När kommer Anders Nilsson analysen på ekipagen? Det verkar som de gamla konstruktionerna håller måttet. Är gammal fortfarande äldst eller bäst... Stefan K
Analysen ganska enkel. Bäst intrimmad och seglad båt vinner. Oavsett om den är 15 år eller sprillans ny specialkonstruktion (tex Katariina 2). Sedan går det inte att komma ifrån att det är en klar fördel att vara snabb (lågt GPH/hög CDL) i klassen och att få segla fri vind. Patrik har lagt massor av tid och engagemang i sin båt och gänget har tränat massor, målmedvetet och vetenskapligt. Roligt att se att de lyckas och att ORCi främjar det! Stort grattis till Patrik och hela teamet! För egen del hade vi målet topp 5 (i nivå med vår 7:a av 80 på VM 2012) men sumpade vår möjlighet dag 4 med ett par riktiga bottennapp. För lite träning för att hålla jämnheten och då är det ju som det skall vara. 10:a av 38 var väl då ganska rättvist. ORCi funkar bra - även om vi svär på förstakryssarna som relativt "långsam" båt med begränsade valmöjligheter...
JA vi får ta och införa en kompensation för Start och första kryssen. Ju högre GPH desto mer kompensation till ungeför GPH = 650 sen ska det minska igen för att vara 0 vid GPH = 700. JAg kan ta fram en kurva. 2 % vid GPH = 650 får det bli...
8 kommentarer:
När kommer Anders Nilsson analysen på ekipagen? Det verkar som de gamla konstruktionerna håller måttet. Är gammal fortfarande äldst eller bäst...
Stefan K
Kommer - jag jobbar med analysen.
Analysen ganska enkel. Bäst intrimmad och seglad båt vinner. Oavsett om den är 15 år eller sprillans ny specialkonstruktion (tex Katariina 2). Sedan går det inte att komma ifrån att det är en klar fördel att vara snabb (lågt GPH/hög CDL) i klassen och att få segla fri vind. Patrik har lagt massor av tid och engagemang i sin båt och gänget har tränat massor, målmedvetet och vetenskapligt. Roligt att se att de lyckas och att ORCi främjar det! Stort grattis till Patrik och hela teamet!
För egen del hade vi målet topp 5 (i nivå med vår 7:a av 80 på VM 2012) men sumpade vår möjlighet dag 4 med ett par riktiga bottennapp. För lite träning för att hålla jämnheten och då är det ju som det skall vara. 10:a av 38 var väl då ganska rättvist. ORCi funkar bra - även om vi svär på förstakryssarna som relativt "långsam" båt med begränsade valmöjligheter...
Mats V / Team BOXER
Härligt! ...och med en båt med rorkult....
Även en rorkult kan optimeras :-)
;) tänkte mer på dagens rattfobi.....men visst en läcker i pinne i kolfiber......
JA vi får ta och införa en kompensation för Start och första kryssen. Ju högre GPH desto mer kompensation till ungeför GPH = 650 sen ska det minska igen för att vara 0 vid GPH = 700. JAg kan ta fram en kurva. 2 % vid GPH = 650 får det bli...
;-)
Skicka en kommentar