torsdag 3 oktober 2013

Dags att kika på säsongen 2014

Regionens höjdpunkt nästa år ORCi World Championship i Kiel är ett race vi måste försöka få ihop. Årets ORCi European Championship lärde oss en hel del om hur det inte ska gå till men vi har massor av lärdomar med oss därifrån om vad som vi gjorde rätt. 

Gjutet på våren är North Sails Trim Cup i Lomma. Hoppas personligen att de ändrar upplägget så vi får köra race hela lördagen. 10/5-11/5 gissar jag är det som gäller. SRS är regeln som vi körde efter i år.

Marstrand Big Boat var bra race med bra konkurrens 2013. Transporten upp och hem tog 21 respektive 19 timmar och det är ju rimligt att göra. 31/5-1/6 2014 är satt datum. SRS segling verkar vara det som gäller i Bohuslän.

Andra race som jag är sugen på är MAIOR i Kiel. 2/5-4/5 2014 går racet och det vore ju bra att få gjort ett race lokalt i Kiel innan VM. Att hinna få i ordning båten är ju alltid tufft om våren är sen. Regeln som gäller är ORCi.

Baltic Sea Challenge går 13/6-15/6 2014 i Helsingör. Regeln som gäller är ORCi. Racet gäller de danska uttagningarna till Royal Ocean race på Bornholm. Tyvärr verkar de ha lyckats lägga racet mitt på Amager Cups vanliga datum.

IDM -Internationale Deutsche Meisterschaft 

Ett race som vi missade i somras eftersom vi inte visste att det gick var tyska ORCi mästerskapen IDM 2013. Warnemunde är bara en heldagstur från Malmö så det var en miss.
Vi får se var och när de lägger racen i år.

7 kommentarer:

Anders B sa...

Är du inte sugen på shorthanded?

Anonym sa...

Yes, box. Shorthanded är grejen. Slipper resebyråverksamhet och personalbyrå funktionen med alla gastar som inte kan ändå därför att.....de hellre spelar WoW.

Bengt

Anders Nilsson sa...

Jo, men då i en Minitransat 650 som är byggd för det.
Jag ska se om det går att sätta ihop ett program för Minitransat. Då av tävlingar som bjuder in till segling med dessa båtar.

Anders B sa...

Jag tycker grejen är att köra samma båt till allt. Bo-båt, cruising, racing, shorthanded. Tyvärr hindrar en dålig rygg mig från att rejsa solo. Cruisa solo går bra.

Anonym sa...

...men då kan väl elev och mästare köra ihop?!

Anonym sa...

Just det jag gör Anders B, kör Minin som cruiser/racer :)
/Leino

Anders Nilsson sa...

Totallista finns nog bara på Ven Runt i Öresund.