lördag 12 oktober 2013

Mumm-Stelton Cup 2013 - vi hade i alla fall tur med vädret

Årets Mumm-Stelton Cup var ett av de senaste årens bästa. I år fick vi gottemos väder med vindar 4-7 m/s frånland, ingen sjö och seglingsledningen valde bort de hopplösa chikanebanorna vid hamnarna Vedbäck och Rungsted.
Vårt race blev det sämsta vi presterat i år.
Strategin höll inte och vi seglade bort oss på andra kryssen mot land. Reachertrimmet funkade inte på halvvinden vilket, naturligtvis, var självklart eftersom det är första gången den användes på race. Otakt med skiften på tredje kryssen mot mål.
Det som dock verkligen fungerade var jobbet på fördäck och masten. Trim, taktik och strategi fällde oss den här gången.
Personligen känns det just nu verkligen som om säsongen varit ambitiös i överkant. Efter förberedelserna, transporterna till och från ORCi EM, Pia L'Obry Trophy, Saltholm Runt var jag grymt mätt på segling.
Hela september borde vi använt till att träna men det kändes verkligen som jag fått nog. Inte en timme i båten på en hel månad.
Till säsongen 2014 har jag bestämt mig för att ta paus i samtliga engagemang i arrangemang.
Jag måste hitta gnistan i det här igen så Öresund Cup 2014 och Saltholm Runt 2014 får klara sig utan mig.

Inga kommentarer: