söndag 1 december 2013

Minitransat 650 - den optimala shorthanded garderoben?

Minitransatseglarna som kör efter regeln har en segelgarderob på 7 segel. Förseglen i synnerhet fockarna sitter med hakar.
 Förseglen på minitransat är sydda så de går att reva liksom storseglet naturligtvis. Med bottenrevad stor och bottenrevad fock blir det inte mycket kvar. På Biscaya kan det ju blåsa rejält.
 På halvvind så revas de enorma fatheadstorseglen men Code och fock är fortfarande uppe och drar. Allt för att få balans i båten.
Grov sjö kräver sitt och det gäller att kunna styra
Garderoben består oftast av:
1 revbart Fathead storsegel
1 Stormfock som är obligatorisk
1 revbar utbyggd fock med hakar
2 Code för halvinds repor
2 genakers varav en är en riktig bjässe på ca 100 kvadrat meter.

Det är fritt att designa sin garderob som man vill och det finns nog många idéer om vad som är optimalt.

Här hänger Stefans senaste Gransegel Screacher/Code/Genuapårulle till Argo 650. Formen som en lätt genua 1/Code 1 och på rulle för lätt hantering.

9 kommentarer:

stefan sa...

Lilla genaker kan vara revbar. Från 60 till 40 kvadrat meter.

Anders Nilsson sa...

Hur ser det ut?
Då kan man ju inte rulla in den eller?

Anonym sa...

Läcker screacher Stefan. Halsar du den ända ut på peket eller en bit in?

Anonym sa...

Det brukar vara extra skot- och hals-horn en bit upp på fock/genua. Bara att ta ner, knyta i dem tight och hissa igen.
/Leino

stefan sa...

Man reva från underliket påsar in som försedd med blixtlås.

Anders Nilsson sa...

Just Benoit Marie jagar nästa steg i Minitransat utvecklingen i segelutvecklingen. Han kollar just på om dubbla membran ger extra kraft. Kolla den här artikeln den är riktigt intressant.
http://www.sail-world.com/cruising/index.cfm?nid=117116&rid=11

stefan sa...

3/4 ut i peket

Anonym sa...

Sjukt coolt att han snodde segern från Giancarlo Pedote som legat i ganska betryggande ledning hela vägen :)
/Leino

Gian Pinotti sa...

Tusan också, jag som riktigt önskade att en landsman skulle vinna så att det inte alltid är fransmännen som tar det.
Sen hade det också varit kul att sementera att en Flipperliknandde båt hade gjort sig gällande och det hade varit att se hur det hade påverkat båtdesignen i framtiden.
Minisarna har alltid varit föregångare.
Men vi skall inte glömma att Flippern gjorde sig bättre på den förra bansträckningen.
Det har jag i alla fall läst vid et par tillfällen
/Gian