måndag 25 juli 2016

ORC World Championship 2016 - Team Grynet SWE43 wrap up av vårt hittills bästa mästerskap

Efter första dagen tre race så hade vi fortfarande möjlighet att få till en Gold Fleet kvalificering om tisdagens race och onsdagens havskör blev bra.

Att vi kan visade vi i andra racet men då krävs riktigt bra starter. Om vi hade kunnat hålla oss kring 10-12 platser så i de två kvarvarande racen innan det skulle avgöras så hade det blivit bra.
Tisdagen bjöd på lätta vindar och vi kom lite för långt från linjen för att hinna fram i tid. Det blev en 17e plats. Offshore racet blev då vår nästa chans. Offshore racet får inte räknas bort i kvalificeringen så vår 26e placeringen från race 1 hade nu ingen betydelse längre.
Taggade till tusen inför Offshore racet körde vi en start vid startfartyget och slog in i bukten.
Efter den 1.7 sjömil långa kryssen på högerkanten rundade vi strax efter två X-35 som tredje båt strax före Ramdata, före detta Lenco. På länsen drog Ramdata oss, Katariina II och X-35 42 Don´t Panic kom också förbi.
Därefter var det kryss till mittfarledspricken Louis flak mitt ute i Öresund. Vår strategi var att hålla till vänster mot Sverige för den starkare sjöbrisens skull. Efter halva benet har fältet bakom slagit ut i sundet. Varför? Vi börjar tveka på att vara längst ut till vänster när alla kört höger. Vi väljer här att lämna Steen Christensen och Jacob Jacobsson och ta oss inåt i banan.
Det blir precis som vi trodde minskad vind och vi tappar en del båtar. Patrik Forsgren i First 36.7 kommer också om här. Havsracet som började så bra blir efter Pinhättan en sträckbog runt Middelfart och läns i mål. Vi slutade på 11 plats.
Vi missade årets Gold Fleet med 2.5 poäng. Jag kände mig grymt nerslagen. Förmodligen ett fair resultat men ändå.
I Silver fleet får vi sen en 6, 12 och en 7 plats. Så som vi seglade i sista racet hade vi bara gjort det på måndagen hade detta blivit riktigt bra.
Ett VM där vi lärde oss massor, hade fantastisk båtfart och från och till så var vi med riktigt långt upp i fältet. Detta ger bara mersmak.
Många tog sina positioner tidigt på linjen. Här ser ni oss på väg in i vår bästa start(längst till vänster) men då ligger många redan högt upp.
Starten är det viktigaste momentet att behärska för att vara med i racet överhuvudtaget. Vi körde med Velocitecs Prostart och den hjälpte ganska bra för att ha någon slags koll på hur långt bort linjen var. Prostart har en hel del brister jämfört med Expedition men är hyfsat enkelt att använda.

En båt som alltid gjorde fina starter var Sugar 2. De positionerade sig sent och kom bakifrån med fart, skapade sin lucka och accelererade ochförsvann. På bilden är vi upptryckta av Sugar 2.
Långa Offshore racet var en dags väntan på vind. Att KDY fick igenom alla racen utom ett var en prestation. Banorna för ORC Class C var riktigt bra lagda och de gjorde riktigt professionella beslut och gjorde banändringar när så krävdes.
Tight racing i en vecka får en att förstå var sekunderna går åt.
Efter en dålig start är det bara att bita ihop och segla upp sig. Det gjorde vi alltför många gånger.
ORC Worlds 2016 i Köpenhamn är vår bästa prestation hittills i ett mästerskap. Vi började i Sandhamn 2013 med en näst sista plats, Kiel 2014 blev ett rejält jack uppåt med en 41a plats ibland 66 båtar och i år då en 32 plats och nästan i Gold Fleet.

Monica Persson tog en del av bilderna.

15 kommentarer:

Pelle sa...

Hade förväntat mig dagliga rapporter. Kul det gick bra.

Anders Nilsson sa...

Ja, jag hade hoppats kunna göra dagliga rapporter från min Iphone.
Jag äger ingen lap-top och jag fick inte till uppladdningen av bilder från telefonen i blogger. Tyvärr.
Vi hade också en hel del uppladdning inför nästa race dag som vi fokuserade på.

