måndag 1 december 2014

SRS 2015 - årliga emailet har kommit från Tekniska kontoret

I fjol tänkte jag att jag tar med hela ORCi garderoben så vi kan köra med seglen vi skulle ha på ORC World Championship i Kiel. Eftersom vi har ett verifierat mätbrev så får vi bara köra med dem vi har i brevet. Jag tog med alla men det blev galet straffat.
I år tänkte jag att ett alternativ är att ändra till ett overifierat mätbrev så får vi välja mellan vilka segel som vi har bara vi inte har fler än sammanlagt fem försegel och spinnakrar ombord. På det viset får vi möjlighet att köra med ORCi garderoben utan att få en massa straff.
Jag kan däremot inte styrka detta i regeln. Någon som vet vad som gäller antal försegel och spinnakrar?

Nya storseglet ska in i brevet så det blir inte topless mer nu. E- och P-måttet ändras. Backstagen ska bort.
Sen är frågan - Höjt eller sänkt?

17 kommentarer:

Peter Kross sa...

övertolkar du inte regeln om antal segel? Som jag förstått så gäller åtminstone försegel, att det är maxmåtten i brevet och sen antalet ombord. Där finns det ju en hel del att laborera om man inte seglar Gotland runt eller en annan flerdagars tävling.

Undanvindsegel måste man naturligtvis ha alla segel inmätta. Code-segel och gennaker är ju då samma typ av segel på så vis och skillnaden göms i formeln.

Har det blivit regeländringar?

Anders Nilsson sa...

Vi har bara genuor, fockar och spinnakrar så för mig är det vilket segel som får användas som ger mig trubbel.
Jag vill använda de vi kappseglar med normalt även i SRS.
Med SRSv har jag två val. Välj ut några eller ha med alla i brevet. Det blir väldigt "dyrt" att ha med alla.
Med ett overifierat brev kan jag plocka ut de 5 som är optimalt för racet vi ska köra.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Nej Anders där har du fel. Jag har själv ställt den frågan till SRS. Det görs ingen skillnad i SRSv eller "självmätt" SRS. Det är valfritt att ange måtten på dom försegel som är mindre än den största i brevet. Dock måste antal försegel ombord vara angivet. Du har alltså möjligt att obegränsat med försegel att välja på bryggan. men får bara gå ut till start med det antal tex. 3 som står i mätbrevet. Jag har påtalat detta men fått svar att det ska vara så och har alltid varit så,
Det är som i ditt fal bara dumt att ange måtten på dina mindre försegel, då du forlorar valfriheten att använda fler segel under säsongen. Jag tror också att jag läst någonstans att fler än 3 försegel ger straff.
För spinnakers gäller att måtten måste anges för respektive segel och antal.
Se till att behålla ditt SRSv i allafall eftersom att det fortfarande självklart ger litet mätningsavdrag.
Johan.

Anders Nilsson sa...

Kanon tips. Tack Johan
Jag ska kolla med Tekniska kontoret att det är så för att ha med alla i brevet är onödigt då vi kör race som är 4-6 timmars så vi behöver inte ha med allt.

Unknown sa...

Varsågod kul att man kan hjälpa till lite också och inte bara läsa och "gotta sig".
På Facebook SRS - Frågor och svar-Inlägg av andra.. Där kan du läsa hela frågeställningen och svaren ang. frågan om försegel. Du behöver inte frågeställa samma fråga.
Inlägget är gjort 18 Januari 2014.
Johan

Peter Kross sa...

det kan vara lönt att läsa manualen på SSF-hemsidan. När man seglar SRSv ska alla segel man använder vara inmate med måtten på segel men I mätbrevet behöver man endast ange de största måtten.
Det står i mätmanualen att det är fler än 5 försegel (kryssegel och undanvindsegel)som ger höjt respittal. dvs. samma om man har 3 st fock och genua och utöver det 2 st spinnaker eller 2 st fock/genua och 3 spinnaker/ gennaker.

Anders Nilsson sa...

Ok - men jag hittar inte var det står.

Är det det största seglet eller de största måtten som gäller?

Nu när jag tänker skaffa en ny genua så funderar jag på att ha ett längre förlik men reachern kommer att vara ett större försegel.

Anonym sa...

Hoppsan, där lärde man sig något... Har räknat in Stormfocken i antalet försegel och då kommit upp i 6 st försegel men det borde varit 5. Nån som kan uppskatta vad det kan ha kostat i SRSv?

///Jocke

Anonym sa...

Är det någon som vet vad ett extra försegel kostar i SRS?
Har själv 2 fockar och 4 spinnaker/gennaker.
Anders M

Anonym sa...

Samma tanke samtidigt Jocke.
Såg ditt inlägg när jag skickat mitt.
Anders M

Peter Kross sa...

I mätmanualen finns en del info kring berörda frågor.

Det är alla max-mått frö försegel (fock eller genua)som kan anges. sen kan man välja. ur texten framgår även att extra-segel ger några tusendelar.

http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_13710/cf_32/SRS-m-tmanual.PDF

citat ur kap. "Försegel"
Ett segel som halsas akter om förtriangelbasens främre mätpunkt är definitionsmässigt ett försegel. Se även tidigare förklaring av förtriangelbas (FB) samt kappseglingsreglerna, regel 54 -Förstag och försegels halshorn.
Man kan mäta in hur många försegel man vill i SRS men man ska veta att fem segel (försegel och undanvindssegel sammanräknat utöver storsegel, storm- och hårdvindssegel) är den normala kvoten segel, ärvt från SRS-tabellen där de flesta båtar har tre försegel och två undanvindssegel. Varje segel utöver dessa fem höjer respittalet med några tusendelar. Om man istället bara har ett undanvindssegel och ett försegel med permanent monterad rullmaskin ovan däck så får man sänkt respittal med några tusendelar. Detta ”cruisingavdrag” har kommit till för typiska cruisers där praxis är att man hissar en rullgenua (eller rullfock) på våren för att inte ta ned den förens på hösten (i bästa fall).

