Aspect40 är ljusår häftigare än en First36.7. Kvittar väl vem som äger båten eller hur de lyckats segla, är fortfarande i grunden en medioker familjecruiser. Aspect40 är dessutom svensktillverkad och inget frankt dussinbygge.
Ja en 36.7 kan ju aldrig ses som Sweet. Höga fribord, sittbänkar i brunn, full inredning osv. Fin semesterbåt, ungefär som vilken bavaria som helst. Detta gäller alla familjebåtar som man försöker maskera som racerbåtar.
Svårt att se en båt med spinnbom före Farr 400 (Sthlm)... Sen har vi nog olika uppfattning om begreppet sweet! Angående MBBR och alla andra race i Svedala!; det är mest "familjeskutor" med på racen, så är den enkla sanningen. Det sweeta (!!) med MBBR är antalet skutor, formatet och stämmningen!! Plus båtar fr minst fyra länder...
Det finns ju ett officiellt Sweet-index, och möjligheter att certifiera sin båt som sweet (med en fin dekal man kan ha på mässor och sånt). Exakt hur båtar rankas är inte publikt, då alla möjliga bloggare då skulle börja utse båtar som de trodde var sweet :-)
Man kan dock få en bra känsla för begreppet här: http://www.blur.se/tag/sweet/
Farr 30 är jag med på. Swan42 Club är ju mer Sweet än tex J-111 så det är ju rätt. ;-) Thompson 780, Cheeta och Jimmy Hellbergs Pac-Man är ju sweeta. De kan ju peta bort Farr 400, Aspect 40, J-111. Men J-88? Hur tänker du då? Den klara ju inte ens att komma in som ORC Sportboat. Den väger en bra bit över två ton.
Vad ska man ha en MC38 till? En entypsbåt (utan klass i hela Östersjön) som förmodligen inte ens får köra ÅF Offshore. Vad blir då största racet i regionen? Line honors på Lidingö Runt?
Anders, sweet handlar om vad du kan göra med båten. Här har du en båt som är under 9-meter som gör 22.5 knop. Det klarar inte hälften av båtarna på din lista? Vad är toppfart på en Aspect? Ker? Farr 400?
http://www.youtube.com/watch?v=8hmuED47eDo
Sweet handlar inte om att kvala in i ORC Sportboat eller vara framgångsrik på kryss/länsbana. Utan om att göra 20 knop på en onsdagskväll eller plana hela vägen till Hawaii.
Jag tänkte på vad jag egentligen var ute efter. Jag har fått känslan att fler och fler kappseglare lägger av att köra med sina cruisingbåtar och köper mer renodlade racers. Det var den hypotesen jag ville testa. Tex Farr30-klassen skulle då vara ett exempel och FarEast 28r men när man sen letar i kappseglingslistorna så håller inte hypotesen. Farr30 och Fareast 28r är ju en försvinnande liten del kappseglare. De flesta kappseglar i båtar som används till både cruising(med komplett inredning) och racing. Det verkar finnas väldigt få aktiva båtar som är renodlade racers. I ärlighetens namn så går det knappt att hitta 20 renodlade racers i landet(om man inte räknar med alla Farr30 och FarEast28r). Sweat är ju ett "påga"-begrepp och det är ju roligare att som du säger att döpa om listan till Sveriges Fräckaste Racers för det var det jag var ute efter.
Det här med som kan semesterseglas eller ej är en fånig diskussion. Mina svärföräldrar semetsterseglade 3-4 veckor per år med sin Andunge, de körde inte bara kusten upp utan drog till Norge hela vägen till Tjömme. Ett år gick de till Skagen.
Så det går fint att semestersegla i det mesta. Det är bara frågan om hur kinkig man är med komforten. Ibland är det skönt att inte ha grejer att underhålla!
Allt går men någonstans vet ju båtägaren varför han lät bygga en Ker 39, en M34 eller en MC38. Det var ju inte för att cruisa runt med en familj eller vänner tror jag som huvudsysselsättning. Båtar som börjar bli svåra är ju tex X-41, X-35, Swan 45 eller Luffe 4004. XP38, Dehler 34SV, X-34, First 35 etc är ju mer dual purpose och går att hotta upp och köra race med. Att köpa en Oceanis 331 med syfte att kappsegla är det väl knappt någon som gör. Jag kan bara säga att jag blev förvånad över hur få båtar byggda för renodlad racing som vi har i landet.
28 kommentarer:
Patrik Forsgrens ombyggda First 36.7?
Kollade på Marstrand Big Boat listan men det var mest familjeskutor bland svenskarna
Ett första krav på en sweet båt är väl att den kan plana. En First36.7 kommer väl knappt upp i 10-12 knop. Inte speciellt häftigt.
Så en Laserjolle är sweetare än Forsgrens First 36.7?
Blur-Peters J-111?
Jag har en favorit, som planar. :)
Aspect40 är ljusår häftigare än en First36.7. Kvittar väl vem som äger båten eller hur de lyckats segla, är fortfarande i grunden en medioker familjecruiser. Aspect40 är dessutom svensktillverkad och inget frankt dussinbygge.
Ja en 36.7 kan ju aldrig ses som Sweet. Höga fribord, sittbänkar i brunn, full inredning osv. Fin semesterbåt, ungefär som vilken bavaria som helst. Detta gäller alla familjebåtar som man försöker maskera som racerbåtar.
Svårt att se en båt med spinnbom före Farr 400 (Sthlm)...
Sen har vi nog olika uppfattning om begreppet sweet!