Anonym sa...

Grattis till Team Grynet för en bra insats som ni också verkar nöjda med.
Seglarhälsningar
Stefan K, 34DD Doris

Anders Nilsson sa...

Jag trodde vi med lite flyt skulle kunna nå Top-20 men det är bara att inse att man inte får något gratis i det gänget.

Anonym sa...

Bra gjort och vägen vidare är klar.

Leif

Anonym sa...

Visst vore det schysst med dagliga rapporter, men min erfarenhet (från VM i Helsingfors) är att vill man nå resultat gäller det att fokusera på tävlingen, båt, team, väder. Då vill inte tiden räcka till. Man kan ju förstås planera på förhand och t ex utse en rapporterare/ mediaperson, men för vanliga dödliga blir det redan rätt så professionell nivå.....
Ett tips kunde vara att innan tävlingen i ett inlägg meddela vad läsarna kan förvänta sig ;)

Duktigt seglat och tack för rapporterna!
N

Peter Kross sa...

Bra seglat! Nu vet ni var ni kan uppnå och det blir säkerligen färre av de sämre plaseringar.
daglig rapport är väl endast något för oss nörda som inte är med. Tycker att ni gjorde rätt att hålla fokus på tävlingen.

hur var stämningen annars?

Jag tyckte att det var intressant att följa jury-utslagen på nätet. Jag lärde mig en del inom regelverket.

Anonym sa...

Jaha en TP52 mot en Swan45....spännande

Anonym sa...

Bra seglat? Konstig kommentar, när man resultatmässigt kommer under mitten, typiskt svensk kommentar.....lite mer Zlatan inställning vi var kassa men kommer igen - det är bara att träna mera. ;)

Anders Nilsson sa...

Vi kan bättre redan. Hade vi seglat på måndagen som vi seglade på lördagens sista race så hade det varit bättre. Självklart siktar vi högre än 32 plats. Det vi gjort bra är att vi har tagit oss från näst sist till 32.
För att bli bättre finns det redan en lista på vad vi behöver utveckla i vår segling. Nu är det bara frågan hur gör vi det effektivast och rätt prioriterat.
Tacksam mot tips och support.

Hermod sa...

Kjempebra innstats, Anders. Og som du selv påpeker og som jeg alltid har sagt : I baneseilas er starten 50% av løpet. Nå er vi tilbake i Os og skal seile første regatta i morgen. Det blir spennende å se hva ny mast med rod og nytt 3Di storseil vil gjøre med båtefart og høyde på kryss. Har fått testet litt på seilturen hjem igjen og det lover bra.

Anders Nilsson sa...

Tack Hermod. Härligt att ni är igång igen.
Du kan väl ge mig input på instrumenten du köpt också.
Du får skicka bra bilder på storseglet till mig.

Hermod sa...

Skal sende deg noen bilder - GNX120 instrumentene er meget bra - Mye bedre enn Multi XL som jeg hadde. Har en dialog med Garmin om hvordan jeg skal få vist data fra Nexus Racebox. Siden Garmin sier at en kan vise inntil 10 Custom data fields og Nexus Racebox kan configureres til å sende intil 10 Custom data (For NXR instrument) er det noe som sier meg at det er disse som Garmin refererer til. Skal endre på konfigurasjons filen (Rp4n.cfg) til Nexus Racebox og se om jeg får dem frem

Anders Nilsson sa...

Vi kollade på att börja köra Expedition med NX2 men då krävs NMEA 2000 för att få upp fler än tre samtidiga värden på instrumenten. Det kanske inte behövs fler?

Hermod sa...

Dersom du ønsker feks startlinje og timer må du over på NXR eller Nmea 2000 (N2K). Med Garmin GND10 har du starten på et nytt N2K system. Håper å få sett på å få frem alt som Nexus Racebox gir i løpet av uken. Da er 10 verdier som kan vises. Timer, TBS/PBS, Time to burn og avstand til startlinje er de mest intressante ved siden av optimum windangle