onsdag 13 april 2016

Dansk Dynamite II - Sten Christensens Italia 998

Jag stack och hämtade rod-riggen hos John Mast idag. Morten på JM visade en bild och berättade att de sjösatt sin nya Italia 998. Han tyckte jag skulle sticka ner och kolla. Jag såg ju henne på Boot Düsseldorf i vintras och var otroligt spänd på hur en ORC optimerad båt ser ut.
Optimerad layout för kryss/läns bankappsegling. Storen på de aktra vinscharna.
Hon flyter högt och besättningens vikt beräknas få ner fören i vattnet.
Väl utlagd akter.
Kort kaltopp för att få kontroll över förstagspänningen.
John Mast riggen i aluminium väger inte mer än 136kg.
Vasst förskepp.
Skorna på bryggan och tassade runt i strumplästen så kollade jag in sittbrunnen. Rorkult och häckstaget kommer upp i ett litet rör. Stor brunn som verkar bli härlig att jobba i. Genomtänkt layout i detalj.
Båten var inte färdigriggad än så jag vet inte hur allt är tänkt. Återkommer i sommar när vi sett henne segla. Hon blir säkert en grym konkurrent.

16 kommentarer:

Pelle sa...

Vad är det som är ORC optimering på henne?

Anders Nilsson sa...

Matteo Polli svarade mig att uppenbara saker som:
- Symmetriskt skrov med lågt motstånd
- Relativt kort P-mått
- Köl med högt ORCi bedömt motstånd versus verkligt motstånd
- Fören över ytan och besättningsvikten får ner den till ytan
etc.

men grejen är att få allt att fungera ihop.
Sen har fokus varit att också få en båt som är välfungerande för Kryss/läns bankappsegling.

Jocke_R sa...

Finns det något mätbrev för denna i orc databasen ännu?

Anders Nilsson sa...

Här är Low Noise IIs brev

http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/70025.pdf

Anonym sa...

Va f-n är vanterna helt ut i sidan? Tydligen har konstruktören missat inläggen om nya Dehler 34.

Lennart

Anders Nilsson sa...

Kolla in inredningen här och jämför med inredningen i Dehler 34 så ser du vad som krävs av en fockkonfigurerad båt:
http://sundetregatta.blogspot.se/2016/01/das-boot-des-messe-italia-998.html

Joakim sa...

Vad har inredningen att göra med focken? Dehler 34 DD har en ordentlig inredning och väger nästan samma: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/64291.pdf

Anonym sa...

Joakim, tror nog Anders N. avsåg jämförelsen den nyaste Dehler 34:an?
34DD är ju en genuabåt med över 74 kvm segelyta på kryss med en maxad genua.
Erik

Joakim sa...

Jag vet, men 34DD visar att inredningen är inte skälet för vikt skillnaden. Salona 37 Lenco nästan vann VM med full inredning och fock.

Anonym sa...

Vet inget om Salona Lenco som nästan vann. Nya D34 std. version är 1 ton tyngre och 40 cm bredare och har mindre segel är 34DD. Det var nog det Anders jämförde med Italia 998.
Erik

Anders Nilsson sa...

Italia 998
Length Overall 10.300m
Maximum Beam 3.536m
Displacement 4649kg
Draft 1.905m
Sailarea 69m2

New Dehler 34 Competetion
Length Overall 10.300m
Maximum Beam 3.600m
Displacement 5450kg
Draft 2.100m
Sailarea 71m2

På något vis har New Dehler 34 Competition 800kg till att släpa på. Inte förrän man sett skrovet (och knappt då heller) kan jag egentligen säga något men jag inbillar mig att Italia 998 har en smalare vattenlinje och mindre rocker. Mer lättdrivet helt enkelt.
Det är lite synd att ingen Dehler är med på VM i Skovshoved.

Anonym sa...

Inga boomerangspridare?

Anders Nilsson sa...

Kan man blanda aluminium med kolfiber?
Finns det inte risk för korrosion då?

Anonym sa...

Anders, konstruktörer lägger ofta in lite rocker för att göra skrovet lite mer lättdrivet i lättvind, det behövs generellt lite mer rocker på fockbåtar. Xp33 är ett bra exempel på detta. Det som man då kan tappa är att de får svårare att surfa/plana, vilket blir än värre för båtar med högt deplacement. Skrov är kompromisser och det går inte att få allt. Båtar med högt deplacement i kombination med väldigt lite rocker behöver mer lättvindspower. Behov av en överlappande genua blir tydligt. Xc35 är ett annat exempel på detta. Lätta båtar som har lite mer rocker seglar hyfsat bra också i lättvind utan behov av en massa power i form av segelyta, och kan surfa rätt bra också på grund av det låga deplacementet. Mumm 30 är ett exempel på en sån lyckad kompromiss. 998 är sannolikt en sådan båt där många kappseglare kommer att försöka få till lite försegelöverlapp, vilket ger ett ökat vind-drag bakom storseglet i lättvind. Komplettering med bumerangspridare blir nog självklar för många för att ge viss " genuaeffekt". 998 är ju inte superlätt.
Erik C

Anonym sa...

Hvordan er det med bumerangspredere ?

Er der nogen der har set dem bygget i aluminium ?

Udløser bumerangspredere i kulfiber på en alumast straf for kulfiber-rig i målereglen?

Svaret afhænger sikkert af målereglen....men der er jo næppe frit spil her....

Anders Nilsson sa...

Det tas ingen särskild hänsyn till mastmaterialet om masten är vägd. Stabilitetsmätningen tar hand om stabilitetsändringen.
ORCi tar hand om pitch genom mastvikt men det är nog de flestas bedömning att det är underskattat om det är sjögång. Det är relativt billigt med lätta master skulle jag nog vilja påstå.