Förseglen på minitransat är sydda så de går att reva liksom storseglet naturligtvis. Med bottenrevad stor och bottenrevad fock blir det inte mycket kvar. På Biscaya kan det ju blåsa rejält.
På halvvind så revas de enorma fatheadstorseglen men Code och fock är fortfarande uppe och drar. Allt för att få balans i båten.
Grov sjö kräver sitt och det gäller att kunna styra
Garderoben består oftast av:
1 revbart Fathead storsegel
1 Stormfock som är obligatorisk
1 revbar utbyggd fock med hakar
2 Code för halvinds repor
2 genakers varav en är en riktig bjässe på ca 100 kvadrat meter.
Det är fritt att designa sin garderob som man vill och det finns nog många idéer om vad som är optimalt.
9 kommentarer:
Lilla genaker kan vara revbar. Från 60 till 40 kvadrat meter.
Hur ser det ut?
Då kan man ju inte rulla in den eller?
Läcker screacher Stefan. Halsar du den ända ut på peket eller en bit in?
Det brukar vara extra skot- och hals-horn en bit upp på fock/genua. Bara att ta ner, knyta i dem tight och hissa igen.
/Leino
Man reva från underliket påsar in som försedd med blixtlås.
Just Benoit Marie jagar nästa steg i Minitransat utvecklingen i segelutvecklingen. Han kollar just på om dubbla membran ger extra kraft. Kolla den här artikeln den är riktigt intressant.
http://www.sail-world.com/cruising/index.cfm?nid=117116&rid=11
3/4 ut i peket
Sjukt coolt att han snodde segern från Giancarlo Pedote som legat i ganska betryggande ledning hela vägen :)
/Leino
Tusan också, jag som riktigt önskade att en landsman skulle vinna så att det inte alltid är fransmännen som tar det.
Sen hade det också varit kul att sementera att en Flipperliknandde båt hade gjort sig gällande och det hade varit att se hur det hade påverkat båtdesignen i framtiden.
Minisarna har alltid varit föregångare.
Men vi skall inte glömma att Flippern gjorde sig bättre på den förra bansträckningen.
Det har jag i alla fall läst vid et par tillfällen
/Gian
Skicka en kommentar