Då blev nya Dehler 34 J/V färdig som ersätter Dehler 35 som ersatte samma båt Dehler 34 SV fast förbilligad.
Att titta på så ser den snygg ut tycker jag. Inredningen har en touch av hur det ser ut i Dehler 38. Ingen träinredning utan Alpi istället. Inte samma känsla men ett billigare alternativ.
Hon har liten segelyta för sin storlek och kräver vind eller mycket liten våt yta.Skrovet ser ut att vara runda sektioner vilket ger en så liten våt yta som möjligt. Hur mycket rocker vet jag dock inte.
Här är ett relaterat inlägg med 65 kommentarer om henne:
http://sundetregatta.blogspot.se/2016/04/ny-dehler-34-lanserad.html
Håll till godo i sommarvärmen
9 kommentarer:
Först stort grattis till ett bra resultat i Skovs! Den nya Dehler 34:an ser ju ut att vara en trevlig familje/cruisingbåt. Knappast särskilt upphetsande att segla dock. Väldans tung för sin längd och ganska lite segel. Det är synd att inte de som styr verksamheten är räddare om varumärket. Bedrövlig utveckling när nya båtar bara blir tyngre och tyngre och samtidigt marknadsförs och ges en design som vore dom racers. Denna 34-fotare gråver ju ett gigantiskt hål i vattnet. Lite skoj att jämföra lite längre bak i tiden för att få perspektiv på utvecklingen. Norlin 34:an lanserades precis i början av sjuttiotalet. Den var byggd mestadels i enkellaminat och inte nån high-tech ens för sin tid. Den var 10,29 lång i Mk 1-version och vägde 5 ton. Fast då lyckades man få till en köl på 2,4 ton, 48% barlast! Båtarna har i princip inte blivit sportigare sedan dess. Det som gör att moderna båtar är lite snabbare är främst en ökning av vattenlinjelängd och en annan syn på stor segelyta/reva tidigare. Fast en elegant semesterbåt har ju Dehler fixat med denna!
Thomas Wiberg
Kan bara hålla med, en dussinbåt, ser likadan ut som alla andra. Inget nytänk alls, kan heller inte förstå det här med ratt när rorkult är totalt överlägset när det gäller att manövrera båten, fullt är det också med gigantiskt ratt ....två rattar är ännu värre. Orci VM kan man kalla blygruve VM ju tyngre desto bättre....
Båten på bilden är inte kappseglingsversionen som har rorkult, är lättare och har mer segel.
Som kommentar till Norlin 34 resonemanget så är den ju rejält mycket långsammare än den nya Dehler 34. 48% kölprocent är ju en helt ointressant siffra med tanke på att den inte säger något om stabiliteten.
Ett djupgående på 1.88m gör ju att kölen får väga massor. Thomas bättre kan du.
Min kommentar var mest inriktad på det faktum att båten är tung och exemplet med Norlin 34:an använde jag för att illustrera detta. Barlastprocenten på 48% är självklart helt ointressant som siffra ur ett prestandaperspektiv. Däremot är det ganska illustrativt rörande vikten på båtbygget. Stabiliteten hos dessa två ganska olika båtar (Norlin 34/Dehler 34) får ju bedömas med lite bättre verktyg än broschyrdata. Min poäng var att det inte är särskilt sportigt eller fräckt med en 34-fotare som beroende av version väger mellan 5,45 - 6,1 ton där barlastens andel varierar mellan 31-37% beroende av version. Båten är såpass tung att den har ett D/L på nästan 200, så det är en båt som är svår att få att surfa även med hjälp av vågor. Att den sedan dessutom har relativt lite segeyta förbättrar ju inte sportigheten. Missuppfatta mig rätt, Anders. Jag gillar Dehler sedan många år men jag tycker att man misshandlar märkets kärnvärden (prestanda, kvalitet) med denna modell. Lite skoj faktiskt att om Du räknar på teoretisk max deplacementsfart så skall nya Dehler 34:an vara 9% snabbare än en standard Norlin 34 MK 1. Norlinaren seglade i många år med ett LYS på 1,15. Jag skulle tro att Dehlern kommer att få ett SRS på runt 1,25. Där har Du 9%. Som sagt, jag tycker att dom tagit fram en najs cruisingbåt, men behåll Grynet om Du vill fortsätta rejsa och ha skoj när Du gör det!
/Thomas W
Dehler 34 J/V är inte aktuell för vår del. Har just nu inga direkta planer på att byta Grynet. Det går att kräma ur mer särskilt i det hårdare registert.
Thomas W, tror du verkligen på 1,25? Nya 38:an ligger väl ungefär där i std. utförande (1,255). Skulle tro 1,22 i std. utförande SRSv mätt och med en normalstor spinnaker/gennaker.
Eric C
Nja, 1,25 var min uppskattning för performance varianten. Håller nog med Dig att det kan vara optimistiskt för båten i standardutförande. Med en så pass tung båt ser jag ingen som helst mening med att köra med gennaker. Vid de få tillfällen det lönar sig att lova lite och gå lite högre än konkurrenterna kan det lika gärna göras med spinnaker. Annars är jag själv en stark förespråkare för gennaker förutsatt att båten är pigg nog att kunna svara upp fartmässigt på att segla lite längre väg.
/Thomas W
Den äldre J/V 34:an är marginellt (13 cm) kortare men hela 40cm smalare.34DD har SRSv ca 1.23 - 1.24. Sannolikt måste man beställa Performance modellen med kolrigg för att matcha den äldre J/V modellen i speed. Inte minst i det lättare vindregistret behövs den högre riggen. Borde inte en kolframe rimligen göra en båt lättare, ska bli intressant att kolla verklig vikt o SRSv på nya 34 J/V. Frågan är också om vassa kappseglare kommer att hoppa på denna? Dehler behöver hursomhelst snabbt bra tävlingsplaceringar också med dom nya modellerna.
Eric C
Thomas W, skulle tro att de nya Hansebyggda dehlerbåtarnas allra största utmaning det är att "klå" de tidigare klassiska J/V modellerna. Det handlar nog både om byggkvalitet/hantverket och förstås kappseglingsprestanda som har varit varvets kärnvärden som du skrev.
Nils-Erik
Skicka en kommentar