söndag 4 november 2007

IRC på stark fram marsch – Blir det något i Öresund?

Från IRC´s årliga kongress rapporterar Janne Orest att:
- X-35 klassen inte kör IMS längre
- I Holland är IMS helt borta från i år
- I Belgien har man helt övergett IMS
- I Spanien minskar intresset för IMS och fler och fler går över till det lokala systemet RN. IRC har inte riktigt kommit igång av den anledningen.
- I USA finns inga IMS certifikat längre. Ca 575 IRC båtar och ca 700 ORR(americap) Öriga seglar PHRF.
- Tyskland är delat i två läger. Några av tyskarna har bildat en parallell organisation GER-00 till tyska seglarförbundet DSV. Baltic Sprint Cup 2008 kommer att seglas enligt IRC.
IRC ökade ca 20% från 2006 till 2007 och totalt finns det 6750 båtar med certifikat.
Särskilt intressant är att ca 40% av båtarna som har certifikat är under 10m.

Det ryktas att det blir klass i Lidingö runt och på Gotland runt om 15 båtar anmäler sig.
Vad gör vi i Öresund? Vilken klubb i Öresund blir först med en IRC klass?

17 kommentarer:

Anonym sa...

Varför IRC? Vad finns att vinna på ett byte?

Anders Nilsson sa...

Den viktigaste frågan måste väl ändå vara vad vi vill i Öresund. Ju fler båtar som har mätbrev desto större fält.
Ska vi vara med på havskapp-seglingsmästerskap så gäller ju IMS nu. Hur många båtar i Öresund har ett IMS brev? Om vi ska vara med på IMS 670 EM så vore det ju bra att kunna köra några race under regeln innan vi drar till Marstrand 2008. Samma gäller ju Gotland Runt. Svenska Havskappseglingsförbundet lär ju nyligen ha öppnat för andra regler än IMS framåt.
Så vad vill vi i Öresund? DH? Svenskt eller danskt LYS? DH optimerade båtar och svenskt LYS mätbrev?

Pontus sa...

Hej Anders, och andra läsare. I frågan IMS/IRC så erkänner jag villigt att jag är alldeles för okunnig för att både ge mer fakta och att dra ngn slutsats. Men... oavsett detta så har jag ett par åsikter i debatten.
-Vi som seglar är för få
-Det är för dyrt/komplicerat att tävla
-Seglingen är för introvert

Utifrån dom här slutsatserna tycker jag att:
-Den enklaste regeln får poäng (enkel utifrån inregistrering/mätning)
-Den administrativt billigaste regeln bör användas
-En regel bör användas i så stor grad som möjligt (våra introverta diskussioner kring detaljer i regler osv skrämmer bara bort nya seglare/media/anhöriga osv)

Mvh

Pontus

Anonym sa...

Hej Jag ska börja med att säga att det är mycket roligt att det har kommit en blogg för seglare tokiga som jag är i Öresund.

Jag har seglat IMS sedan 2005.

Jag tycket från börja att IMS som system verkade mycket bra. Men efter att ha deltagit i min första regatta så tycket jag att själva systemet verkade på väg att spåra ur. När båtar som GR42r hade så bra GPH tal. Den skulle gå mycket sämre än oss på vår båt en First 44.7. Men efter att ha nu seglat i Tre år så tycker jag det är ingen idé att gå till IRC.
Ja IMS har en lång väg att gå innan den är helt bra. Men den är mer än tio gånger bättre än LYS eller IRC. Enkelt den är mycket fler in parameters.

En annan sak är att i IRC och i LYS, DH etc har är ett handikapp värde vare sig det är upp vind eller det är undan vind. IMS har det som inte de övriga har. Och man kan bara hoppas att den vidarutvecklas så som den har gjort de senaste åren.

De senaste två åren har den utvecklats så åt rätt håll. Där båtar som verkligen kan segla inte straffas så hårt men fortfarande så tillåts båtar som GR 42r kapsegla.

Om man fortfarande tvivlar på IMS förträfflighet så kan man bara titta på tiderna från IMS VM 2007 där så skilde det inte många minuter mellan första och den sista.

