torsdag 22 maj 2014

Torsdagssegling i MSS - kvällens regel case

Kvällens regelfall behöver er hjälp. Idag var det en halvvind och inför ena rundningen leder Bosse Lindsjö framför Henrik Edman i H-båt.

Bosse i blå båt kommer in mot märket för babordshalsar, halvvind, med Edman hack i häl. Rundningsmärket är ölflaskan. Per-Håkans röda tröja symboliserar protestflaggen.
 Bosse tar ut svängen för att gippa runt. Edman kör innanför i luckan.
 Bosse gippar över till styrbord och Edman vidrör Bosse.
Handen visar vindriktningen.

Vilka regler gäller och vem har gjort fel?

6 kommentarer:

Claes..../)..../).../)../)..¤.... sa...

BL klar före innan radien innan rundning,
HE har ingen rätt så länge BL inte gör avsiktligt yvig rundning, HE 720.

Anders Nilsson sa...

Diskussionen var om Bosse fick gippa till styrbord utan att ge Edman tid att hålla undan.
Om jag har räätt för mig så är det väl så om han håller tillbörlig kurs till nästa märke.

Claes..../)..../).../)../)..¤.... sa...

Jag arbetade på Gransegel när ni seglade och satt på Ölhyllan, byggde min kommentar enbart på texter och bilderna.

Anders Nilsson sa...

Jag tror du har rätt.
Jag ville bara förtydliga problemet som var att Bosse gippade och Henrik fick problem att hålla undan.
Får Bosse gippa?

Anders B sa...

18.2b sista delen handlar om att båt klart akter om när första båten går in i zonen ska ge plats, enligt 18.2c oavsett om överlapp etableras inne i zonen. Yvighetsregeln regel 18.4 gäller väl bara som begränsning för innerbåt (som inte kan begära plats för effektiv rundning utan bara plats att ta sig runt)?
Regel 14 handlar om kontakt, BL böver inte göra något för att undvika kontakt vid rundningen förrän det är uppenbart att HE inte tänker (eller kan) hålla undan.
Regel 15 om att få rätt till väg gäller väl inte eftersom BL haft rätt till väg hela tiden inne i zonen?

HE sa...

Domare Anders Rydlöv har tittat på fallet och anser att vi har gjort fel och vi blir därmed diskade. En intressant sak som Anders påpekar som jag tror att många inte känner till är att märkesplats upphör när den främre båtens akterspegel passerar märket. Därefter gäller de vanliga reglerna.

/Henrik Edman