onsdag 6 april 2016

Ny Dehler 34 lanserad

Dehler lansererar en J/V designad Dehler 34 som ersätter nuvarande Dehler 35.
Båten är kortare och bredare än nuvarande. 
Racing variant med sportigare köl som kan fås med kolrigg och rorkult. Fock konfigurerad.
Fullspäckad cruisingvariant om man så önskar.

Dehlervarvet beskriver henne så här:

Karl Dehler, chef för utveckling av Dehler är mycket spänd på den senaste Dehlern. "den nya dehler 34 är ett mästerverk" hon är utformad som en lyx prestanda cruiser med en väldigt stor inomhus rymden. Det är en bekväm båt för en sportig seglare som kan byggas efter egna önskemål.

Det finns flera alternativ för Dehler 34. Kol ram är standard och båten ger möjligheter för seglarnas egna önskemål. Yttre har dehler 34 sportig och elegant linjer och likheter med framgångsrika modeller om Dehler 38, Dehler 46 och Dehler 42. Strömlinjeformad fönsterparti ger båten en massa ljus inuti, men också en superelegant utseende. Den låga och stora skrovet gör båten sportig och ger tillräckligt med utrymme för en god frukost med familjen eller en lång resa till sjöss.

65 kommentarer:

Anonym sa...

Har du data på den?

Anders Nilsson sa...

10.33 x 3.60 ska det vara om jag är rätt informerad.

Anders Nilsson sa...

TECHNICAL DATA
LOA 10.70 m / 35’1’’
Hull length 10.30 m / 33’8’’
LWL 9.60 m / 31’5’’
Beam 3.60 m / 11’8’’

Draught
Standard 1.95 m / 6’4’’
Competition 2.10 m / 6’9’’
Shallow 1.55 m / 5’1’’

Displacement
Standard 5.95 t / 13,117 lbs
Competition 5.45 t / 12,015 lbs
Shallow 6.10 t / 13,448 lbs

Ballast
Standard 2.10 t / 4,630 lbs
Competition 1.70 t / 3,747 lbs
Shallow 2.25 t / 4,960 lbs

Total sail area
Standard 65.00 m² / 700 sq ft
Competition 71.00 m² / 764 sq ft

Pelle sa...

Vad är Grynets data?

Anders Nilsson sa...

Hull length 10.50m
Beam 3.49m
Draught 1.99m
Weight 5690kg
Ballast 1850kg
Sailarea 85sq m

Pelle sa...

I övrigt, vilken löjlig text att sälja en normal båt med. Eller?

Anders Nilsson sa...

Jag har valt att vänta med att kommentera henne och suga lite på karamellen.
Många tycker hon ser snygg ut andra att det är en Hanse med fixad överbyggnad.
Här är min reflektioner i korthet:
Jag tycker att det är kul att de presenterar en competition modell direkt.
Rorkult för racing är en bra feature (Hoppas det går att få den med autopilot)
Segelytan verkar mycket för liten skulle vilja haft 78-80 m2 i krysstället.
Skeptisk till 3.60 bredd och den våta yta som detta skapar. Skulle vilja se henne undertill innan jag säger något definitivt här.
1.7 tons köl med kolfiber mast känns 250kg för mycket.
Det är viktigt med stor fock på en fockbåt och ett I 13.90m och J-mått på 3.87m verkar bli en liten fock. Grynet som jämförelse har IG 14.78m och J 4.14m och fock i lätt väder är tufft.
Min bedömning är att kolriggen skulle varit 1m högre och masten bakåtflyttad för seriös racing med fock och då hade det kanske fungerat med så högt rätande moment som 1.7 tons köl och 3.6m bredd ger.

Joakim sa...

Altså Competition med kol mast, 2,1 m köl osv. blir lite långsammare än 34SV med alu mast, 2 m köl och fock (GPH 633 vs. 630). Och även Dehler 34 DD med 1,85 m köl är nästan lika snabb (639). Tyngre än 34 SV, en ton tyngre än 34 DD och två ton tyngre än 33 Competition. Troligen blir den ännu tyngre i verkligheten.

Anders Nilsson sa...

Vi går enligt vår speedguide ca 0.2-0.27 knop fortare på kryssen än vad Dehler 34 J/V gör i den speedguiden som är tillgänglig på hemsidan i lätt och mellanvind. I 20knops vindstyrka då vi är 1 tiondel snabbare. Jag tror vi gör mer i verkligheten i alla fall i lättvind.
Vi har GPH 623.5 (ORC2016) på Grynet med 42m2 genua och 94m2 spinnaker.
Synd den inte blir klar till ORC Worlds.

Leif E. sa...

Verkar inte vara en båt för den seriöse kappseglaren trots marknadsnamnet"Competition". Kommer Karl Dehler att kappsegla med denna båt blir det nog en hottad specialversion med minst 1 m högre mast. Däremot verkar standardversionen vara en mycket trevlig familjebåt som väl aldrig behöver revas tack vare den minimala segelytan, bredden och den tunga kölen. Jag håller med Pelle om att texten i varvets introduktion (kommer detta verkligen från varvet förresten) verkar löjlig och får en att undra om det är 1 april. För kappsegling skulle jag välja Grynet alla dagar i veckan men den nya är nog O.K. för familjesegling och det är ju den stora marknaden i Europa. För den svenska marknaden med många seglare som både vill kappsegla och familjesegla med en båt med högt andrahandsvärde och hög kvalitet passade nog äldre rena Dehler byggen bättre.Titta bara på Seapilot2Star 2016 där Dehler är klart störst men det är med något undantag äldre modeller. Tråkigt tycker jag att man lämnar sina kärnvärden. Dock,Europa är ju inte bara Sverige även om vi tidigare var Dehlers största marknad,tyvärr idag försumbar. Förhoppningsvis skall denna båt vända trenden men jag tvivlar även om Curre verkar entusiastisk över förhandsinfon.

