torsdag 16 april 2015

First 36.7 Stupefacente har Cossutti köl - jämför med Patrik Forsgrens First 36.7

Farr designade Team Pro4u´s köl med mer rätande moment. När Cossutti tar sig an First 36.7 så får hon T-köl.


 Stupefecante är på varv för att komma i ordning.

Inte mycket till köl kan jag tycka.

GPH 640,5 är ju rejält lågt mot Patrik Forsgrens Malin på GPH 620.
Skillnaderna är många Patrik kör med genua på 44m2 och Stupefacente har fock på 28m2.
Spinnaker på 82m2 mot Patriks 99m2. Patriks storsegel är också 5m2 större.
Samma båt helt olika strategi. Skillnaderna är stora:
Undanvindsytan skiljer 22m2
Kryssyta skiljer 21m2
Stabilitetsindex 114.6 är mot Patriks 116.4 visar på att Cossuttis köl är en styv rackare med tanke på att den är ca 400kg lättare.
Patriks First är 6017kg mot 5619kg på Stupefecante.
Djupgående är i stort sätt samma.

Vilket är rätt väg?

Så här ser Patriks modifierade köl ut och standardkölen:
http://sundetregatta.blogspot.se/2015/01/har-first-367-en-bra-kol.html

5 kommentarer:

Pelle sa...

Vad hade skillnaden blivit i SRS?
Det borde ju bli omöjligt att köra med Forsgrens i SRS i över 5m/s mot Italienaren.

Anders Nilsson sa...

Entalssystem fungerar bäst när alla andra faktorer är överordnade som väder, ström, båtspeedskillnader är stora etc.
Seglar man tight racing så krävs det ju mer av regeln.
Min poäng här är att många har fördomen att det handlar om att rating ska ner som i det här fallet.
Patrik Forsgren har ju visat att regeln hanterar det ganska väl med att försöka bedöma hans båt jämfört med low rating båtar.
Tyske mästaren i HalbTrocken, som kör med fockar i sin standard First 36.7, slår ju inte Team Pro4u när de möts.

Anonym sa...

Känns lite som old school med vek båt lite segel, eller?

/Hasse

Anders Nilsson sa...

Jag har ingen bra känsla för stabilitetsindex.
Jag vet inte om det är stor skillnad 114 och 116 i stabilitetsindex? Själv har vi strax över 117.
Jag ska se om jag kan göra en testkörning.

Anonym sa...

Denna köl har ett förhållande mellan kordalängd i botten och kordalängd i topp på ca 1, taper ratio. Enligt POYD är 0,5 optimalt för at minimera inducerat motstånd. Vid ett TR på 1 bör anfallsvinkeln på kölen luta framåt med ca 15 grader, obs framåt. Denna köl lutar 15 grader bakåt. Av praktiska skäl är det få kölar som är vinklade framåt men på en racer som denna kanske det varit möjligt. Farr och några till verkar designa på liknande sätt som POYD då det gäller racingkölat.
Konkava profiler tar varken Sponberg eller POYD upp då de båda anser att 'vanliga' NACA kurvor är det bästa.
Bosse F