Jag ska sedan också säga att vi har lärt oss båten och sedan skruvat fram lite mer fart.

För övrigt så tror jag det varit bra om vi hade gjort i Öresund så som man har i Stockholm att man har en IMS CUP ÖRESUND (tex.) tillsammans med våra Danska grannar. Och om man gjorde det så skulle man göra så att man inte krockar med de stora mästerskapen och seglingar av vikt i regionen, så som GotlandRunt, SM, VM, EM, inte att föringa Feardern och Själland Runt kanske kunde bli en IMS segling. Varför ska man ta hänsyn jo det vet väl alla att det är mycket pengar som det handlar om och för att få sponsorer måste man synas. Och deltar man inte i de stora regattorna så syns man inte tillräckligt. Och som med föreslaget namn så förstår ni kanske att jag tycker det ska var IMS.

/David Johansson

Anders Nilsson sa...

Pontus:
Visst är det så att segelsporten är liten. Jämför du vad det kostar att tävla så är den nog inte särskilt mycket dyrare än andra sporter.
Många i sundet kör inte de danska racen för att det kostar ca 450 kr för brevet och 750kr för att väga båten plus tiden en inmätning tar(en kväll). Mycket märklig inställning tycker jag när man får ut så mycket mer av sin båt än bara de svenka LYS-seglingarna.
Man får ju tillgång till Thiele Cup, Själland runt, Mumm-Stelton etc. Kronor/race minskar drastiskt.
IMS lär ju kosta ganska många gånger mer än DH-brevet. Det är ju säkert ett av problemen för IMS utbredning. Det finns ingen plan för oss att spela på.
Det som talar för IRC är att de nya båtarna som varven på kontinenten tar fram är designade för IRC. Beneteau skickar till och med ett mätbrev till varje ny båtägare.
David:
Vi hade en del kontakter med havskappseglingsförbundet i fjol om försöka få igång en IMS 670 klass i sundet. Vi hade kanske lockat någon tysk besättning då också. Tyvärr blev denna klass nerlagd och det blev inte något av ens i IMS-nästet Stockholm. Man fick inte ens ihop en klass på Gotland Runt. Mycket synd. Denna klass är ju befriad i från de värsta avvarterna.
Vad tycker ni? Ska vi försöka få igång typ IMS 1 och IMS 2 här nere också? Det hänger bara på oss själva!

Anonym sa...

IMS670-klassen är inte "nedlagd".

Problemet i år var att man lade 670 EM sista veckan i juli och inte lyckades få tillräckligt många internationella deltagare för att hålla EM. Då ställde man in EM:et, varpå flera svenskar också drog tillbaka sina anmälningar. Därför blev det väldigt få deltagare på SM och inget EM i 670-klassen.

För 2008 är IMS EM planerat till Marstrand. Tyvärr ligger det nästan lika illa nästa år - första veckan i augusti är de flesta mitt i semestern och dessutom skall tydligen finnarna och esterna köra sina mästerskap gemensamt ungefär samtidigt. Jag gissar att de väljer sina nationella mästerskap före ett EM på svenska västkusten om det krockar tidsmässigt. Vi får väl se hur det går.

Anonym sa...

Jag skulle också vilja säga följande om "de värsta avarterna":

Det snackas mycket om avarter inom IMS, men jag undrar vad det betyder i praktiken.

På IMS VM i Norge var det förvånansvärt hur bra cruisingbåtar mixade med racingbåtar. Att jämföra korrigerade tider från dessa race tycker jag ger IMS mycket cred.

I Sverige har vi haft en (1) GS42R som har seglats bra i år och tog hem SM:et. Men annars har de inte vunnit så mycket som man skulle kunna tro när man talar om "avarter". Sinergia 40:an DataCom, som har vunnit mycket, har IRC-köl och är en betydligt styvare båt än GS42R. Den seglas dock exceptionellt bra med en samtränad toppbesättning och har vunnit mycket.

Min uppfattning är därför att flottan i Sverige inte har några större "avarter" och därför finns inte heller riktigt behovet av att bygga upp en ren 670-klass. Jag tycker personligen att det är bättre och roligare att vi kör IMS 1 och IMS 2 som vi har gjort hittills.