Peter Norberg sa...

Hon väger mer än en Linjett 34!! Linjett kan seglas med genua. Med fock har dom samma hästkrafter. I övrigt inga jämförelser förutom rorkult. Men nog är det Svårt att se hur denna 34 ska kunna hävda sig i det lättare registret.

Anonym sa...

Vår Dehler 34DD 2007:a har 1kvm mer i segelyta upwinds, samt c:a 500kg lättare båt än nya 34j/v Competition som också är hela 42cm bredare men har10cm längre skrov än den tidigare j/v 34:an.
Nya 34:an är säkert en jättefin kanonbåt, men den lär bli en äkta C/R och inte en R. Även i Competitionversionen.
Känns Ungefär som när X-Yacht lanserade nya snabba Xp33, men som inte fick högre SRS än gamla 332Sport.
Tycker synd att man förenklat o satt vanten i relingen, vilket också omöjliggör t.ex en välgörande 140% i våra lättvindsfarvatten.
T-köl är säkert modetrendigt, men inget jag skulle jubla över att välja. Den går bort.
I övrigt så instämmer jag i det mesta som Leif Englund skriver ovan.
Stefan K






Anonym sa...

Håller med om det ovanstående skribenter skriver om bredd, vikt och segelyta. Vill lägga till att jag tycker nya Dehler 34 är snygg.

För att diskutera varför båten är mellanmjölk får man ta hänsyn till följande:
Hanse group har problem att imagemässigt att skilja på en Dehler och en Hanse. Samma varumärkesproblem som fanns tidigare inom t ex Volkswagen group.

För Hanse group blir det dock svårare med mindre volymer och då alla båtar ska byggas på samma varv och där väldigt många komponenter är lika.

Nya Dehler 34 visar att Hanse fegar och lägger sig för nära mainstream prestandamässigt. Jämför man med när Dehler var rebeller och lanserade Dehler 33 med slanka linjer, rak stäv och mycket segel blir steget till nya Dehler 34 smärtsam för den seglande målgruppen i Sverige.

På tal om Dehler 33. Kan det vara så att den stora bredden på 3,60 ska möjliggöra tre kabiner? Och kanske stor toalett? Minns ett samtal med Dehlers nya VD, som kom från Hanse, där han ondgjorde sig över den ”lilla toaletten” på Dehler 35. Jag sa att han var den förste som tyckte det och att målgruppen prioriterar andra saker. Men uttalandet beskriver problemet med Hanse group ganska bra.
Martin Wikman

Peter Norberg sa...

Amatörspaning återigen. Rorkult vs ratt. Är väl inget snack om att rorkult ger bäst känsla på kryss om än Jefa är riktigt bra på detta och skulle var mitt val normalt sett. Motiv till ratt tidigare har ju varit en AP som alltid är kopplad, numer kan man ju få en AP direkt på kvadranten oavsett val av styrmedel. Rorkulten stjäl ju väldigt mycket med den lösning som visas här ovan. Sittbrunnen blir inte bra med storskot akter om rorkult.

Leif E. sa...

Martins rapport ovan från mötet med VD:n slår nog huvudet på spiken. Man saknar"Fingerspitzgefühl" helt enkelt. Åtminstone för den svenska marknaden. Input från den svenske agenten krävs.
Dehlers DNA har gått förlorat efter Hanses förvärv. Att göra kopplingar till framgångar med DB1 för 40 år sedan räcker inte. Ekonomichefen har för stort inflytande och stressen från Hanses illröda siffrorna på nedersta raden leder fel. Utflyttade vant är ett exempel järnkölar ett annat. Sverige kämpade hårt för att vanten skulle flyttas in när D34/SV introducerades. Det visades sig ju helt nödvändigt för att båten skulle få tillräcklig segelyta för våra lätta vindar, åtminstone för kappsegling. När man nu har tillgång till flera varumärken med olika profil varför bygga en Hanse GT och kalla den för Dehler. Jag tror att Martin har rätt, man fegar ur istället för att verkligen profilera Dehler som performance och Hanse som family.

Anders Nilsson sa...

Jag funderade på vilken båtar jag egentligen skulle vilja ha för att segla i Class C:
- Dehler 34SV med genua, kolmast och sportköl
- Arcona 340 med utbygd fock, Cossutti köl och kortare kolmast med boomerangspridare
- First 36.7 med kolmast och modifierad köl
- Italia 9.98 med lite högre kolmast och mer segel än standard
- X-37 med kolmast och Cossutti modifierad köl
- Salona 37 med Jason Ker fenköl, boomerangspridare och kolmast
- X-35 med en mer förlåtande köl och med större roder
- Arcona 380 med lägre kolmast och mer utbyggd fock, Cossuttiköl och roder
Finns det fler?

Leif E. sa...

Dehler 36 med kolmast och standardköl och standardroder, standard segelplan (ja, är det inte fantastiskt)

Anonym sa...

