fredag 1 maj 2009

Hanse förvärvar varumärket Dehler


Det är tänkt att tillverkningen av de större modellerna ska flyttas till Greifswald och de medelstora modellerna ska fortsätta att tillverkas i Freienohl.
Produktion och försäljning av Dehler startas upp igen och förblir alltså tyskt.

Här är hela pressmeddelandet:

PRESSEMITTEILUNG / PRESS RELEASE
HanseYachts AG is setting course to Dehler

HanseYachts AG has announced today that the preliminary board of creditors at the insolvent Dehler shipyard has agreed to its bid to acquire the traditional Dehler brand.

More than 45 years ago, the yacht-builder Willi Dehler not only developed Germany's largest yacht yard of the time – he also realised innovations in the construction and fitting of sailboats which were so revolutionary that they still prevail today. He was also responsible for the fact that the Dehler brand made sailing as a sport affordable and therefore available to a broader public.

Nowadays however, it is very difficult for niche producers to maintain production with maximum demands on quality and fittings. Under HanseYachts Group management, the Dehler brand has the opportunity to benefit from the purchasing and manufacturing advantages offered by a large-scale producer. At the plant in Meschede-Freienohl in Sauerland, there are plans to produce mid-size Dehler yachts. Bigger Yachts will be manufactured in a separate production facility in Greifswald.

One other aim of the restructuring measures is to develop the Freienohl site as an exhibition and service centre. Its convenient geographic location is ideal for creating Germany’s first water sports centre featuring a permanent exhibition of various sail and motor boats, yacht insurance and financing, manufacturers of water sports accessories, sail-makers and other businesses specialising in the area of water sports.

This combined concept is expected to create several new jobs.

Ende der Pressemitteilung / End of press release

13 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att det är klart. men Hanse??? är inte det lite som att svära i kyrkan. Får Dehler vara kvar som varumärke eller är man bara nöjd att få bort en konkurrent??

Anders Nilsson sa...

Dehler och Hanse befinner sig inte i samma kundsegment idag. Det är inte riktigt samma kunder.
Hanse får med Dehler en tydligt differentierad produkt som är betydligt mer prestanda orienterad.
En sportigare produkt helt enkelt.
Den stora frågan är nog snarare hur man löst eller kommer att lösa att Simonis Voogd sålt tillverkningsrättigheterna till Delphia varvet i väntan på en lösning.

Anonym sa...

Kanske man nu tänker sig Judel-Wrojlik som designers?
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anonym sa...

http://www.yacht.de/yo/yo_news/powerslave,id,8026,nodeid,30.html

filtor@web.de

Anders Nilsson sa...

Lite kul att Hanses chef inte tycker att vi har visat resultat med de nya Simonis Voogd designade båtarna än.
De enda som hann kappsegla i nya Dehler 34an på allvar var engelsmännen. De vann Garmin Hamble Winter Series sin första säsong.
Undrar vem av oss andra som hann komma igång i fjol. Jag räknar med att vi behöver den här säsongen också för att hitta farten på riktigt. Det är inte båten som är problemet. Den har potential. :-)

Per Lundquist sa...

Jag tror det här kan bli bra om Hanse ser till att separera varumärkena såsom t.ex. Passat/Audi.
Gemensam produktion, inköp, logistik och service men olika målgrupper och säljkanaler är ju ett beprövat grepp för att få skalfördelar. Det borde även Hanse klara av. Undrar när Bavaria gör något liknande? X kanske?

Axel sa...

Olika säljkanaler?
"Tøffe tider gjør at tyske Hanse tar direkte kontroll med salg av Hanse, Moody og Fjord i Norge og Skandinavia." De centraliserar sin försäljning och olika kanaler känns långt bort. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=427504&cat=4914
Det finns uppenbara vinster att göra. Min undran är om man lyckas. Tyvärr har man lyckats urholka Moodys varumärke en del redan. Nä jag ser på framtiden med tillförsikt! Detta blir spännande!

Anders Nilsson sa...

Axel
På vilket sätt tycker du att de har holkat ur Moody som varumärke?
Jag tycker de skiljer sig ganska mycket ifrån Hanse både vad gäller design och målgrupp.
Det kan ju inte vara samma kunder som funderar på en Moody och en Hanse.
Det ska nog gå att hålla isär Dehler ifrån både Hanse och Moody. Jag skulle i alla fall aldrig ge mig på någon av de sistnämnda som de ser ut idag. Inte med tanke på den segling jag håller på med. :-)

Axel sa...

Anders, jag tycker att nya 41:an från Moody är för mycket gamla Hanse 400 i överbyggnaden mm. Kvalitetsmässigt när man lyfter och klämmer och känner så är det inte som det har varit på Moody. Om jag skall vara fräck: ett extra lager lack motiverar inte skillnaden i pris från Hanse. Att hålla i sär Dehler och Hanse/Moody kan gå bättre än Hanse och Moody; två utpräglade crusing båtar. Jag skulle till och med kunna sträcka mig och säga att man har urholkat Hanses varumärket de senaste två åren. Jag förklarar gärna djupare när vi ses i hamnen. Jag har alltid sett Dehler som båten som jag skulle kunna tänka mig, många fina lösningar, kvalitet, seglingsegenskaper mm
Nu är jag dock lite orolig vad som händer med Varumärket. För vi skall ju vara ärliga, ingen vet exakt vad de har köpt. Mitt varv säger inget och Hanse säger ju inget som får det att klarna!
Du blir den första som får veta när jag vet mer!

Erik B sa...

Hur känns det att segla den största Dehlermodellen?

The focus in the future of Dehler-line will be small to medium sized modern coastal cruisers between 18 and 34 feet (5,50 to 10,50 meters).

Anders Nilsson sa...

Tänker du på artikeln som Peter på Blur lade in så är det nog bara en rejält dålig översättning. Naturligtvis kommer inte Dehler att vara reducerat till de mindre storlekarna.
Man kommer av platsbrist och svårigheter med transporter att förlägga produktionen av de större båtarna i Greifswald och de mindre i Freienohl.
Dehler kommer säkert att ha en full range framåt också.

Anders Nilsson sa...

För övrigt så ryktas det om att jag egentligen har en Dehler 35.
:-)

Erik B sa...

Jag har lagt in ett par länkar till artiklar i branschtidningar där mitt citat kom från:

http://segelochpaddel.blogspot.com/2009/06/dehler-byter-kurs.html