Men det kan ju också bero på att jag inte har en 670-båt...och så vet jag ju inte hur det är i Öresund... :-)

Anders Nilsson sa...

Avvarter är kanske ett starkt och tillspetsat utryck.
Känner inte själv till den här GS42R.
Det jag personligen gillade med IMS 670 regeln vara att det krävdes att båtarna var serie producerade. Det sätter ändå en gräns på något sätt. Andra tycker kanske detta är tråkigt.
Förstod jag Hans Broman rätt så var det bara två båtar i IMS 2 på Gotland runt som inte platsat i IMS 670. It´s not a big deal. Viktigare är att komma ut på vattnet och få timmar. Det är bara att köra.

Anonym sa...

Om detta är vi helt överens!

Och jag är ju inte så ofta i Öresund heller...men jag transportseglade i alla fall genom sundet i somras och det var kul :-)

Anonym sa...

Rolig att det hetta till :-) Jag då som bor här i Sundet men har valt att segla i Göteborg mycket pga att jag är där ifrån men också för att där fann jag rätt besättning och båt att segla med. Men jag menar att för att få en bra seglings circus så måste alla regioner GBG & STO och Sundet leva. Det är kanske så att man underskattar sundet men det är en mycket bra ankdamm att köra på. Är man i HBG (som jag bor i) så har man Öppet Hav runt knuten. Och vill man segla bana så finns möjligheterna.

Det är nog viktigt att de Skandinaviska Länderna och de Baltiska bestämmer sig för att lägga sina mästerskap så att de inte krockar med varandra. Sedan att man fyller på med lokala seglingar runt om kring, på vår och höst. Vem sa att säsongen börja i juni och sluta i slutet av augusti? Detta är oerhört viktigt för sporten annars så kommer vi att förlora sponsorer och deltagare.

Om vi snackar om IMS avarter så finns de men de blir färre för att ORC har blivit bättre på att stänga luckorna, tror jag. Men också för att det tillverkas färre båtar just nu för IMS. Detta för det problem man har haft med avarterna.

Avarterna var och är orsaken till IMS frågåsätts.

Sedan ska man säga att Priset för att mäta in sin båt har varit höga. Det är också en orsak till att det är så få deltagare.

Man ska också säga det som Pontus sa att de båtar som HQ-Bank (GR42r) och DataComunication (Sinergia40) är mycket bra besättningar. I år på SM så var det många som föll bort för att man hade laggt SM och VM snudd på tätt. SM gick i sista veckan av Juli och VM i tredje av Augusti i Norge. På varsin sida av Sverige. Det är ju inte så att du lyfter upp båten på trailern och kör den till andra sida. Det är en förklaring till SM blev som det blev. Sedan vet jag att DataCom gick sönder under SM annars tror jag att de hade varit i toppen igen.

Man ska inte förringa Du Solei som blev femma på VM och tvåa på SM.

Och om man då återknyter till bra besättningar och hur tätt det var på VM, så vill jag tro att det beror på att vi har seglat i IMS några år och lärt oss att man inte kan bara sitta och åka med. Man måste ifrågasätta sitt trim hela tiden. Och sedan måste man vara samtärnade. Och det kan jag bara se på oss att vi är mycket bättre på vi har också hitta vissa fördelar som vi har jobbat på.

Mvh
David Johansson

Anonym sa...

IRC stimulerar styvare båtar vilket borde vara positivt för familjesegling. Därför blir säkert framtidens cruiser/racers ritade efter IRC och inte IMS som ger vekare båtar vilket kräver gubbar på railen.

Anonym sa...

Den annonyme sa "IMS som ger vekare båtar" då säger jag bara Vad är en FIRST 44.7 inte är den vek ivarje fall... :-) eller en IMX40. Jag kan hålla med dig i vissa fall men situationen är och blir bättre än vad den har varit i IMS. IRC kommer inte plocka fram bättre seglare det kommer IMS göra eftersom i IMS kan man inte sitta och sova utan driva på båten hela tiden.