Jag har i och för sig inte sysslat jättemycket med just den här typen av kappsegling. Det har varit mest entyp för min del. Men jag har varit aktiv i ganska många olika klasser, och det kanske viktigaste jag har lärt mig är nog att det tar ett tag innan man plockar ut max av båten. Första säsongen seglar man upp till kanske 90% av potentialen, andra året 93 %, tredje året 94 %, fjärde året 95 % osv.

Men det förutsätter att man har någon att sparra mot. Skillnaden mellan att vara ”snabbast” och att ”hänga med” i ett bra kappseglingsfält syns liksom inte på loggen. Vi pratar ju om hundradelar av en knop. Däremot märks det relativt bra när man ligger och kör bredvid varandra.

Således: Om jag nu skulle ge mig in i ORC med någon form av ambition så hade jag satsat på en beprövad båt (vilken som helst egentligen), och sedan hade jag fokuserat på att ta ut max ur just den båten. Och det viktigaste då är inte en hög med pengar och en massa experimentlusta utan en kompis med likartade ambitioner och, framför allt, en likadan båt. Det gör det skitmycket enklare att nå sin fulla potential. Och skulle man nu på allvar vilja experimentera med olika kölar, roder, segelkonfigurationer etc, så tror jag att förutsätter en exakt likadan ”kontrollbåt”.

Ett klassiskt tvåbåtsprogram, med andra ord. Inte precis något nytt. Så jag kan inte förstå varför det inte används oftare.

/Thomas Ottosson

Joakim sa...

XP-33 är klart snabbare än X-332 och lite snabbare än X-34 och X-332 Sport. I GPH är skillnaden störren än i SRS, ~620 för en snabb XP-33, 635-645 för X-332 Sport och X-34 och 642-650 för X-332. Jag anser både X-34 och XP-33 som ett klart steg framåt. X-34 är med fock snabbare än X-332 och ungefär lika snabb som X-332 Sport, båda med genua. XP-33 är klart snabbare och sportligare än X-34, men på samma gång inte lika bra för familjesegling.

Den nya Dehler 34 är som standard klart långsammare än SV, DD och kanske även om 33. Även Competition är långsammare än standard SV. Ganska likt med Dehler 32, som var en besvikelse jämnfört med 34 SV och 33. Jag nästan köpte en Dehler 32, men är mycket nöjd att jag inte gjorde det. Vad gör den nya Dehler 34 bättre än 34 SV och även om 34 DD? Hur den skilljer från Hanse 345?

Anonym sa...

Råkade gå förbi en Dehler 32 häromdagen och den T- kölen ser riktigt B ut - ser inte snabb ut helt enkelt. I närheten stod en Bavaria 32 och den kölen ser faktiskt riktigt Racig ut!
Som många skrivit ovan, känns nya, rätt tunga, Dehler 34 med fock inte nåt vidare för kappsegling i svenska förhållande.
Men har för mig att när Dehler 38 kom så fick den också en del kritik, men den blev väl rätt lyckad till slut!? Finns de några Dehler 38 som kappseglar i Sverige ?

Joakim sa...

Dehler 38 är lite bättre. Inte lika tung och kan vara lite snabbare än de snabbaste Dehler 39. Vikt och segelyta (Competition) är mycket lika med XP-38, men Dehler 34 Competition är mycket likt med X-34 som är redan ur produktion och inte lika snabb som Dehler 34SV (även med fock).

Anders Nilsson sa...

En fundering som jag fick var hur det gick med Grand Soleil efter att Bavaria köpte dem?
De är väl fortfarande ett Italienskt varv eller byggs de i också i södra Tyskland?
Var inne och kollade deras hemsida igår och de verkar bygga prestanda cruisers men inga båtar som passar för race längre som gamla GS 37 gjorde.

Joakim sa...

GS och Dufour hörde till samma ägare många år före Bavaria köpte dom 2010. Bavaria solde båda 2013. Inga Dufour/Grand Soleil byggdes i Tyskland.

GS 39 är väl ganska lik med GS 37? Lite större och snabbare. Marknaden är kanske inte bra för C/R båtar. Bavaria slutade Match serien, Beneteau tänker på att sluta First serien, Dehler har gått i konkurs flera gånger (liksom många svenska och finska varv) osv.

Marcus sa...

Hej Anders,
Lite info om Grand Soleil.
Båtarna har alltid byggts i Fano mellan Bologna och Rimini. En framgångsrik Italiensk företagar-familj köpte varvet av Bavaria och satsar på nya modeller, i maj kommer GS 58. Familjen ägde sedan tidigare även Sly Yachts.

Sedan de nya modellerna kom, GS 39, 43, 47 osv, har varvet en "Sport" variant som tillval. För GS 39 innebär det;
Riggen ca en meter högre, alu eller kolfiber. Rod rigg, Tuff-Luff-profil.
Roder och hjärtstock i kolfiber. Rattar i kolfiber.
Full vacuum-injicering med huvudskott i komposit och optimerad laminatspecifikation.
TräInredning byggd med sandwich-kärna.
Skrovgenomföringar flushade, utlopp på akterspegel.
Däcksutrustning optimerad för race med bl a Harken Performa, Harken Black Magic block, Tysk skotning, uppgraderade avlastare.
Gori 2-bladig race propeller.

Det ger ett depl på ca 7 100-7 300 kg i ORCi, enligt de mätbrev som finns, och ett GPH från ca 603.

Med vänlig hälsning,
Marcus - Grand Soleil i Sverige och Norge
www.grandsoleil.se

Anders Nilsson sa...

