2013 är vårt första år med satsning på kryss/länsbanor. De tidigare åren så har vi bara kört 3-6 kryssläns banor per år. I år fick vi genomfört 20 banrace, ett havsrace och 2 distansrace med Grynet. Utöver detta så hängde jag på Per sahlbergs Dehler 34SV Windriven och genomförde Rolex Middle Sea Race för första gången.
Årets resultat
Vårt bästa resultat i år var spiken på Marstrand Big Boat Race i 4e delsegling.
På andra dagen fick vi även en 2a placering i 6e racet. Under 3e racet första dagen kände vi att vi kan fixa resultat trots en svag inledning. Vi slutade som 9a.
Årets tilltvålning
ORC European Championship där konkurrensen var några nivåer högre än vad vi tidigare mött. Efter 3 race i botten på resultatlistorna så fick vi sätta oss ner och fundera på hur vi skulle komma nöjda ur det här.
Otroligt lärorikt.
Årets regatta
Rolex Middle Sea Race, som vi lyckades genomföra i år med Windriven, har inget som jag känner till som kommer i närheten. Regattan är ett fantastiskt race, äventyr, naturupplevelse och seglarfest.
Royal Malta Yacht Club har till och med ett samarbete med en naturvårdsförening.
Årets arrangemang
Jag väljer här Lynettens Amager Cup för deras lyhördhet och ändrade till bankappsegling istället för distansrace. Banorna låg snett i det strömma vattnet, som är en utmaning naturligtvis, norr om Flakfort och det kunde gjorts bättre.
S/K Lynetten är på rätt väg med sitt arrangemang.
Årets transportsegling
Transporten upp och hem igen från ORC European Championship.
På vägen upp hade Henrik och jag 20-26m/s i 5-6 timmar TWA 60-70 deg.
På vägen hem hade vi kryss 10-15m/s hea vägen. Stort tack till Berne och Kjell för hjälpen hem från Kalmar.
Årets havsrace (not)
Årets havsrace måste ändå korta och långa havsracet på ORC EM vara. En lång sträckbog till Gotska Sandön och slör hem. KSSS hade alla möjligheter att lägga en bana som fått betydligt mer variation men framför allt så bör ett långt havsrace vara längre.
Årets testsegling
M32 med Klabbe Nylöf på M32 Cup i Malmö. Tack för möjligheten Peter Gustafsson.
Årets lärdom
Vi ska vara fler ombord 7-8 personer istället för 6 som vi kört med tidigare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar