måndag 30 januari 2012

SRS 2012 - mina hetaste 5 tips

För att få ett så rättvisande mättal som möjligt så är mina tips enkla:
  1. Reta inte upp dig på tabellvärdet - läs specen som definierar mättalet först. Många båtar har inte korrekta värden.
  2. Stämmer inte uppgifterna med din båts verklighet - mät upp måtten. kosta på dig en invägning med kalibrerad våg av mätman.
  3. Mät dina segel hos en auktoriserad segelmakare och plocka ut ett SRSv mättal.
  4. Fundera igenom om du har rätt garderob - många segel kostar oavsett om de inte ökar prestandan
  5. Kör provmätbrev om du funderar på att köra både symmetriska och assymmetriska undanvindssegel.
Själv undrade jag vad de höll på med när de höjde Dehler 34SV till 1.288. På två år så ökar vi 1.8%. Efter att följt mina egna tips så är jag övertygad om att vi kommer att få ett lägre.
Hittar ni ut hur?
För er som vågar kolla så är tabellen här.

17 kommentarer:

Peter Kross sa...

det krävs väl bara mätman för SRSv. jag har inte sett något hinder att ansöka om mätbrev med egen uppmätta mått/vikter.

Anders Nilsson sa...

Mäter du in båten med mätman kan du passa på att ta ut ett DH2012 mätbrev också. Då blir kostnaden mindre per brev.

Pelle sa...

Blir det något av med en dansk/svensk Cup efter DH-regeln?

Anders sa...

Det blir inte riktigt intressant förrän mäbreven blir publika.

Anders Nilsson sa...

@Peter Kross
Vill man ha ner talet så gällde 2011 att SRSv gynnades ytterliggare. Vet inte om det gör någon skillnad 2012. Antog det bara.

Anders Nilsson sa...

@Peller
Första mötet på torsdag mellan de danska och svenska klubbarna. Återkommer på fredag med rapport.

Peter Kross sa...

@Anders helt rätt, det ger någon tusendel extra. Omman naturligtvis ändå ska mäta in sin båt med mätman då kostar SRSv inte så mycket extra naturligtvis...

Peter Kross sa...

Jag jämförde Dehler 29 MK I med MK II. Det verkar att viktskillnad straffas än hårdare. Det skiljer 0,018 för i princip 350 kg eller 12 %. Ifjol var det ca. en pinne / 10%.
I verkligheten är det väl så att MK I har viktjusterats i datablad medan MK II ligger kvar på broschyrvikt (väger troligtvis 200 kg mer än angivet).

Anders Nilsson sa...

Värdet som gjorde att jag mätte in enligt SRSv ifjol har återuppstått på tabellbåten.
Nu ska en standard Dehler 34SV återigen väga 5200kg med ett SRS-tabellvärde på 1.288.
Det är märkligt hur de resonerar. Nu hävdar TK kanske återigen att de kört med vikten 5600kg och låter SRS-talet vara.
Alla Dehler 34SV ägare måste ju mäta in sina båtar. Lättast är Leif Englunds om jag minns det rätt på ca 5650kg eftersom han har kolmast. Kompenserar man för kolmastens -48kg så väger hans båt ganska prick 5700kg. Vår väger 5733kg tom.
När vi nu mäter in med genua och hamnar ungefär på samma mättal så kommer folk att tycka det är fel. Fast det är tabellbåten som är fel. Detta gör det ju inte roligare att segla efter SRS när alla anser att alla andra har fel mättal.

Anonym sa...

T.o.m med jag som amatör förstår problematiken. För de flesta är segling en hobby, med tävlingsmoment, för skojs skull, där den bästa seglaren vinner, oavsett båt eller mätetal. Dock är vikten av en rättvis behandling alltid viktig. När intresset ökar, förstår jag att ni vill ha lika villkor och ett fungerande system. Därav intresset för DH eller internationella system. Fast jag förstår fortfarande inte varför man då köper pimpade familjebåtar och ändå blir irriterad. Satsa fullt ut istället! Köp en entyp eller flera. De finns ju i alla möjliga storlekar och prisklasser. Möjligheten till familjesegling finns ju ändå, eller...
PS.Klaga inte på familjebeslut, för jag vet att ni tjänar egna pengar! ;-)

Peter Kross sa...