Tack
Gillade verkligen GS37 när jag såg den på Stockholmsmässan 2006 eller om det var 2007.
På Düsseldorfmässan 2016 så hade man en ganska tillknäppt monter så man var tvungen att registrera sig och vara en potentiell köpare för att få se båtarna. Det är ganska tidskrävande att stå i kö och registrera sig om man bara vill "titta in". Samma med J-boats men GS, SLY och Swan var i en nivå för sig.
Intressant är också att ingen kontaktat mig trots jag registrerade mig på flera ställen. Är syftet kanske något annat?

Marcus sa...

Hej igen,

Håller med om att det är en konstig metod med registrering. Man kan tycka att målet borde vara att få så många som möjligt ner i båtarna när man nu står där och betalar för mässdeltagande. Verkar dock vara populärt med registrering nere på mässorna i Europa har jag noterat.
Jag har inte dig på den lista från Düsseldorf jag fått från varvet, men jag bistår gärna med information, och kan även se till att du kan titta på båtarna utan att registrera dig på framtida mässor :)

Med vänlig hälsning,
Marcus

Anonym sa...

Hej Anders,
Jag har lite väntat på nya Dehler 34 och har några funderingar som kanske jag kan få svar på! Jag tillhör absolut dom som gillar utseendet, modernt och lite sportigt. Vi har idag en Hallberg Rassy 34, 2004 årsmodell (konstruerad i slutet på åttitalet) som vi är mycket nöjda med men då vi nästan alltid seglar båten på två personer så kan jag se en fördel i att segla en lätt fock båt och kanske även utrusta den med självslående fock. Jag läser en hel del om båtar och överallt står det att nya båtar blir lättare och starkare. Vår båt har följande data: längd 10,28 m, vikt 5300 kg (teakdäck STD), blyköl 2100 kg, en mast grov och tung som en stock, mahogny inredning på Hallberg vis. Dehler 34 väger 5950 kg (utan teakdäck antar jag), visst den är breddare 3,60 mot 3,42 och därmed större men jag fattar ändå inte resonemanget ”lättare och starkare”! Jag har kappseglat H-båt för många, många sedan och vill ta upp den delen av seglingen i framtiden. Ska vi behöva vänta på nya Salona 340 eller varför inte en Arcona 340 mk II med ny sittbrunn och dubbla rattar?
Tack för en bra och intressant hemsida.
Tomas K

Leif E. sa...

Dubbla rattar är inget att vänta på om man gillar styrkänsla. Har svårt att tänka mig att Arcona 340 faller för den trenden.

Anonym sa...

Själv väntar jag på Arcona 340 mk II med rorkult!
Inte lätt att vara båtbyggare...

Leif E. sa...

Arcona lyssnar på kunder och återförsäljare. Det är deras stora styrka. Det gjorde Dehler också en gång i tiden. Hur svårt kan det vara? Varför sälja underriggade, strippade båtar med fuskträ, järnkölar och utflyttade vant med förlust när man kan sälja premiumbåtar med vinst. Svårt att förstå...

Anonym sa...

Hej Anders,

Jag har liknande funderingar som Tomas här ovan. Seglar idag en Dehler 29 MK1 som jag är väldigt nöjd med. Jag är dock på jakt efter en båt som är lite större, mellan 34 och 37 fot vore nog lagom. Naturligt vore ju Dehler 36 som är jättefin men börjar bli lite till åren nu (kanske inte konstruktionen som sådan, men åtminstone de olika komponenterna såsom motor och dylikt).

Hade verkligen sett fram mot D34:an men instämmer i många av kommentarerna ovan, speciellt kring vikten.

Mitt användningsområde är snabb crusing och någon enstaka kappsegling på västkusten. Andra båtar som finns på radarn är X-37 och Arcona 370 (som det finns klart fler båtar av senare årsmodeller av jämfört med D36). En Arcona 370 väger tex 6,2 ton vilket känns bra.

Så vad säger ni, vilka båtar i storleksklassen skulle kunna passa mig?

Tack för en bra blogg!
Ola

Leif E. sa...

Om du gillar Dehler 29 Mk1 så kommer du att gilla Dehler 36. Samma andas barn!

Anonym sa...

Tomas K, väg din Hallberg Rassy 34. Gissningsvis så väger den drygt 6 ton minst.
Min kompis vägde just sin Dehler 38 j/v i en certifierad våg. 7,7 ton.
Kanske nya Dehler 34 har fått en någorlunda sann broschyrvikt?
Stefan K 34DD, drygt 5,1 ton.

Joakim sa...

Finska båttidning Vene vägde HR 34 (6380 kg) och Najad 340 (7275 kg) 1991, Dehler 34 SV (5797 kg) 2009, Dehler 34 DD (5163 kg) 2003, Dehler 36 (6810 kg, Bavaria 36 6210 kg) 2003, Dehler 39 (7972 kg) 2001, Dehler 32 (4676 kg) 2011, Dehler 33 Cruising (3871 kg) 1999 och Dehler 38 (7766 kg) 2015

Anders Nilsson sa...

