söndag 18 november 2007

Kolfiber i seglen verkar vara mångas favorit - Vad säger segelmakarna? Del II

Jag bad North Sails , Quantum och Gransegel om deras kommentar till omröstningen på Öresund Regatta.

Så här kommenterade Gransegel:


Kolfiber i seglen… Kan det vara nå’t?
Nja, tycker nog de flesta, det låter både dyrt och extremt. Starkt, för all del, och väldigt lätt. Och det är ju bra.
Men också känsligt. Kort livslängd. Det passar nog för mångmiljonprojekten i America’s Cup, men inte för vanliga seglare.


Ungefär så ser den vanliga uppfattningen om kolfibersegel ut. Och visst, så har det varit. Men det är som vanligt när proffskappseglarna går i bräschen för en helt ny teknik; får den bara några år på nacken så brukar det alltid sippra ner något gott också till breddseglingen. Och det är precis vad som har hänt med kolfiberseglen. De ledande segeldukstillverkarna vet numera hur de ska bearbeta och hantera kolfibern så att den lämpar sig också för vanliga seglare. För oss på Gransegel råder inga tvivel längre, livslängden på kolfiberseglen överskrider vida förväntningarna.
Det är faktiskt förbluffande att något så lätt kan vara så starkt. Segelpåsar brukade vara tunga pjäser – nu känns de fjäderlätta!
Alla de stora duktillverkarna gör dukar med kolfiber som lastbärare. Dimension/Polyant var först ute med sin GPL-duk och det är den vi använder mest. I GPL, som står för Graphite Performance Laminates, utgörs basenvi ett scrim med Technora-fibrer i varp och väft, kombinerat med Technora-trådar även i 25 graders vinkel för att ta upp diagonallasterna. Ovanpå detta läggs sedan kolfibern i parallella band utmed varpen, varpå allt innesluts mellan två polyesterfilmer.
Det här blir inte bara oerhört starkt. En viktig poäng är också att alla de material som används har mycket bra UV-beständighet.
Dimension/Polyant lägger kolfibern i tunnlar som förhindrar att limmet binder samman fiberknippena. Det ger både smidigare hantering och lång livslängd.
Amerikanska duktillverkaren Bainbridge har efter några tidigare försök kommit igen med sin nya duk Diax-CFG, Carbon Fibre Grid. Det här är en ren konkurrent till GPL och det ser lovande ut.
Det som skiljer CFG från GPL är att Bainbridge har kolfiber också i väften, alltså de trådar som korsar huvudlastbäraren i 90 graders vinkel. Tack vare det förbättras balansen i duken, vilket är en klar fördel på genuor och andra låg-breda segel med utspridd lastfördelning.
Den här duken finns numera också i en cruising-version, CL-CFG. Här har man lagt på Spectra-fibrer som en 45-gradig kraftupptagare, vilket också ger en utmärkt ’rip stop’-effekt mot rivskador. Ett lager taffeta på varje sida skyddar också seglet mot mekaniskt slitage. Det här är en intressant duk inte minst för större båtar eftersom den blir avsevärt lättare än rena aramid- eller Spectra-laminat.
Det låter dyrt, det här. Nej, priset är inte avskräckande. Kolseglen kostar bara marginellt mer än motsvarande Kevlar-segel.
Men hur vet man att de håller? Vi har inspekterat segel vi sydde 2001 och som i fyra år har använts på en demobåt som också kappseglats hårt. Inga synliga tecken på fiberbrott har kunnat upptäckas och formen är fortfarande perfekt.
Våra kunder med erfarenhet av kolfibersegel säger också att hållbarheten är överlägsen. Trots att de är både lättare och starkare tål de mer misshandel än traditionella Kevlar-segel.
Det här betyder att kolfiberduken blivit högintressant också för klubbkappseglare. Men även för större cruisingbåtar, där kolfiberns låga vikt i hög grad kan underlätta segelhanteringen.

Gransegel Malmö AB
Södra Fiskehamnen,
216 12 LIMHAMN
Växel: 040-15 00 28
Telefax: 040-16 43 65

Inga kommentarer: