ORCi är den mest avancerade regeln när det gäller att bedöma båtens fartpotential om man använder sig av Performance Curve Scoring.
Beskriven här:http://www.orc.org/index.asp?id=32
I just fallet Rolex Sydney Hobart Race så verkar arrangören ha valt att utnyttja möjligheten att segla efter Time-on-time. Samma metod som IRC.
Beskriven här:
http://www.orc.org/index.asp?id=34
Gör man så så blir resultaten i ORCi och IRC ganska lika då man inte utnyttjar möjligheterna fullt ut med ORCi.
I ett race som Sydney Hobart där båtarna inte seglar under samma förhållanden med ibland flera dygns skillnad och man är ute efter en totalvinnare så är, enligt min högst personliga uppfattning, Line Honours lika bra som att försöka räkna ut detta efter en handikappregel.
Då var det i alla fall snabbaste båt som vann. Det är klassegern som är grejen då har man i alla fall vunnit under hyfsat lika förhållanden och förutsättningar.
Har man kortare ben kan varje förhållande per ben tas tillvara och resultaten blir rättvisare men inte rättvisa. Det är orättvist att segla då en del av resultatet naturligtvis handlar om slump. Ett oväntat vindvrid i en laserjolle som gynnar någon är ju inte heller rättvist. Ingen prickar alla vindvrid och vindbyar rätt.
Det är en del av seglingen.
Den stora fördelen med ORCi Performance Curve Scoring över IRC och andra entalssystem är att den eliminerar redskapets så mycket man bara kan. På en W/L bankappsegling och distanskappseglingar med kortare ben där förhållanden går att mäta mycket exakt är ORCi överlägsen.
Det viktigaste på ett havsrace, som med alla race, är att man inte glömmer bort vilka seglare man vänder sig till. Vill man racet ska vara ett race med internationell prägel, som till exempel ÅF-Offshore Race, så ska man erbjuda en internationell regel som ORCi eller IRC och inte någon hemmasnickrad historia.
2 kommentarer:
tittar jag på data som ska lämnas in i IRC eller ORCi så blir ju input betydligt mer noggrann i ORCi. nu kan man ju hävda att det som ORCi kräver är "överkurs" men jag tror nog att det noggrannheten i respittalet blir bättre. det märks kanske inte när båtar/båttyper knappt skiljer men det märks när det handla om lite mer extrema konstruktioner.
Går det inte med dagens teknik att använda just de vindförhållanden som en båt seglar i? Det ställs ju redan idag en hel del krav på det ena och det andra i utrustning. Kan väl inte vara så svårt att ta ut logg från alla båtar med vinduppgifter för resultatberäkningen.
Jo, man kan ju göra på många sätt när man räknar ut resultat.
Teoretiskt sätt skulle man ju till exempel kunna tänka sig att den båt som slagit sin teoretiska prestanda mest under racet vunnit totalen oavsett hur lång tid racet tagit för dem.
Det krävs ju då ett verktyg som ORCi för att kunna göra det.
Skicka en kommentar