Det var lite samma diskussioner när Dehler 34SV kom från Dehlerägare som inte kände igen sig. Då jämförde Dehlerägarna sina broschyrvikter med verkliga vikter etc. Idag vet vi bättre då de flesta vägt sina båtar.
Vi fick henne specialdesignad för genua och Leif Englund hoppade på så det blev två byggda så från varvet. Per Lundqvist byggde om sin i fjol till genua.
Vi blev hårt straffade i SRS tyckte vi med genuan och bytte till fockkonfigurerad båt. Det funkade fint tills vi mötte First 36.7 med genua i lätt/mellan vind med lite sjö då var vi chanslösa. Mot andra tyngre fockbåtar var det ok med fock så det var inget fel på båten.
Vi bytte sen tillbaka till genua och skaffade en hård genua 1. Idag ångrar jag ingenting av det draget och idag kör vi genua upp mot 16 knops vind.
För egen del så gick nog två säsonger åt till att lära mig driva henne i sjö med ratt. Det var min första båt med ratt och en betydligt större båt än First 31.7 så det var en rejäl utmaning. Säsongen innan vi fick båten seglade jag en First 36.7 med rorkult och det var en helt annan sak. Dubbla rattar blir ytterligare ett snäpp mot cruising och ska nog undvikas i det längsta. När båten blir så här bred som 3.60m så kanske man inte får ihop det med en enkelratt.
Jag tycker Dehler 34J/V (nya) blir en alldeles utmärkt cruisingbåt men precis som tyngre fockbåtar så kommer hon att ha det kämpigt på kappseglingsbanorna när hon har så lite segel och så stor bredd med stor våt yta som följd. Seglar man på skyddade vatten utan så mycket sjö så kan det kanske gå hjälpligt men i Öresund och på havet är det nog kört om man ska ha henne för racing.
Varför man sätter så lite segel på henne är för mig en gåta. Förmodligen ligger det framgångsrika "Bavaria crusing"-konceptet bakom. Vad är folk beredda att betala för en 34-fots cruisingbåt? Ska man nå den siffran som de flesta svarar så är det enklast att pruta på segelytan som ger en mindre köl som ger en billigare båt att bygga. Tar man bort genuan så blir det ännu billigare att bygga etc.

Leif E. sa...

Anders, Instämmer helt med din analys av D34S/V. Genua behövs för att hon skall funka för kappsegling på havet. Med en tyngre bredare och kortare båt som nya D34:an med mindre segel och utflyttade vant som omöjliggör Genua lär det inte bli enklare.
Varför? En gåta som du skriver.Jag förstår ingenting. Nya 34:an blir nog en utmärkt cruiser och toalettutrymmet är ju stort och smart men det finns ju redan i Hanses sortiment. Satsar man på att Dehler namnet skall ge båten högre status än Hanse eller? Kan nog kanske vilseföra en del.
Varför inte satsa på verklig premium med t.ex riktigt trä istället för fuskträ i inredningen, mera prestanda för den fartorienterade familjeseglaren och dessutom möjlighet för kappseglarna att komplettera för racing inte bara med namnet. Då finns det också möjlighet att ta rimligt betalt istället för att bygga båtar som ständigt genererar förluster. Att ägarna skjuter till 50-100MSEK varje år kan väl inte fortsätta hur länge som helst eller? Vi vet ju också att J/V kan designa bra båtar, om de får rätt uppdrag...

Anders Nilsson sa...

Jag läste en intervju med Rolf Vrolijk där han menade att ett av de roligaste projekten han varit med om under sin design karriär var de mindre Dehler 29 och Dehler 33. Det säger en del om hur fräscht det projektet varit.

Anonym sa...

Fattar inte varför varvet gör så här. Denna nya skitsnygga D34 skulle säkert segla kanon med en G1 som man kan kryssa med <8 m/s som "racingkomplement". Då skulle man också kunna locka betydligt fler kunder i t.ex. Sverige o Italien m.m på "basbåten". Nu har man stängt den "genuadörren" genom att förenklat placera vanten ända ute i relingen. C:a 10 000,- till att placera vanten en liten bit in. Också bättre framkomlighet, inte att förringa.
Kan detta verkligen vara en "bra affär" totalt sett?
Med fockkonfiguration för cruising seglar jag o hustrun med 27+34kvm på semestern med vår 34:a, då får man en jättesnäll båt för liten semesterbesättning o det lär funka perfekt även med denna nya 34 i cruisingmode.
Men se´n då, som sagt var?
Salona har uppenbarligen tänkt annorlunda.
Stefan K



Anonym sa...

Hanse group har en produktionskostym som är anpassad för att bygga massor av båtar. De har troligen ägare utan känsla och passion.

Med volymer förväntas lönsamheten komma. Därmed vill de försöka tilltala så många som möjligt med både Hanse- och Dehlersortimentet.

En snygg och bred båt med låg rigg och lite lägre pris ger mest utväxling för Hanse group. Med det menar jag att de flesta köparna köper båt efter hur stor och fin den är på insidan.

För Hanse blir fördelarna då att; bredden ger formstabilitet och därmed krävs mindre köl (som är dyr), (speciellt i bly). Lägre rigg kräver också mindre köl och dessutom mindre rigg och segel (som är dyrt) och mindre vinschar och beslag (som är dyrt) ja ni fattar.
Båtarna blir sålda, kunderna sitter och myser i ruffen och Hanse kan bygga volymer. Hoppas man...

Vad är det som kunden ofta utan att förstå det valt bort? Jo kunden har valt bort seglingskänslan, prestandan i lättvind, sjöegenskaperna och styvheten en båt med tyngden långt ner i kölen får. Har man köpt ett riktigt budgetbygge har man också valt bort vridstyvheten i skrovet och fått dåliga åldringsegenskaper. T ex en inredning där laminatet snabbt ser risigt ut eller gelcoat som snabbt blir matt.