I mätbrevsansökan behöver man endast ange det största förseglet av samma typ (fock/genua eller
21
spinnakerstagsegel) förutsatt att alla mått på eventuella mindre segel faller inom det för det största. Har man exempelvis tre försegel: Genua 1, Genua 2 och Genua 3 så räcker det alltså med att endast ange måtten för Genua 1 och sedan i mätbrevsansökan fylla i att det totala antalet segel ombord under kappsegling är 3. Om båten mäts för SRSv så skall dock mätmannen mäta och märka samtliga segel med avsedd dekal där de efterfrågade måtten redovisas. Se sista sidan i mätformuläret där det finns bild på hur dessa mätdekaler ser ut.

Ett spinnakerstagsegel är ett segel som inte halsas i båtens centrumplan. Spinnakerstagseglet ska endast föras tillsammans med ett undanvindssegel, se SRS-klassreglerna C.4.2 och C.4.5. Eftersom spinnakerstagsegel är en annan typ av försegel än fock/genua så måste detta segel redovisas i mätbrevsansökan oavsett om det faller inom måtten för den största genuan/focken.

Anonym sa...

Anders Vad är en reacher? Du skrev vi har bara genuor,fockar och spinnacker!?!
Rent spontant tror jag den kommer att kosta Grynet "GRANDE"!

Det får nog bli det seglet/genuan med det totala antalet största måtten som blir störst i yta och blir ytan uträknad exakt samma så kanske det är bäst ändå att ange det seglet med längst förlik.

Hur mycket extra det kostar med fler spinnaker/gennacker beror väl till största delen på deras storlek och tänkta användningsområden (anledningen till att måtten ska anges tror jag) och blandning av gennacker/spinnacker kostar såklart mycket mer.
Helt omöjligt att svara på utifrån inga data alls.
Troligtvis kostar dom lika mycket som dom ger båten extra Power (teoretiskt/polar) förutsatt att man alltid har exakt rätt segel hissat och alltid skiftar segel utan att tappa direkt fart och gör det i exakt rätt läge om och om igen. Lätt.

Johan

Peter Kross sa...

frågan är här var en reacher halsas. Det kan ju vara intressant hur en code-segel matter. I anledningen skrivs tydligt att gränserna suddas ut mellan undanvindssegel och kryssegel med den typen av segel.

En reacher halsat som genua och fast vid förstaget gör ju att detta segel blir största genua. Det kan andå lönar sig med ett sådant segel.
Men som jag förstått så halsas en reacher som flygande vid förstagsinfästning eller framför och då räknas den ju som gennaker enligt SRS och måtten ska anges.
Måtten ska anges för alla undanvindsegel just för att gränserna har suddas ut mellan rena undanvindssegel och segel som används på bogar brantare än halvvind (i visa fall upp till kryss).
Jag tror nog att den typen av segel ger ett klart övertag på seglingar där det kan förkomma store andel öppna bogar än på en teoretiskt rundbana. Vidare är det frågan om formeln fånga prestanda rätt för varje båttyp.

Anonym sa...

Jag tror att man måste välja vilken typ av segling man ska prestera bäst i.

Seglar man kryss-läns så ska man ha spinnaker, välja bort code segel, som halsas framför förstaget och mäts in som gennaker. Kan skota en genua tajt så är det bästa valet.

Ska man segla runt öar med liten besättning, kanske inte helt samtränade så är en gennaker bättre om man har en båt med SRS över 1,25,. Vill man prioritera lättvind så ska man ha en code0.Om båten är smal så kan man kryssa med 90 graders vinklar i lättvind. Då blir genua1 lite överflödig och en genua2/3 mer intressant. Kan man skota en sådan genua tajt så är den bättre än en fock då den är lättare att forma, tvista. Enklare att hantera i 10 meter än en fock som med lattor kan vara svår att tvista.

En grej man lätt glömmer med code0 är att den är rätt bökigt att hantera. Ska man gå från code till spinnaker under en segling så är det mycket att hantera, tar lång tid och mycket som kan bli fel. Lite lättare är övergången mellan code och gennaker. Kräver nästan dubbla skot, många snören blir det...
Så tänker jag.
Bosse med en smal Dynamic

Anders Nilsson sa...

En reacher är en genua för halvvind som halsas som en genua men har ett högt uppskuret skothorn som skotas i de aktre spinnakerblocken. Den hissas i Tuff-Luff skenan precis som vilket försegel som helst.
Vår reacher är lite större än vår nuvarande Genua 1 L/M. Poängen är att den är designad för halvvind och den kommer inte att vara större än den nya.

Här är en bra bild på den:
http://sundetregatta.blogspot.se/2012/12/nya-halvvindsvapnet-ake-pa-gransegel.html

Peter Kross sa...

om förliket och LP är samma som största genua så är det ju inget problem i SRS rent regelmässig att ha med I garderoben. Jag tror nog också att de flesta behöver inte ha hela segelgarderoben ombord och att man kan välja innan man lämna kajen.