/David Johansson

Anonym sa...

styvhet är relativt men vi kanske kan vara överens om att en IMS-båt är relativt vek. Inte vek som en Express eller X99 men en IRC ritad båt är relativt styvare än en IMS-ritad båt. Och jag tror inte att man kan hävda sig i någon båt på kappsegling sovande :-). Till syvende och sist är besättningen och vägvalet viktigast och då spelar det ingen roll om båten är relativt styv eller inte. Men min poäng är att det finns familjefördelar med styvheten i cruiser/racer segmentet.

Anonym sa...

Jag håller med att vi ska ha båtar som (Jag säger) kan segla. Och med det menar jag att de ska vara syva. Och ja om man är lite elak så ska en bra IMS båt vara rank. Men det innebär inte att man inte kan få resultat med en "vanlig" styv båt i IMS. Jag är övertygad att det kommer mer justeringar från ORC det kommer nog bara ta några år :-) men jag tror inte dagens IRC är något att införa för det är inte långt från LYS. Och då har inte utvecklingen gåt långt framåt. LYS ska man inte förakta det funkar utmärkt på lokala seglingen. Men jag hoppas och tror att de som tittar på IRC och IMS som alternativ vill segla på en Nationell nivå och sattsa mm...Och då om man ger upp på IMS för att införa IRC så förlorar man många parrameter som gör det mer rättvist vilket man ser på resultatet från IMS VM 2007.

/David Johansson

Anonym sa...

Dessa gamla sanningar om att "bra IMS-båtar är veka båtar" kommer sannolikt att behöva omvärderas nu när ORC sitter och gör så stora förändringar i regeln att den troligen kommer att döpas om och IMS börjar hantera t.o.m canting keels snällare än IRC. Men man skall också veta att det har skett förändringar gradvis. GS42R och andra väldigt veka båtar har fått försämrade hcp år från år.

Efter vad jag hör hört händer rätt stora saker nere i Estoril på ORC:s årsmöte just denna vecka. Säkert får vi veta mer under de kommande dagarna. Personligen ser jag oerhört mycket fram emot om det faktiskt kan bli så att vi kan behålla ett VPP-baserat system som tar hänsyn till vindförhållanden och besättningsvikt men ändå kan inkludera nya roliga designer.

Då kan vi ha ännu roligare på våra respitregattor!

Anonym sa...

Bodde jag i sundet skulle jag säkert välja DH. Det är ju det som gäller i Danmark och mycket av kappseglingsmöjligheterna finns väl på den sidan sundet. Vad jag förstått finns det dessutom nästan lika många DH-mätta båtar i Sverige som IMS-mätta....
IRC är en spännande regel som förmodligen på sikt kommer att ta över mer och mer. IMS har egentligen ett bättre mätförfarande än IRC, men problemet är att IMS är publik varför konstruktörerna (som givetvis i många fall har ännu bättre VPP-program) hela tiden kan optimera och hitta kryphål. IRC har den fördelen att förfarandet hålls hemligt samtidigt som RORC på senare år visat sig betydligt mer offensiva gällande uppdateringar än ORC. Läste nyligen en intressant intervju med en fransk konstruktör i Ocean Racing. Då han fick frågan om hur han optimerade sina konstruktioner mot IRC svarade han att det är meningslöst då regeln ändras så fort man hittar möjligheter varför han istället fokuserade på att rita snabbast möjliga båtar.... Det tycker jag låter sunt!
L

Anonym sa...

Som ni förstår så kommer vi aldrig att komma fram till det perfekta systemet men Patrik det låter mycket intressant att det händer grejor.
Och till annonym. Vad jag har hört så tittar Danmark nu på att börja införa IMS. Och det kan jag tycka är bra eftersom Norge, Finland, Baltländerna, Tyskland och Polen samt Sverige kör det system det resulterar i Fler på banan och det tror jag vi alla vill ha vare sig vi är IRC, DH, LYS eller IMS annhängare.

Mycket roligt som jag sa tidigare att det är diskution. Jag har sett att på www.Blur.se är det vild disktion igen (för vilken gång i ordningen). Märks att det är vinter tid. :-)

/David