lördag 2 juni 2018

Laser Master Cup #2 - Särö BK

Särö Båtklubb slog rekord med 29 deltagande Laser Master seglare idag.
Jag var riktigt taggad på att få köra race igen.
Lätta vindar var utlovat och det blev det. 
Jag steg upp 05:45 bredde några frukostbullar att ta med att käka i bilen. Packade pastasalladen, drickaflaska och sen drog jag. Allt annat var packat och klart.
Väl framme på Särö strax innan klockan nio var det dags att rigga båtarna och ge sig ut.
 Banområdet låg 2 minuter från slipen. Så ska det vara.
Strategin för dagen.
1. Satsa på att vara på linjen i tid där jag vill starta.
2. Accelerera ordentligt i starten - var aggressiv.
3. Kör på hög med fri vind i ett bra spår - ingen kant
4. Kom inte in för babord vid kryssrundningarna utan satsa på layline för styrbord.
5. Försök luska ut hur vindpilen står när det går snabbt på länsen

Hur gick det då?
Race 1 
Jag var på linjen där jag ville starta men jag kom inte loss. Accelerationen var störd av alla andra. Jag seglade upp mig på första kryssen genom hög kurs och bra spår. Jag kunde sen hålla min position.
När jag gick i mål var jag nöjd med att ha hängt med Stefan Sandahl, Olof Lundqvist och Tomas Franzén som gick i mål precis framför. En trettonde plats.
Race 2
Jag satsade på att vara på en plats i starten som jag ville ha. Blev helt klämd och kom nog sist över. Seglade upp mig men det var stökigt. Hade svårt att hitta ett spår och fick slå många gånger. Just race 2 har blivit ett spöke för mig. Tror det är en grej i huvudet. Nöjd med race 1 ger automatiskt ett kass race 2. Svårt att tagga om. 20e plats.
Race 3
Placerade mig där jag ville starta. Hade en liten lucka att accelerera i men de sista 30s dök en snubbe in i luckan. Kunde ändå komma igång men efter en minut tog jag chansen att slå över till babord i ett bra spår. Gick på hög i bra spår med fri vind på första kryssen, gjorde en ok läns. Andra kryssen blev riktigt bra, det är lättare att segla i toppen av fältet. På sista länsen lyckades jag klämma Stefan Sandahl på slutet så jag fick en femte plats.
Det går ju men då måste jag komma igång bra.
Race 4
Dagens sämsta start. På plats men vilket kaos. Seglade i träsket men seglade upp mig hela tiden. Resultatet blev sämre än det hade behövt bli men 4-5 båtar kom in på bara några båtlängder före mig.

Lärdomar:
Jag måste få till starterna så att jag kan fortsätta för styrbordshalsar i fri vind. Fler race!
Jag måste tända till på race 2. Psykdoktorn.
Jag måste jobba vidare på länsfart när det är lite vågor. Vindvisaren är bra hjälp.

Det var grymt skoj. Slagen av många rävar. Särö Båtklubb kan sin fjärd.
Särskilt kul var det att få träffa Jonas Lobell efter att ha setts förra gången 1992. 3e racet idag är, tror jag, faktiskt första gången någonsin jag har slagit "Lobban". Han är otroligt vass. Slutade 4 idag men började i fjol efter 25 års uppehåll. 

Inga kommentarer: