Samma här. Jag tycker kommittén jobbar bra på med att förnya Saltholm Runt. Brogenomfarten tillför inget sportsligt moment så det är absolut rätt att ta bort tycker jag. Banan blir förmodligen en bana runt fasta märken norr om bron. Ska bli kul att se när de släpper på informationen och hur det kommer att tas emot.
Bra med utveckling men trist om man inte längre skall runda saltholm. Örunda innebär alltid en hel del kntressant ström/vindtaktik. Bättre att kombinera rundning med alternativa fasta märken, tex middlefort som alt till flakfort så hade det blivit mer renodlad kryss 2014 ned mot Malmö redd. Eller en fyr i flintrännan som alt till mredd.På samma sätt kan höllviken fyr samt drogden vara alternativ för att minska andelen 'hasebogar'. Banalternativet visas med flagga 10 min innan start. Ev Olika banor för resp start för att få ca samma seglad tid samt även kunna anpassa banval efter aktuella förhållanden. Mvh Johan
Vilken ambition man än har med att få till "riktig kryss" så blir ett race med fasta märken ofta inte som man tänk sig. Under de år jag och Anders Hansen höll i Saltholm Runt så provade vi massor med banalternativ. Vi provade allt de du föreslår och det blev aldrig som vi tänkte oss. Vinden vred under dagen aldrig som prognoserna så det blev mer slumpen som avgjorde hur det blev. Min slutsats genom alla år är att ska det "garanterat" bli kryss på Saltholm Runt så måste racet börja med en kryss. De övrig banbenen blir som de blir. Det spelar ingen roll hur en bana runt fasta märken läggs - det blir inte som man tänkt sig. Mig personligen spelar det ingen roll om racet går runt Saltholm eller ej. Jag seglar helst kryss/läns bana.
Jag tycker det är kul att det finns olika typer av regattor. Distanskappsegling såväl som bankappsegling/kryss-läns. Hoppas att båda formerna lever kvar även i framtiden. I Lomma satsar vi alla fall¨på både och (Trimcupen bana & Fyrtorn distans). Fyrtorn har för övrigt dominerats av kryss-läns de senaste åren trots att det är en distanssegling. Ni gör och har gjort ett bra jobb med Saltholm men jag tror man skulle kunna dra ut vissa ben för att öka sannolikheten för kryssläns. Kräver även att vissa rundningar/begränsningar stryks (tex 2014 med sista ben från Middlefort direkt till mål). Men jag vet att det är knepigt att prognostisera vindar i sundet i slutet av Augusti. Lyckat till med er fortsatta planering. Det blir säkert en kul regatta.
Spännande. Däremot tror jag att en alltför ren kryss/läns innebär att en del breddseglare(cruisers) väljer bort den. Att runda ön innebär att dessa inte behöver fokusera till 100 % hela tiden. Elit/motionär vs cruisers?!
Saltholm Runt ska vara en distanskappsegling anser jag. Däremot tror jag den blir bra att kombinera med bankappseglingar på söndagen som vi nu planerar i och med M.O.R. Malmö Offshore Race. Det är för de som vill ha mer krävande racing och kommer längre ifrån.
8 kommentarer:
Ser verkligen fram emot nya bansträckningen!!
Samma här.
Jag tycker kommittén jobbar bra på med att förnya Saltholm Runt.
Brogenomfarten tillför inget sportsligt moment så det är absolut rätt att ta bort tycker jag.
Banan blir förmodligen en bana runt fasta märken norr om bron.
Ska bli kul att se när de släpper på informationen och hur det kommer att tas emot.
Bra med utveckling men trist om man inte längre skall runda saltholm. Örunda innebär alltid en hel del kntressant ström/vindtaktik. Bättre att kombinera rundning med alternativa fasta märken, tex middlefort som alt till flakfort så hade det blivit mer renodlad kryss 2014 ned mot Malmö redd. Eller en fyr i flintrännan som alt till mredd.På samma sätt kan höllviken fyr samt drogden vara alternativ för att minska andelen 'hasebogar'. Banalternativet visas med flagga 10 min innan start. Ev Olika banor för resp start för att få ca samma seglad tid samt även kunna anpassa banval efter aktuella förhållanden. Mvh Johan
Vilken ambition man än har med att få till "riktig kryss" så blir ett race med fasta märken ofta inte som man tänk sig.
Under de år jag och Anders Hansen höll i Saltholm Runt så provade vi massor med banalternativ. Vi provade allt de du föreslår och det blev aldrig som vi tänkte oss. Vinden vred under dagen aldrig som prognoserna så det blev mer slumpen som avgjorde hur det blev.
Min slutsats genom alla år är att ska det "garanterat" bli kryss på Saltholm Runt så måste racet börja med en kryss. De övrig banbenen blir som de blir.
Det spelar ingen roll hur en bana runt fasta märken läggs - det blir inte som man tänkt sig.
Mig personligen spelar det ingen roll om racet går runt Saltholm eller ej. Jag seglar helst kryss/läns bana.
Håller med Johan
Varför göra W/L bankappsegling av en distanskappsegling?
Jag tycker det är kul att det finns olika typer av regattor. Distanskappsegling såväl som bankappsegling/kryss-läns. Hoppas att båda formerna lever kvar även i framtiden. I Lomma satsar vi alla fall¨på både och (Trimcupen bana & Fyrtorn distans). Fyrtorn har för övrigt dominerats av kryss-läns de senaste åren trots att det är en distanssegling.
Ni gör och har gjort ett bra jobb med Saltholm men jag tror man skulle kunna dra ut vissa ben för att öka sannolikheten för kryssläns. Kräver även att vissa rundningar/begränsningar stryks (tex 2014 med sista ben från Middlefort direkt till mål). Men jag vet att det är knepigt att prognostisera vindar i sundet i slutet av Augusti. Lyckat till med er fortsatta planering. Det blir säkert en kul regatta.
Spännande. Däremot tror jag att en alltför ren kryss/läns innebär att en del breddseglare(cruisers) väljer bort den. Att runda ön innebär att dessa inte behöver fokusera till 100 % hela tiden. Elit/motionär vs cruisers?!
/Pär
Saltholm Runt ska vara en distanskappsegling anser jag.
Däremot tror jag den blir bra att kombinera med bankappseglingar på söndagen som vi nu planerar i och med M.O.R. Malmö Offshore Race. Det är för de som vill ha mer krävande racing och kommer längre ifrån.
Skicka en kommentar