söndag 12 maj 2019

Röd seglingsledare - äntligen

Efter sommaren 2018 uppfyllde jag äntligen kraven på att ansöka om att nå röd nivå som seglingsledare. Kraven på en blå seglingsledare är att ha kört 4 blå kappseglingar under högst 2 år.
Förra helgen kom Svensk Seglings Patrik Schander ner till Malmö för att examinera mig under 29er GP2. Röd nivå innebär att jag kan vara seglingsledare på nationell nivå och leda kappseglingar som GP och SM.
Det är kul att arrangera race och målet är så klart att få nöjda seglare.

Förutom det praktiska provet av att kunna klara av en nationell kappsegling så skulle ett prov göras. Provet handlade om krav på arrangemang, regelverket kring startprocedurer och vilka beslut man behöver ta som seglingsledare.
För 4 ½ år sedan fick jag klarat av min blåa nivå. Det skulle visa sig att vara ganska tufft att få till fyra race på högst 2 år. Jag hade i planen att göra det på två år men två år i rad fick vi ställa in Gåsaseglingen i oktober och då fick jag bara gjort ett race det året. Det kändes ganska hopplöst ett tag där. Martin Strandberg ringde mig i fjol och undrade om jag inte kunde köra en blå match race segling i Skanör i mars. Det räddade hela grejen så efter Liros Cup i augusti var jag redo att ansöka.
Nu är det klart - gott känns det.

Så här gick det till att få blå nivå:
http://sundetregatta.blogspot.com/2014/10/bla-seglingsledare-antligen-avklarad.html

Inga kommentarer: