lördag 3 maj 2014

SK55 Enkelröfven räddad

Under årets säsongsinvigning var vi några som började diskutera vilka Classic Yachts som finns i området att kontakta inför årets Saltholm Runt. I Malmö fanns tidigare en SK55 som hette Enkelröfven och ägdes av några äldre herrar. Jag undrade var hon tagit vägen.
Jag fick då reda på att hon räddats undan upphuggning.
Ikväll satt jag och surfade lite och fann en hel del om hennes återställande.
Extra kul att se eftersom som männen som ägde henne ville att någon som var intresserad av att fixa henne iordning skulle ta över henne.

 Ny gaffelrigg har hon fått. (tror jag det heter)
 Nytt däck och ny mast är tillverkad.
Ett otroligt jobb.

Kolla mer här: http://thalatta.se/

7 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte en Günterrigg?

Anders Nilsson sa...

Kan så vara. Om jag minns rätt så hade hon en annan typ av rigg när hon låg i Malmö. Eller har jag fel?

Stefan K sa...

Anders du får nog tänka om på "Grynet" betr. riggoptimering. Finns en bra artikel i senaste På Kryss: Bygg din egen gaffelrigg!
:-)
Stefan K

Anders Nilsson sa...

Såg att hon var med på Arkö Runt i dina hemmavatten. Trevligt att hon seglas på riktigt.

Hansen sa...

När vi seglade upp till Stockholm inför ÅFOR så mötte vi henne... fast då visste vi inte att det var hon. Utan det fick vi reda på när vi snackade med Bobby i Fisksätra som snabbrenoverat henne.

Anders B sa...

Riktig nostalgikänsla med en blandning av kalla kårar pga oändligt mycket jobb, läckande båt, dålig att kryssa och ett lugnare tempo i en helt annan tid. Byggde själv en träbåt för 40 år sen, sålde den efter två år när jag började hitta småsprickor i bordläggningen. Den första båt som gav mig en riktigt skön seglingskänsla var faktiskt Expressen för 25år sen!

Anders Nilsson sa...

Det är ju det som är en Classic Yacht.
Plastbaljorna kom ju ur något behov så att säga.
Svärfar hade en BB11 i mahogny och den seglade inte högt den gick inte fort men den var grymt vacker och var skön att segla. Det är väl som med classic cars de är inte snabba taskig komfort men de märks när de kommer.