Efter att talat med seglare och läst vad de skriver så skulle jag vilja summera årets ORC EM i Pärnu med en enda rad:
- Det finns inga genvägar
Kollar jag på ORC Class A/B så har de fyra X-41 jobbat systematiskt med besättning och material under lång tid.
Den som vinner Forte har ett betydligt mindre storsegel än X-41 One design. När man följde racen var det inte många gånger de övriga X-41 var före Forte på banan. Jag drar helt enkelt slutsatsen att de seglade bättre oberoende av det mindre storseglet. Under de förhållande som rådde hade de med all säkerhet gått ännu snabbare med ett OD storsegel.
Vencom då, som jag trodde skulle vara bra med? Att segla upp till mättalet med en IRC optimerad båt ska det inte vara möjligt? Jo, det ska det ju. Det är det självklara svaret.
Men det blir en svårare båt att segla upp till sin teoretiska potential. En överstyv båt ger inte samma signaler som en mindre styv liksom en båt som har mindre segelyta är svårare att driva.
Martin Nilsson beskrev henne som att i 12-13m/s så känns hon som Salonan i 9-10m/s. Ker 39 blir på så vis grymt jobbig i lättare vindar. Med en sån båt krävs mer tid på vattnet än vad de fixat så här långt. Ungefär som Next 37, Audi Offshore, var i fjol.
I år har man mer segel på Next 37 och de har verkligen börjat kunna driva henne.
Jag gissar Vencomgänget kommer kontakta Jason Ker - de kommer igen.
I ORC Class C är Patrik Forsgren ytterligare ett exempel på målmedvetenhet kombinerat med strävsamhet. I år satt den - EM guld. Vi som följt Patrik inser vilken vinnarskalle han är men också att gänget på Pro4u är mån om detaljerna och att segla exakt.
Med fokus på att träna bankappsegling så sitter det till slut. Brons medaljörerna i X-35 Audi Ultra är ytterligare ett exempel i X-35 klassen och nu är de med i topp också i ORC med en tip-top OD båt. Sugar 2 är ett gäng som kört ihärdigt under flera år i Estland och på de stora mästerskapen.
Slutsats - precis som i one-design är vi nu i ORC mästerskapen i läget att det finns inga genvägar. Hård träning, samtrimmat gäng och koll på materialet. Precis som man måste i OD.
5 kommentarer:
Tur och talang då? ;-)
Och inget om Katariina II?
Tur och talang fungerar i enstaka race. Att ha en så stabil serie som Guldmedaljörerna har är ingen slump eller enbart en regel eller materialfråga. Det är att vara komplett.
Träning verkar vara underskattat i de flesta flesta OD-klasserna i Sverige.
Det finns ingen OD certificat för X-41 i ORC och alla X-41or i Pärnu hade klart (~6 m2) mindre än OD storsegel.
Ok - tack.
Jag jämförde de som hette X-41 OD med de som hette X-41 och antog att OD körde OD-segel.
De skiljde mycket lite dem emellan.
Vad är din åsikt om OD-storseglet?
Hade det inte fungerat med ett OD-storsegel?
Skicka en kommentar