Angående MBBR och alla andra race i Svedala!; det är mest "familjeskutor" med på racen, så är den enkla sanningen. Det sweeta (!!) med MBBR är antalet skutor, formatet och stämmningen!! Plus båtar fr minst fyra länder...
You know it when you see it!
Det finns ju ett officiellt Sweet-index, och möjligheter att certifiera sin båt som sweet (med en fin dekal man kan ha på mässor och sånt). Exakt hur båtar rankas är inte publikt, då alla möjliga bloggare då skulle börja utse båtar som de trodde var sweet :-)
Man kan dock få en bra känsla för begreppet här:
http://www.blur.se/tag/sweet/
Tveksamt om alla i din lista ska betraktas som Sweet tex Arcona 410?
Farr 400
J-111
Aspect 40
Swan 42Club
Swan 45
är väl kandidater tiil 4e platsen fler?
Jag gör en flerskrovslista också.
Anders, du kommer bara att få ont i huvudet :-)
M34 är ju ganska mycket sweetare än Ker 39. Sydney 40 är ju sweetare än de flesta 40 fotare, Farr 400 såg sweet ut men är det inte.
Är det inte lättare att du gör en lista på Sverigs mes pimpade Dehlers...
Ja det är ju rätt.
Cramo Sydney 40 måste ju med.
Farr 400 är väl ett får i vargpäls men den är väl Sweetare än en Arcona 410?
Kollade Hyundai Cup listan och hittade Farr 40 OD och Far East 28 R som Sweet
Top 10 listan?
4. Sydney 40
5. Farr 40 OD
6. Far East 28 R
7. J-111
8. Aspect 40
9. Swan 45
10. Farr 400
Farr 30?
Du får inte till det :-)
I stort sätt alla båtar på listan är sweetare än Ker 39 (lägg den bredvid en Farr 40 eller Sydney så fattar du vad jag menar).
Club Swan saknas på listan.
Farr 30, Cheetah 30, J/88 och ett antal andra mindre sportiga båtar trumfar tyngre spinnbåtar.
Farr 30 är jag med på. Swan42 Club är ju mer Sweet än tex J-111 så det är ju rätt. ;-)
Thompson 780, Cheeta och Jimmy Hellbergs Pac-Man är ju sweeta.
De kan ju peta bort Farr 400, Aspect 40, J-111.
Men J-88? Hur tänker du då?
Den klara ju inte ens att komma in som ORC Sportboat. Den väger en bra bit över två ton.
Vad ska man ha en MC38 till?
En entypsbåt (utan klass i hela Östersjön) som förmodligen inte ens får köra ÅF Offshore. Vad blir då största racet i regionen?
Line honors på Lidingö Runt?
Seascape 27 är sweeeet i hela sitt koncept
Anders, sweet handlar om vad du kan göra med båten. Här har du en båt som är under 9-meter som gör 22.5 knop. Det klarar inte hälften av båtarna på din lista? Vad är toppfart på en Aspect? Ker? Farr 400?
http://www.youtube.com/watch?v=8hmuED47eDo
Sweet handlar inte om att kvala in i ORC Sportboat eller vara framgångsrik på kryss/länsbana. Utan om att göra 20 knop på en onsdagskväll eller plana hela vägen till Hawaii.
Sweet is in the eyes of the beholder...
Döp om rubriken till Sveriges fräckaste båtar.
Så blir det inte en banal disk om definition på sweetast...
På blurs lista på sweeta båtar finns ju ett antal tröga båtar..
Jag tänkte på vad jag egentligen var ute efter.
Jag har fått känslan att fler och fler kappseglare lägger av att köra med sina cruisingbåtar och köper mer renodlade racers. Det var den hypotesen jag ville testa.
Tex Farr30-klassen skulle då vara ett exempel och FarEast 28r men när man sen letar i kappseglingslistorna så håller inte hypotesen. Farr30 och Fareast 28r är ju en försvinnande liten del kappseglare.
De flesta kappseglar i båtar som används till både cruising(med komplett inredning) och racing. Det verkar finnas väldigt få aktiva båtar som är renodlade racers. I ärlighetens namn så går det knappt att hitta 20 renodlade racers i landet(om man inte räknar med alla Farr30 och FarEast28r).
Sweat är ju ett "påga"-begrepp och det är ju roligare att som du säger att döpa om listan till Sveriges Fräckaste Racers för det var det jag var ute efter.
Då flyttar Ker 39 upp i topp. MC38 blir bara en leksak
Håller med
KER är fräckaste alroundbåten..
Aspect40 är då 2a, landmark 3a
Men skall inte KER semesterseglas så varför en halvracer o inte en typ mc38 eller liknande
Det här med som kan semesterseglas eller ej är en fånig diskussion. Mina svärföräldrar semetsterseglade 3-4 veckor per år med sin Andunge, de körde inte bara kusten upp utan drog till Norge hela vägen till Tjömme. Ett år gick de till Skagen.
Så det går fint att semestersegla i det mesta. Det är bara frågan om hur kinkig man är med komforten.
Ibland är det skönt att inte ha grejer att underhålla!
Allt går men någonstans vet ju båtägaren varför han lät bygga en Ker 39, en M34 eller en MC38. Det var ju inte för att cruisa runt med en familj eller vänner tror jag som huvudsysselsättning.
Båtar som börjar bli svåra är ju tex X-41, X-35, Swan 45 eller Luffe 4004.
XP38, Dehler 34SV, X-34, First 35 etc är ju mer dual purpose och går att hotta upp och köra race med. Att köpa en Oceanis 331 med syfte att kappsegla är det väl knappt någon som gör.
Jag kan bara säga att jag blev förvånad över hur få båtar byggda för renodlad racing som vi har i landet.
Skicka en kommentar