lördag 30 maj 2009

Watski 2 Star - en rapport från en sliten Leif Englund

Bilden är från Leifs målgång.
Foto: Jim Qvarnström/ www.tangosailing.nu



Hej Anders,,

Tillbaka från Watski2star vill jag efter en god middag med tillhörande goda drycker ge dig en snabbrapport: Min kropp värker och är stel som aldrig förr och jag är helt slut… Det här var för tufft för en pensionär det är bara att erkänna.
Stora framgångar dock för Dehler med en total 1:sta (Rut Dehler 36Sq men Jonas Svensson) och Funny (Dehler 29 med Anders Mattson) på andra plats totalt. Det kanske säger mer om ägarna än om båtarna men ändock så är det här en stor framgång för Dehler. Vi slutade på en 21:dra plats totalt efter att ha hamnat på femtonde plats på de två sista etapperna dock före övriga Dehler båtar. Vi misslyckade på den första etappen til Visby p.g.a. diverse strul med vår spinnaker strumpa. Gipparna funkade inte och inte nertagningen heller då vi fick fortsätta mot Estland ett bra tag innan grejorna kom under kontroll. Det blåste 13 m/sek och då är spinnakergipparna inte att leka med på två mans besättning. Vi gick i mål idag i Oxelösund vid lunchtid efter en hård kamp med Sjöman och hans nya Finn Flyer 36. Vi var en båtlängd före över linjen. Jag terrade Sjöman med att vi hade en fin bild från målgången som vi tänkte använda i vår marknadsföring med texten: Dehler 34 9 meter före Finn Flyer 36 efter 3 dygns segling under Watski 2Star . De startade 1 timme efter oss från början men ändå.


En sak är säker det här var mitt sista Watski 2Star Baltic. Jag kommer att hålla mig till fysikt mindre krävande seglingar som Gotland Runt, Lidingö Runt etc.

Bästa seglarhälsning
Leif

4 kommentarer:

Anonym sa...

såg på totalresultatet att Leif på Dehlta blev 15. /Expressen

Jörgen sa...

Peppar kom 2:a, Funny kom först på 6:e plats.

Anonym sa...

jörgen. leif menar att dehler 36 kom 1:a och dehler 29 kom 2:a totalt på SISTA etappen
Totalt i hela tävlingen blev det 1:a och 6:a.

Erik B sa...

Funny kom 2:a om man räknar total beräknad tid istället för platssifrra...