Var nya Dehler befinner sig enligt ovanstående är det vi diskuterar här. Som jag skrivit ovan känns det som man fegar och kompromissat för mycket på prestandan och därmed urholkar imagen.

Det alltid jobbigt att hitta nya kunder. Oftast bättre att behålla de man har och successivt få dem att växla upp. Från Dehler 29 till 34 t ex.

Tips till Hanse group är absolut att öka skillnaden på en Dehler och en Hanse. Och personligen tror jag att en seglande kund gärna betalar extra för en båt med mer rigg och köl. Förutsatt att säljaren verkligen förklarar var skillnaden ligger.

Martin Wikman

Joakim sa...

Jag kan inte förstå er längtan efter en genua. Jag har bara en gång seglad i Öresund men mycket på havet. Jag har kappseglat mycket med olika båtar utan genua och tycker att det finns inga problem på kryss. Några båtar har problem i bidevind. Jag har en Bavaria 35 Match med fock och har inga problem mot vanliga First 36.7 på lätt kryss. Dock SWE88 Malin var snabbare med sin större rig och utmärk besättning. Det var flera 36.7or i 2012 VM och vi var snabbare på lätt kryss och långsammare i över 12 knop. Har också seglat mycket med 34 SV och samma gäller den. Finngulf 33 seglar mycket bra med fock osv.

Det medger jag nog att det tar sin tid att lära sig segla med focken i lätt vind. För oss tog det 3-4 år men sen vann vi finska mästerskap i lätt vind (en annan båt då) och sen dess har vi gjort alltid bra i lätt vind bode i LYS och i ORC. Lika viktigt är det att ha en bra fock för lätt vind. Jag skulle aldrig villa ha en båt med genua efter att ha seglat med enbart fockar sen 2006.

Anders Nilsson sa...

Det kanske hänger ihop med stabiliteten. Styva båtar är ju jobbigare i lättare vindar.
Bavaria 35 Match FIN-11397 har stab index 112.6, Grynet SWE43 med alurigg har 117.6 och Dehlta SWE38 med kolrigg har 119.7.

Joakim sa...

Stability index har nästan ingenting att göra med hur styv båten är under normala förhållandena. Den är gjort för säkerhet. Men 34 SV är lite styvare (har högre RM) än Bavaria. 34 SV har större P (14,54 vs. 13.8) och J (4,14 vs. 3,97), vilket borde kompensera. Som sagt har jag också kappseglat mycket med 34 SV som gast och vi gjort mycket bra i lätt vind med fock.

NM38S, Salona 37/38, X-37 och Arcona 340 är alla klart styvare än 34 SV och har inga problem med fock. Salona 37 Lenco var även om snabbare än de tre systerbåtar med genua i 2012 VM. Den hade serien 1,1,3 för de två sista dagar i lätt vind. Andra Salona 37or hade 3,9,7 (Feelgood), 18, 8, 8 (Neverita) och 30, 23, 28 (Satisfaction i Class A). Åtmistone i den andra var det mycket sjö på långa kryssen i lätt vind (ökade mot slutet).

Lenco väger 500 kg mera än 34 SV har lika stor fock och lite större stor (klart större E, men lite mindre P). Reval Cafe har en större fock med boomerang spriidare.

Anonym sa...

Joakim, kul att en finlandssvensk har koll på siffrorna på öresundsbloggen :-)
Martin Wikman

Robert sa...

Jag har seglat både Hanse 325 och Dehler 32. Skillnaden är mycket stor på alla längder. Prestandan och kvalitetskänslan går inte att jämföra. Bara att gå ombord på en Dehler 32 så känner man skillnaden i stumhet i däcket. Lite kul med proffsen som jämför med Bavaria efter en promenad på båtklubben.
Några viktiga punkter är:
Sandwhichskrov vs enkel laminat
Vaccumlimmad skarv skrov däck. Dyrare lösning men bättre. Högre finish på gelcoat.
Genomgående rigg vs stående rigg Högre kvalitet på rigg, högre rigg, stående rigg, block/winch/Harken
Längre vattenlinje rakare stäv.
Båten är byggd för aktiv segling, betydlig bättre utformad sittbrunn och däck.
Snyggare och vassare design
Smartare lösningar detaljer såsom nedgångsluckan.
Högre kvalitet på trä genomgående plus med utarbetade detaljer för bekvämare boende.
Starkare kölkonstruktion.
Modern kölprofil/T

Dehler har hittat segmentet mellan Hanse/Bavaria/Dufour och Arcona/X-Yachts vilket också syns på prislappen. En perfect match för många plåboksmässigt.

Anders Nilsson sa...

Joakim
Om man kollar resultaten på Mästerskapen så är det jämt mellan genua och fockbåtarna. ORCi klarar nog det ganska bra.
Jag har letat men hittar ingen definition på Stabilitetsindex. Hade för mig att det neutraliserade storleken på båt men hade kanske inte rätt för mig där.
Rm ökar ju också av deplacementet och storleken på båt. Vad gäller Salona 37 fd Lenco så tycker jag hon är mycket intressant. Lite segel (ca 79m2 krysställ), en 96kg kolfiberrigg och med fenköl så glider hon på fint mot sitt mättal men hon är en klart långsammare båt.
Med uppgifterna nedan så blir hon 15% styvare på grund av storleken mot Grynet men det som jag tror räddar henne är kölen och den lätta riggen som ger minimalt med pitch. Skillnader i pitch fixar ju ORCi inte.
Length Overall 11,300m
Maximum Beam 3,578m
Displacement 6.380kg

Joakim sa...

