lördag 11 maj 2019

Att segla i strömt vatten och lär dig gilla det

De senaste två helgerna har över 250 jolleseglare varit i Öresund och fått känna på att segla i strömt vatten. I Malmö körde Malmö Segelsällskap Laser GP1 och Malmö Skiff, 29er GP2, och i Råå arrangerade Råå Jolleklubb seglade E-jolle sitt Elitserie 4 och Zoom8 sitt GP2.
Strömmande vatten påverkar både formen på vågorna, vindens styrka, vindens riktning och på det viset laylines. Jag fick en del frågor från coacherna hur det fungerade med ström.
Med det här inlägget ska jag försöka göra det enklare näste gång för er.
Att segla i strömt vatten och lär dig gilla det.

Ville Korhonen och Edvard Bremer, Brändö Seglare, hittar rätt i ett strömmande Öresund och vinner 29er GP2

Det finns många sanningar där ute som jag tänker nyansera och förklara. Det är ofta förenklade resonemang som har bekräftats med att de någon gång fungerat. Nedan är mina definitioner och syn på sanningarna:

Boga strömmen - när du kryssar i motström och har strömmen framifrån mot dig så betyder att boga strömmen att det lönar det sig att pina och få strömmen på läbogen. Funkar inte. Strömmen skulle då lyfta då dig upp mot märket så du tjänar på att pina på kryssen, anser boga-strömmen-anhängarna.
De som upplevt att detta fungerar går sällan att övertyga om att det där funkar inte. Jag skulle vilja påstå att det är förmodligen en förändring i strömmen de upplevt som gör att vinden vridit med som gör att de vunnit distans på konkurrenterna. Återkommer till detta. 

Strömmen påverkar alla lika - Detta stämmer så klart. Förutsättningen för detta är dock att strömmen ska vara lika över hela banan. Det är aldrig samma ström över hela banan i Öresund. Alltså ett i praktiken meningslöst påstående.

Strömmen påverkar inte vinden utan bara laylines - detta är riktigt om man resonerar om verklig vindriktning. Den vind som påverkar seglen är en kombination av verklig vindriktning(som ett vindkraftverk känner som står fast på botten) och den fartvind som strömmen ger segelbåten. Till apparent wind ska man sen addera fartvinden från båten också. Vinden som seglen känner är då en kombination av vinden som blåser, fartvinden och vinden som strömmen skulle ge båten om det inte blåste. För er som kan linjär algebra är det bara att addera vektorerna.

                      E-jollar på Råå, Elitserien 4 2019, RJK                   Foto: Lasse Fjelddahl

Det är ofta en rejäl missuppfattning att strömmen inte påverkar vinden som seglen känner men det är för att seglaren inte tänker efter. Samma sak gäller seglingsledarna som ibland inte förstått att vinden de känner är samma som vindkraftverket. De står ofta och kollar vindriktningen på ett förankrat startfartyg och lägger banan efter den. Vinden de ska lägga banan efter är den som seglen känner och då gäller det att kompensera för hur strömmen påverkar vinden seglen känner.


Några enkla tips för att hitta skillnader i strömmen:

  • Kolla på hur vattnet strömmar kring allt som sitter fast i botten 
    Strömmar det så ser ni enkelt riktningen. Farten på vattnet kan ni snart bedöma ganska bra beroende på hur det porlar. 
  • Kolla efter strömfåror. 
    Skiftningar i strömstyrka kan synas i fåror på vattnet. Ställ er upp så ser ni bättre.
  • Kolla efter förändringar hos vågorna
    Vågorna blir toppiga om vinden och strömmen går mot varandra och utdragna om strömmen går med vinden. Starkare ström ger mer effekt. 
  • Gå igenom ett sjökort över kappseglingsområdet
    Vattnet strömmar snabbare där det är djupt. Finns det grundflak så kommer strömmen att ändras över området. Det strömmar oftast mer på djupt vatten. Det finns några undantag som till exempel om strömmen är på väg att vända eller botten gör att det blir strömvirvlar.
    Om det finns platser där vattnet trycks ihop så strömmar det extra kraftigt. Till exempel runt grund och utstickande uddar.
  • Kolla på strömprognosen
    I Öresund finns det bra prognoser på dmi.dk och farvandsvæsenet http://ifm.fcoo.dk.
    Om strömmen ändrar styrka eller riktning så stämmer dessa bra. Kom ihåg att strömmen ändrar alltid riktning först inne vid land och sist på djupt vatten. Om du bara kollar riktningen inne vid startfartyget så kan det vara så att riktningen är tvärtom vid kryssmärket.
  • Kolla på vindprognosen
    Om vinden minskar så minskar möjligheten att ta sig fram mot strömmen. Då vänds många resonemang upp och ner.
  • Kolla på botten
    Om du seglar i en långsam båt och vinden är lätt så kan du komma att segla baklänges fast båten rör sig framåt i vattnet. Många resonemang som jag för ställs naturligtvis på kant om båten inte rör sig framåt över grund. Jag har varit med på kappseglingar i kölbåt där de vann som kastade ankare först. Många race har förlorats för att de som ledde slog ut i strömmen för tidigt och aldrig kom runt märket för de gick baklänges.
  • Kolla efter vindtryck på banan
    Mer tryck på banan ser ofta ut som mörkare platser. Strömmar vattnet kan det vara förödande att tro att det är mer vind. Det kan vara strömmen som skapar skillnaden på vattnet.
Jag tänkte dra ett case som det lätt blir diskussion om. 
Grön och röd båt ska kryssa. Är det höger eller vänster sida av banan som gäller? Förutsättning är att det den sanna vinden(den som ett vindkraftverk känner) blåser jämt över banan.
Tänk efter och skriv gärna ert svar som kommentar.
Notera också att seglingsledningen har varit med på att strömmen påverkar vindriktningen som båtarna seglar i och lagt banan med hjälp av linjebåten som inte ligger för ankar.

  • När ni svarat så fundera efter hur ni skulle gjort om det är risk för att vinden minskar så ni gör knappt en knop framåt. 
  • Fundera gärna också på om "boga strömmen" skulle fungera här men anledningen är en annan.
Näste gång ni kommer till Malmö eller Öresund och ska kappsegla så kommer ni att kunna testa alla tipsen.
Om det finns önskemål till nästa års Påskläger för jollar i Malmö så lovar jag att hålla ett seminarietillfälle där vi fokuserar på segling i strömt vatten.

Jag bad seglare för 10 år sedan att fundera på samma case. De resonemangen kan ni läsa här om ni tycker det är svårt och inte vill känna er ensamma.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den som är bäst på att boga strömmen vinner i alla race.
Anton

Anders Nilsson sa...

Det är en rejäl utmaning att bli bra på 😂