söndag 11 maj 2014

Grynets VM-fix #3 - Genua 1H - testad

Under gårdagens träningspass så testkörde vi vår genua 1H. Genuan vi saknade i Sandhamn i fjol. När vi köpte Grynet så konfigurerade vi henne med en genua för vindar i lägre registert.
Vi blev hopplöst straffade i SRS och DH så vi gav upp tanken med att köra med genua ganska snart. Jag utrustade då Grynet med en lättvindsfock med mer roach för lättare vindar. Det fungerade väl mot fockbåtar men när det dök upp X-36 Sport, First 36.7 och First 34.7 med genua så var det hopplöst i lätt.
2010 bröt vi masten och till nya masten designade Åke på Gransegel ett storsegel som var betydligt mer trimbart än vårt första. 
Vi tänkte fel och konfigurerade henne med genua i SRS och fock i DH. Vi skulle gjort tvärtom.
När vi körde Saltholm runt med genua så fungerade det faktiskt ganska bra upp till 7m/s. Någon nytta med misstaget var det. I ORCi så tänkte vi att vi måste kunna ha genua eftersom regeln klarar av att bedöma det rätt.
Här testar vi i lätt vind för första gången bara för att i lugn och ro kunna kolla in seglet.

I helgen fick vi möjlighet att köra med seglet under race 2 och race 3 på North Sails Trim cup. Bra chans att testa olika inställningar. Ska jag summera första intrycket så blir det så här:
- Jämfört med genua 1 L/M så kan vi vi nu köra upp till 8m/s istället 5m/s.
- Luftströmmen i spalten blir så klart mer bakåtriktad. Detta gör det möjligt för oss att verkligen trycka på med speed. Tidigare med bara lätt/mellan genuan så kunde vi bara köra i ett spår och pekade för högt med låg fart. Vi kan nu gå ca 0.5 knop snabbare i 7 m/s fast lägre naturligtvis men vi kan också gå högre om vi vill med lägre fart. Detta kommer att göra skillnad. 
- Seglet saknar naturligtvis fockens möjlighet att dras in med barberhaul men jag tycker inte det var något vi hade glädje av på EM i Sandhamn. Tyska fockkonfigurerade X-332 kunde i starterna pressa upp mycket höjd med i och för sig med lägre fart. De kunde på så vis störa oss i starterna om de gjorde bättre start än oss. Vi hade mest problem med att båtar som vi borde vara snabbare än kunde köra lägre och fortare och körde över oss. Är vi med i starterna så kan vi nu köra fort det kunde vi inte tidigare.
Vi har hela tiden haft ett svagt register i 6-9m/s. En fock med mer power hade kanske också fungerat. I ORCi får vi bara ha 2 fockar och 3 genuor när vi kör med genua i lätt. Kör vi med endast fock så får vi ha 4 fockar. 
- Storseglet backar inte i närheten mot tidigare.
- Vi måste köra mer med den innan vi kan säga att vi bemästrar seglet och att trimmet är optimalt men det ska nog bli lättare att hitta än med fock.
- SRS straffar naturligtvis oss för mycket när vi kör med 5 olika försegel och 3 spinnakrar och får SRS1.294 men vi måste köra med seglen vi ska ha på VM. Jag har minskat till 4 försegel i SRS som en kompromiss och vi får lämna ett av förseglen i land. Vi får välja försegelgarderob beroende på om vi ska köra kryss/läns bana, distansrace i hårdvind eller lättvind.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, timmar på vattnet verkar ha avgjort helgens segling med tanke på resultat listan.

Snyggt seglat Skallkroken.

Nu kommer "Vi"......;))

/pg