Stability Index hittar du från rules/ORC Rating Systems.
Stability Index = LPS + Capsize Increment (CI) + Size Increment (SI)
LPS=limit of positive stability, CI 0-5, SI 0-10. Altså mycket nära LPS.

RM ökar mycket med storleken, men Arcona 340 och Bavaria 35 är inte större än 34 SV.

ORC fixar, åtminstone delvis, pitch skillnaden mellan olika master. Man väger masten bara för att göra det. Det finns många vinnare med tunga master. Troligen lönar det inte (mycket) att ha en lättare mast i ORC.

Fenköl kan hjälpa lite. Jag har också fenköl, inte MKII köl med L-bulb.

Leif E. sa...

Robert, Jag håller med dig i långa stycken men det vi diskuterar här är en ny Dehler inte en äldre konstruktion. Dehler 32 är ju en jättefin båt som men den du seglat är förmodligen en båt byggd i Freienohl eftersom den har riktigt trä i inredningen. Nyare Hanse tillverkade D32 har "Alpi trä". Standardkölen är en Hanseköl så den båten du har seglat har förmodligen racingkölen.
Ingen har ifrågasatt nya Dehler 38 som en jättesnygg cruisingbåt i varje fall när man tittar på renderingen. Ur ett kappseglingsperspektiv däremot en besvikelse när man jämför med äldre Dehler konstruktioner. Jag skulle emellertid inte bli förvånad om en del ändringar i konfigurationen kommer att införas när båten provseglats. Segelytan passar nog för Biscaya och Englands sydkust men i våra vatten Vi vill vi nog gärna ha litet mera motor (segelyta). Tidigare har vi lätt kunna kompensera med Genua men den möjligheten finns inte längre med de utflyttade vanten. Kvalitet är ju att motsvara förväntningar och dessa är höga hos gamla Dehler ägare därav kritiken.

Leif E. sa...

Nya Dehler 34 skall det vara, inte 38 men de är väldigt lika.

Anonym sa...

Tycker hursomhelst att det är trist att inte varven möjliggör genuakonfiguration på så här pass tunga båtar och som inte direkt är överriggade. Salona har som sagt var tänkt annorlunda.
Sedan poppar det alltid upp nån som påstår att båtar med bara x-fock seglar precis lika bra. Nej, det gör inte tunga/halvtunga C/R båtar, vilket bekräftas av såväl segelmakare och här i tråden Anders.N och Leif Englund. Vi pratar alltså inte X-35, J-111, Farr 30, Melges 24 m.m. Ej heller pimpade Arcona 340 med bumerangspridare och ytmaxad fock som mer liknar en G2. Det är nu inte bara Dehler som gör det enkelt för sig med vantplacering. Tycker det är obegripligt att varv gör så här ur rent affärsmässig aspekt, och sedan när folk klagar på lättvindsegenskaper och dålig speed så rekommenderas att köpa Codesegel på rulle och att man måste lära sig segla med fock, o det tar lång tid.. Hur enkelt blev det nu?
Alternativet att beställa båten med högre kolmast/rigg för 150' extra känns helt onödigt när det skulle gå att få ut den extra prestandan för 15' för oss som gillar att ha en båt med ett brett prestandaregister på kryssen och som passar svenska förhållanden med genomsnittsvindar runt 5m/s.
Tycker utveckligen har gått åt fel håll. Det är faktiskt inte bara i Sverige som det är trevligt med acceleration o bra gång på kryssen i 3m/s o klafssjö.
Stefan K D34DD, 2007

Leif E. sa...

Så rätt Stefan! Vad är det man brukar säga: Snålheten bedrar visheten. Ändå söljer man båtar med förlust och hoppas på bättre tider.

Anonym sa...

Mina åsikter är som sagt mina egna och inte någon riktad kritik mot specifikt Dehler som jag förstås gillar skarpt :-)
Utvecklingen har ju gått åt samma håll oavsett båttillverkare. Salona som jag nämnde har hittills hållit fast vid indragna vant som ger kunderna valfrihet, men det skulle inte förvåna om dom också följer med strömmen o förenklar vantinfästningen.
Sverige är väl en liten marknad för de flesta tillverkare, men jag kan tycka att indragna vant också ger bättre framkomlighet på skarndäck, o en fockkonfiguerad båt lär ju inte tappa några seglingsegenskaper bara för att vanten sitter intill doghouse.
Min egen uppfattning igen är att jag tror att vilken båttillverkare som helst av halvtunga C/R båtar skulle locka fler seglare om det fanns full valfrihet gällande försegel. Jag kan förstås ha helt fel.
Stefan K



Anders Nilsson sa...

Jag tror också att det är lite smak och tycke i detta. Som Joakim skriver så finns det ju de som får ordning på fock även i lätt vind.
Själv tycker jag att lättvinden får en dimension till när båten skjuter fart i de minsta vindpustarna med sin genua och man känner accelerationen. Tar mätregeln hand om det som ORCi så spelar det kanske mindre roll resultatmässigt.
I IRC och andra entalssystem omöjligt att segla upp till genua när det blåser men fantastiskt i lätt mot fockbåtarna. Är det kanske detta som gör att vi känner att om vi haft fock hade det varit svårt även i lätt? I ORCi så spelar det ju mindre roll eftersom regeln fixar det.

Joakim sa...