De största nyheterna för året är i övrigt de här:
***
- att ett stort arbete har lagts ner på att rätta fel i båtdatabasen och generellt anpassa båtdata till verkligheten.

citat tagen från SSF's hemsida. Här står det klar och tydligt att mycket arbete lades ner för att rätta fel! 5600kg var tydligen fel...

intressant är även följadne citat från samma artikel:

"Kappseglingsstatistik är en del av bedömningsunderlaget men förhållandevis få båttyper förekommer numera i tillräckligt många exemplar för att statistiken inte ska färgas av enskilda besättningars skicklighet."

Vad menas egentligen med det?

Anders Nilsson sa...

Till Anonym
Visst ska man inte dra alla över en kam.
Jag tror vi kommer att hitta en bra balans mellan de som kör någon enstaka regatta och några klubbseglingar om året och de som åker runt på de större regattorna i regionen när vi ses på torsdag.
Tricket är att tillgodose alla. SRS funkar utmärkt för klubbsegling och hemmaregatteseglaren. Där går gränsen ungefär.
Sen är väl de flesta att betrakta som amatörer även de flesta klassbåtsseglarna.

Anonym sa...

Hej Anders!
Hade ni inte SRS 1,29 i början på Dehlern?
Jag tittade lite på den o jämnförde mot min dåvarande Match35 som då hade 1,29.
Att ni kommit tillbaka till detta värde kanske inte är fel?

Ialla fall så fick vi högre SRS i HPn...std båt nu 1,319, skall förnya mitt SRSv brev o se vad skillnaden blir!
Spännande när jag inte vet om vi har 1,289, eller 1,319.

Men det är ju för oss ganska små skillnader då vi seglar kanske båtens o besättningsen max med 90%..dvs det finns mycket att förbättra!
// Andreas i HP

Peter Kross sa...

Men Andreas, du behöver väl inte vara så hård mot er. Det är väl inte många som segla 100% rätt och bättre än 90% seglar ni säkert...

Anonym sa...

Min poäng var nog att fokus på små decimaltal, när stora jobbet är att få ut max ur båten.
Frågan var om det egentligen har betydelse med 1-2hundradelar...

Jag läser om folk som "satsar" o räknar med 10 träningar på 1 säsong.
Tänk vad lite man behöver lägga ner för att få ut betydligt mer än många andra...
Du vet ju att 90% båtprestanda+90% arbete ger tot prestanda på 0,81% av tot potential...
Där bedömmer vi att vi ligger.
Tror det är ganska rättvist och normal nivå.
Frågan om vi kan lyfta oss 5% iår? då spelar inte det så stor roll att båten åkt upp 2%...eller hur?

Så resonerar vi.

MVH Andreas

Peter Kross sa...

Helt rätt att Grynet hade 1,29 2008 (hittar inte Grynet med i 2007-listan).
Dehler 34 SV togs 2009 in i tabellen som fockbåt medan Grynet seglade väl som genuabåt och hade enligt mina anteckningar 2009 och 2010 ett LYS-tal på 1,28. Detta stämmer bra överens med relation till tabellbåten 2009/2010.
2011 höjdes SRS-tal för tabellbåten till 1,28 medan Grynet fick 1,279.
Nu höjdes tabellbåten och då åker säkerligen mätbrevsbåtarna med. Samtidigt är jag något osäker i frågan då vikten på tabellbåten sänktes och det kan vara anledning till höjningen av tabellbåten.

Standardbåten har troligtvis varken lättare eller snabbare på ett år.

Pelle sa...

Undrar hur man sätter de här procenten:
http://www.youtube.com/watch?v=ylwurAQ7ifo&feature=related