Känns inte detta orimligt lågt?
Båten bygger på Reflex 38 som mäter 1.065 i IRC. En X-35 som mäter 1.055 har 1.33 lika mycket som en Seaquest 36 som mäter 1.060 och den hr också 1.33.
Nu kan ju båtar vara olika konfigurerade men känns inte 1.27 vara lite lågt? Man kanske inte hade spinnaker? Vem vet?
Dags för att SSF att publicera mätbreven så sådana funderingar och diskussioner kan försvinna.
Grattis till segern - snyggt jobbat.
Länk till teknisk data:
14 kommentarer:
En mycket intressant reflektion. Min gamla Diva 39 från 1982 har också 1.27, -har det inte hänt någonting på 25 år?. Vi på Inga hade stora problem att hänga med Pronavian så fort det öppnade upp.
Pontus
Ellvan mätte 1.029 i IRC på GR förra året och jag tror dom seglade med assy på bom då och har LYS 1.27 med gennaker på CL
Ja LYS blir ju lite svårt att få rättvist. Grundregeln brukar ju vara att "nyare" båtar hellre ska ha för högt än för lågt lys. Men sen finns det lite mer udda båtar som slinker igenom där segelyta-vikt-längd inte stämmer alls med LYS-talet. Pronavian verkar vara ett bra exempel där det väcks frågetecken! /Expressen
Det framgår av tabellen att den har spinnaker. Då är det nog på tok för lågt.
Nu verkar det ha hänt nåt bland mätbreven:
Billström Lars Pronavia 38 Pronavia 126
1,3 S-V Kölbåt 2009-05-23
Skoglund Sverker Pronavia 38 117
1,29 -GV Kölbåt 2009-05-25
Hedrén Sven Pronavia 38 Braveheart 128
1,31 S-V Kölbåt 2009-05-23
Hej Alla. Jag heter Lasse och äger EllvAnn. Min pronavia 38:a har har 2.05 köl, och seglas bara med fockar, och spinnacker förstårs. Fick 1.27 i Lys så sent som den 22/4-09. Har haft det sedan 2007 då båten leverarades. Seglade Lidingö Runt på det mätbrevet för att veckan efter se på nätet att de har höjt till 1.30.? En höjning var nog att räkna med men kanske inte mitt i säsongen. Fick sedan brev nr 2. Svårt att göra rätt. Har gjort 6 starter på Lys 1.27, seglat mot 22 båtar i snitt i en uppskattad medelvind på 5.6 m/s. resultat 2.8. för vad det nu är värt... 1.30 blir iallafall en utmaning.
hälsn. Lasse
Ser man på mätbreven för orci så mäter ellvan som en arcona 400. Med genua då iofs.
Både SRS/SWELYS och IRC har ju ett visst tyckande i sig.
Precis som Lasse som äger Ellvan säger och som jag också menar så har han ju inte gjort något tokigt.
Om SRS-talet eller IRC talet blir lågt ska man klaga själv då?
:-)
Annat exempel som jag tycker ser lite konstigt ut (från Pelle L's xls)
Dehler 34 DD: IRC=1,017 LYS=1,250
x99: IRC=0,985 LYS=1,250
En OD X-99 har nog IRC~1,00. Dom som har IRC~0,98 seglar med fock (en hade bara 90% fock).
Dehler 34 DD har kanske lite för låg LYS och samma gäller också Dehler 33, om den verkligen använder den jättestora masttop spinnaker som SRS tabellen har. Båda är ungefär lika snabba som X-362 Sport eller X-34 enligt ORC.
Åtminstone finska Dehler 33:or har seglat med ~60 m2 spinnaker i stället för 81 m2 som man kan ha enligt SRS.
Ett väldigt konstigt SRS som jag hittade bland mätbreven är nya Dufour 45 Performance. Hur kan en båt som enligt sitt polärdiagram kör 8 knop på kryssen ha ett SRS på 1.34. Blir tufft att hänga med den med en 40.7 som går en knop långsammare.
Dufour 45 är nog inte mycket snabbare än First 40.7. På kryss är dom mycke jämna, men på läns är Dufour snabbare:
http://www.apregatas.pt/index.php?option=com_remository&Itemid=&func=startdown&id=1046
http://www.ssf.se/tk/PDF/5868.pdf
Ok, då kan man lugnt påstå att Dufour har lite optimistiska polärdiagram i sin broschyr. Ca 8knop med 35 grader TWA skiljer ju en del från 7.4 och 41.1 som ORC räknat fram.
Snacka om falsk marknadsföring.
Pronavia 38 1.35 i Faerder
Dufour 45 1.39 i Faerder
Skicka en kommentar