20/11 kl 18:30. Tenngatan 15, Lomma
ÅFOR, Sveriges största havskappsegling som varje år samlar ca 250 båtar!
Vad innebär det att ställa upp i en kappsegling som denna? Hur ska man planera och förbereda sig? Vilka är de största utmaningarna förutom den långa transportseglingen upp och ner? Vi tror att fler skånska båtar är redo för detta äventyr och tänkte ge en kick i drömmandet!
Kvällen riktar sig till alla som har tankar på längre distanssegling såsom Själland Runt och Fyn Runt. Vi träffas på North Sails Lomma för ett lättsamt seminarium med en rutinerad expert/frågepanel:
Anders Hansen
Grundaren och drivkraften bakom Kracer Salling Team. Seglat mycket distanssegling såsom Själland Runt och Fyn runt samt deltagit i de två senaste ÅFOR med egen båt, Kracer 40
Lars Åke Andersson
Seglat långt sen 16 års ålder, med starter i Själland Runt, Östersjömaran och Kullaseglingen. Startat i 9 st Gotland Runt, med totalvinst 1980 DH – Ravage 36 och totalvinst 1983 i Skandicap med Kracer 30.
Erfarenheter från 3 masthaverier och 1 roderhaveri under Gotland Runt.
Martin Strandberg
Jolle och OS seglare som även hunnit med 4st ÅFOR. 2st på 30 fots trimaran och två stycken på Farr 30. Totalsegrare i hela SRS klassen 2013.
Moderator under kvällen kommer vara Mats Dahlander som seglat två ÅFOR som taktiker/rorsman.
Ämnen som kommer beröras:
– Säkerhetsreglemente
– Besättning, skillnader mot bansegling
– Mat, dryck, etc.
– Väder vindar, navigation, strategi, taktik
– Genomförande, start inshore – offshore, nattsegling, vaktgång.
Anmälan till: lbs.sailrace@gmail.com
Kaffe, kaka & vatten som tidigare år.
2 kommentarer:
Vilka skånska båtar har kört ÅFOR/Gotland Runt?
"Antheor" körde 2004. Jag hade haft båten i bara ett år och vi var helt orutinerade. Saknade helt fart på kryssen och förlorade nästan en hel dag när vi körde in i ett bleke invid Gotland som de som varit med många gånger förstod att undvika. Men det blev ändå ett kul äventyr och flera av besättningen som var med då är fortfarande med. Lärdomen inför nästa gång, om det nu blir, då kommer jag att se till att båten åtminstone är snabb nog att hänga med men framför allt har jag tagit reda på alla strategiska tips och tricks för olika väder förhållanden. Om jag får välja mellan Själland Runt och Gotland Runt så väljer Själland som jag tycker är mycket mer varierande.
Carlander "Antheor"
Skicka en kommentar