Det är bara gamla J&J modeller som kan ha genua hos Salona. Nyare 60 och 67 samt de kommande 380 och 530 kör bara fock. 380 borde vara bara 6200 kg altså nästan samma som D34. http://www.salonayachts.com/datoteke/dokumenti/vijesti/Salona%20general%20brochure_spread.pdf

Anonym sa...

Tror att old school med stora genuer är just old school. Segling måste bli attraktivt och enklare för fler och då är större stor, fock och en Code 0/1 på rulle svaret. Lär man sig segla med fock och få fart på båten i snäva vinklar men med en option att sätta en Code 0 när det öppnar upp något så är det mycket vunnet. Sugga ner en Code 0 och du har ett fantastiskt segel även på en kryssbog i lättvind.

Prata med en Dehler ägare och han vittnar om ypperliga prestanda och hög kvalitet i bygget. Allt annat är skitsnack från nättroll som uppenbarligen vill sälja sitt båtmärke.

Anders Nilsson sa...

I den här tråden är det faktiskt mest Dehlerägare:
- Leif Englund, Dehler 36, Dehler 29, Dehler 34DD, Dehler 34SV
- Martin Wikman, Dehler 34DD, Dehler 34SV
- Stefan K, Dehler 34DD
- Peter Norberg, Dehler 34 DD
- Ola, som seglar Dehler 29 MK1
- Robert, vet jag inte vad han seglar
- Pelle, vet jag inte vad han seglar
- Thomas Ottosson, Smaragd
- Joakim , Bavaria 35 Match (Har seglat Dehler 34SV)
- 2 oidentifierade anonyma

och sen finns det ett inlägg från Marcus, som säljer Grand Soleil, som svarade på en fråga från mig vad som hände med dem. Helt ok tycker jag.

Tycker faktiskt detta är en schysst tråd.

Anonym sa...

Smaragd? Det var länge sedan. Senaste regattan i Smaragdklassen var 2001, om jag inte minns fel. På den här sidan millennieskiftet har det mest handlat om Express för min del.

Thomas Ottosson

Anders Nilsson sa...

Ok, sorry. Fel för mig.

Pelle sa...

Fock är väl äldre än genuan eller?

Leif E. sa...

Du anonym som kallar oss andra ej anonyma för nättroll vem är du och vad seglar du? Vi har också väldigt goda erfarenheter av Dehlers kvalitet och prestanda hos tidigare konstruktioner. Du slår in öppna dörrar och vem är det som står för skitsnacket? Vilket båtmärke är det vi vill sälja? Vad är det som blir enklare med Jib 1, Jib 2, Jib 3, Jib 4 dessutom med lattor och Code 0 och Code 1. Har du provat? Att kryssa med en Code 0 vet jag faktiskt ingen som lyckats med.

Anonym sa...

Leif E säljer Salona:
http://salonanordic.se/salona-nordic-nu-stockholm/

Martin Wikman säljer Salona:
http://salonanordic.se/salona-nordic-nu-aven-helsingborg/

Leif.E sa...

Anonym, Du kan tyvärr inte beställa någon Salona vare sig av mig eller av Martin Wikmnan då våra uppdrag från Salona avslutades för över två år sedan. Dehler representerade jag i 15 år på den svenska marknaden. Efter att ha seglat/kappseglat Dehler 36, Dehler 29, Dehler 33 Cr, Dehler 33 Comp. Dehler 36J/V, Dehler 39, Dehler 47, Dehler 44, Dehler 41, Dehler 34DD, och min egen Dehler 34S/V som jag sålde för ett år sedan så har jag mycket goda erfarenheter av Dehler. Kappseglar nu på Yukai som är en D34/S/V ägd av Per Lundqvist. Martin Wikman äger f.ö. fortfarande en Dehler 34S/V. Eftersom jag inte är engagerad i båtbranschen längre så känner jag mig fri att vara objektiv och ha åsikter som vilken seglare som helst. Dock får du ursäkta om jag inte vill bli kallad nättroll av någon som inte ens vill avslöja sin egen identitet.

Anders Nilsson sa...

Känns som det är tomt i krubban och hästarna bits. ;-)
Det blev väl inte sålt någon Salona av de där Dehler-dealarna?
Dehlerbåtarna sålde nog sig själva på den tiden. :-)

Leif E. sa...

Rättt Anders, Det var verkligen tomt i krubban 2013-2014. Försäljningen av både Dehler och Salona var nära noll. Inte ens Dehler sålde sig själva och inga andra fabrikat heller. I dag är läget något bättre men det motiverar fortfarande inte några stora säljorganisationer.

Anders Nilsson sa...

Ni får säga till Salona, Michael Berg, att han städar upp på hemsidan så vi kan hålla nivån på Öresund Regatta. :-)

Anonym sa...

Såklart nya Dehler 34 engagerar på anders blogg.
Diskussionen rör ju vad tidigare dehlerägare tycker om nya Dehler 34. Frågan blir ju extra intressant eftersom tidigare Dehler 34sv/35 är en särdeles lyckad modell.
De som skriver här ovan ligger i målgruppen för att köpa den nya årsmodellen. Och för att byta båt bör den nya modellen vara bättre än tidigare modeller, dvs segla, bättre, smartare lösniingar, högre kvalitet etc.
Den samlade dehlerkompetensen bakom inläggen ovan är gedigen. Så de får man nog ta på allvar och stå för sina inlägg med namnet utskrivet. Jag trodde nättroll som pratade i egen sak var anonyma :-). Så jag är inget nättroll. Bara en engagerad Dehlerägare!
Martin Wikman