lördag 28 januari 2012

Långfärdsseglaren Anders Hegardt seglar runt bland de Västindiska öarna Antigua och Barbuda

Efter en vecka på Barbuda så har Anders nu nått Antigua och Jolly Harbour.


 Coco bay på Barbuda. Anders berättar om helt nersläckt ö med otroligt stjärnklara nätter, öde långa sandstränder Och fantastisk snorkling. har varit mycket segling. Sedan Lanzarote har Anders tankat 45 l diesel.

 Barbudas stränder

Tina, Anders Arcona 37, känns liten när hon får grannar. Som mest var de 7 båtar vid Barbuda under Anders veckolånga vistelse.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Helt underbart - en livsdröm!

Hade varit kul att få lite insikt i vad som krävs för att göra en tur som denna?

- Utrustning? (tillpassning av båt, säkerhet, elektronik?)
- Utbildning?
- Ca budget?

Anonym sa...

Läs böcker om jordenruntseglingar så finns det mesta redan nämnt som man bör veta. Val av båt är väldigt individuellt men jag har satsat på en lättdriven båt, Arcona 370. Enligt mig så skall man ha seglat minst 3000 NM med sin båt för att veta hur den uppför sig. Jag gjorde ett antal seglingar ut i nordsjön till Shetlandsöarna och då får man en fin uppfattning om vilka krafter sjön och vinden har därute. Efter några sådana turer vet man vad för segel som fattas. Säkerhetsutrustning så skall man ha med sig livflotte och annan nödutrustgning som livselar. Elektronik är oftast känsliga prylar så ha minst 2 backupsystem. Jag har faktiskt 4 oberoende GPS:er med mig för navigation. Elproducerare som solceller och vind/vattengenerator är ett måste om man inte vill ladda med motor varje dygn. Utbildning så tycker jag att man minst skall ha skepparexamen och kompletterat med VHF-certifikat, mörkernavigering, tidvattenberäkningar. Budget bestämmer du själv men runt 150 000 SEK per år för en 40-fotare måste man räkna med. Då ingår allt som mat, hamnavgifter, små reparationer och underhåll. Men om man går på restaurang och festar mycket så blir notan högre, så för de 150 000 så är man sparsam. Men viktigast är nog målmedvetenhet och se till att kasta loss efter grundinvesteringen, allt som man kan fixa i Sverige kan man också göra utomlands. Kan vara besvärligare men oftast inte dyrare men tar längre tid vilket man har gott om vid en jordenrunt segling. Ställ upp två kolumner med plus och minus på båtarna du tittar på och prata med seglare men till slut är det ditt beslut. Jag rekommenderar verkligen att göra detta så lycka till med att förverkliga din dröm och underskatta aldrig havets krafter.

Anders

Anonym sa...

Hej Anders,

Tack för dina kommentarer. Hoppas verkligen jag "vågar" kasta loss för en tur som denna en dag!

Hur är det att gå längre sträckor, som tex över Atlanten? 3-4veckor med dygnetruntsegling - blir man inte uttråkad?

Njut på din lis resa!

Anders Nilsson sa...

Kolla de här:
http://sundetregatta.blogspot.com/2011/12/langfardsseglaren-anders-hegardt-har-nu.html
http://sundetregatta.blogspot.com/2011/12/langfardsseglaren-anders-hegardt-har-nu_27.html

Anonym sa...

De längre seglingarna på 2-4 veckor går fortare än vad jag hade förväntat mig. Visst är det monotont men man kommer efter cirka 3 dygn in i ett tomgångsläge där allt har sin lilla gång. Efter att varje dag ha kontrollerat att allt är helt, lagat mat, städat, tvättat sig, justerat segel och kontrollerat navigeringen, så har halva dagen gått. Allt tar längre tid när båten rullar så det hjälper till att få tiden att gå. Men jag är helt säker på att man aldrig kan veta hur man reagerar på en överfart förrän man har prövat. En god test är nog att fråga sig själv om man kan sitta still i minst tre dagar utan att göra någonting, kan man inte det så lär en överfart bli en pina. För att se att jag över huvudtaget närmar mig ett mål på 2-3 veckor så gör så här. Jag delar upp hela sträckan i delsträckor så en 2000 NM får följande delmål 1000, 500, 250, 125, 62, 30, 15, framme. På så sätt så går resan fortare mot slutet så att säga. Detta fungerar bra för mig men alla har sitt sätt att räkna ner för man vill ju verkligen komma till målet, det kan du vara säker på.

Anders

Anonym sa...

Som sagt - väldigt interessant och höra/läsa dina berättelser.

Vilka böcker rekomenderar du att läsa?