måndag 12 maj 2014

Melges 24 European Championship Balaton - en reflektion

Ramböll provar en lovartsstart

Melges 24 klassen är delad i en "overall" och en "corinthian" lista, den senare innebär att man tagit bort de båtar som har någon på något sätt lever av segling eller seglar på heltid ombord.
Utvecklingen i klassen är att en del av de italienska stjärnorna lämnat klassen ex för Melges 32 men att det forfarande finns ett stort intresse bland proffs och exproffs för att segla Melges24 i Europa. Man har förenklat hängningen lite till denna säsong genom att korta mantågsstöttorna, delvis för att försöka bryta nedåtgående trend i USA.
På EM var 18 nationer och alla världsdelar representerade bland seglarna. Det har blivit fler danska båtar senaste åren och en del av dem börjar etablera sig i "Corinthian". Hellerup och Århus är centrala hamnar. Jesper Radich samt far och son Warrer (Peter och Jonas) är ex på duktiga danska seglare.
En annan Melges-nation är Norge där några av de största seglarna nationellt också seglar Melges. De svenskar som seglade EM på Balaton var Carl Åkerson, Thomas Skålén, Martin Fridh och Peter Ekdahl de båda sista representerande MSS.
 Det var i stort sett lättvind under regattan men dag tre var det lite friskare vind ca 7m/s. Italien dominerade som vanligt. Superbåten Blu Moon (SUI) med italienska seglare (Matteo Ivaldi) lekte hem EM främst tack vare en total dominans i den friska vinden. Matteo Ballestrero kom tvåa efter att blivit nedseglad av Ivaldi i lättvinden sista dagen. I dessa förhållanden var Ballestrero lite vassare än Blu Moon under början av regattan. Ian Ainslie (RSA) styrde en ungersk båt och kom trea.
Corinthian vanns av Tönu Töniste, Lettland före danskarna Warrer och Houmann. Norrmännem Jahre och Horn-Johannesen kom tia resp elva overall. Jag seglade på "Ramböll" med Peter Ekdahl Fredrik Carlsson och Malcolm Sjödahl och vi var nöjda med regattan med tanke på att besättningen sattes ihop tre veckor före EM och att Malcolm aldrig seglat Melges tidigare. Detta kompenserade han med ett stort allmänt seglingskunnande.
Vi lyckades aldrig riktigt hänga kvar i starterna utan fick i princip försöka segla oss upp i fältet genom bra gennakerfart och lyckat vägval på andrakryssarna. Det lyckades ibland. När vi inte fick fri vind och kom lite fel i banan tappade vi dock mycket vid några tillfällen. Kryssfarten fungerade fint i fri vind när de var lätt men i frisk vind krävs mer träning. En del bra rundningar tar vi med oss men till nästa Melges tävling ska vi absolut ha mindre småkrockar oavsett om vi har rätten på vår sida.
De svenska båtarna har "Express" som gemensam nämnare och är alla långt ifrån att synas i listorna. Erfarenheten av båten finns bland seglarna men än så länge saknas spetsen. Vi samlades kring plats 40 i sammandraget med lite olika inbördes ordning i overall och Corinthian. Enstaka bra placeringar tyngdes av desto fler bottennapp. Trots detta hade vi en oerhört trevlig vecka på Balaton!
Bästa Öresundbåt blev Woosa med Marc Wain Pedersen från Hellerup på plats 20. Wifi med resultat tillgängliga på havet mellan racen var en bra service av arrangören!
www.melges24.com 

Anders Rydlöv

3 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Som en kommentar till Anders Rydlöv:
Borde vara läge för rorsmän med en solid planande jollebakgrund.
Det jag tyckte var uppenbart när jag har hängt med var att det gäller att driva henne aggressivt med storseglet ungefär som i en Laser. Båthanteringen kräver massor med tid i en Melges 24. Utmaningen för sportbåtssegling, all segling, är att få timmar ihop på vattnet.

Anonym sa...

Inte i Express där tränar man i regel inte.

AndersR sa...

Tror inte det tränas våldsamt i Melges. Mest fd toppseglares lekplats. Stare TP52 49.er 470 mfl jolleklasser bland meriter. Men båten är känsligare än vanlig kölbåt och "fel" blir lätt "väldigt fel" när man gör dåliga val el trimmar fel. Väldigt kul klass och oerhört fina arrangemang internationellt.