i D4 100%kevlar med enkeltaffeta av Gransegel. Taffettan gör seglet betydligt stryktåligare.
Vindregistret 9-13 med full stor i gropig sjö ska nu bli en riktig höjdare. Från 13 tar vi nog ett rev.
Focken är något överlappande men inte så hög. Tanken är att vi ska kunna vagna ner kraftigt i vindbyarna utan att vi får bara backvind i storseglet. Det kommer att göra det enklare att styra på vågorna när sjön är hög och krabb. Som den ofta blir i vårt Öresund och i Bälten.
Nu har vi god täckning från 0 -15m/s på kryss för all sorts sjö.

Tyvärr blåste det stadigt 14m/s och 17 i byarna idag så jag ville inte sticka ut och testa. Vår torsdagssegling blev inställd.

3 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Nu är den testad. :-)

Erik B sa...

Stämde teori och verklighet?

Stefan K saknade något åt det hållet på benet från Landsort till Visby på sin 34DD. Stormfocken var för liten och 110% för stor...

Anders Nilsson sa...

Vi var bara ute och kollade att den såg bra ut. Vilket den gjorde.
Vi har inte kört mot andra men efter Fyn Cup är jag ännu mer övertygad om att seglet kommer att ha en plats i garderoben.
Jag tror den kommer till sin stora fördel i gropig sjö då det annars blir svårt att hålla fart om jag tvingas upp av för mycket segel. Vi släppte ganska mycket på 107% men det ger trots allt för mycket backvind i storen.
Jag tror att vi här kommer att kunna vagna ner mer och kanske då också kicka lite för att driva på fart.
Jag återkommer när vi kört focken i ett ritkigt race mot andra båtar. Hittills har ju vindregistret 9-14m/s varit överrepresenterat.