måndag 13 juni 2011

Kullaseglingen 2011 - äntligen igång igen

Efter att ha kört fyra gånger med de nya grejerna så var det äntligen dags för första racet. Helsingborg Yacht Club arrangerade sin årliga Kullasegling ihelgen.
Prognosen var mycket lätt väder 0-5 knop. Inte mycket att hänga i julgranen i de vanligtvis strömma vattnen i Norra Öresund. HYC planerade en längre segling i år som skulle ta ca 10 timmar. Väl laddade med ordentligt käk, mycket dricka 3,5 liter per man och humörhöjande godis så drog vi ut. Ett alldeles utmärkt race att träna lite avbyte på positionerna inför lite längre race.

Kullaseglingen ingår i Liros Öresund Cup 2011 som delsegling nummer två. För egen del så gällde det att vi måste placera oss efter masthaveriet på North Sails Trim Cup i Lomma för att ha med slutstriden att göra.
Nya Granstoren ser bra ut och det verkar som vi kan köra alla förseglen längre upp i registret än tidigare. Bara en känsla än så länge. Ska bli spännade att se hur rätt vi hittar. Blir det så lätt som det är utlovat så blir det genua och kanske inte så spännande.
Banan
Banan som gällde var en distansbana norr om Helsingborg med en kort kryss norrut, bidevind tvärs över till danska sidan för att sen kryssa norrut längs kusten. Sträckbog över igen med lite släpp och sen en läns ner på svenska sidan tillbaka starten. Kryss mot Knolls grund läns tillbaka till starten. Kryss mot E4 över till Danmark och ny kryss längs kusten. Bidevind över igen och läns i mål.
Racet
Startlinjen blev ganska svår med klar lä fördel och alla försökte rada upp sig för att komma över för stybords halsar. Vi slog först över till babord för att få fri vind och ström lä längs kusten slickade piren och komm igånng ganska bra.
Vid första märket missbedömnde vi hur spetsig bogen över faktiskt kom att bli och slog strax före Kracer i lä vilken naturligtvis var tokigt. Blev snart överkörda och fick ta ett kompensations slag ut för att få fri vind igen.
Här kom en av First 36.7 före oss men vi hade kontroll på övriga. Vi jagade First 36.7an hela vägen längs danska sidan närmade oss något men kom aldrig i fatt.
Ola Seglarskola hade vi klart bakom oss efter kryssen och även efter bidevinden över. Det här kändes bra.
Vi hissade mellanspinnaren vilket visade sig vara alldeles för tungt val. Vi tappar hela tiden i den lätta vinden mot Ola. Vi har också HP1030 runt omkring oss som går fint för gennaker i den lätta vinden. Vi blir tvungna att skära extra för att ha drag i grejerna och vi gippar ut för att inte separera för mycket.
Här hojtar de på oss från Ola Seglarskola om att vi är ute och kör i trafiksepareringen. De sätter protestflagg.
Det stör helt klart oss och vi inser att vi kan inte komma innanför utan kör vidare. Vi hade diskussionen uppe på rorsmansträffen vad som gällde angående separeringen.
Antingen missförstod vi vad seglingsledningen menade eller så hade Ola fel. Oddsen var nog mot oss eftersom hemmaseglarna borde ha rätt.
Detta störde mig till milda grad vilket inte är bra när det gäller att fokusera.

På väg ner mot Helsingborg i onödigt lätt vind för vår spinnare.

Vinden ligger nu kring 12knop och jag tar beslutet att byta till lätt/mellan fock. Vinden avtar och vi får det lite fattigt med focken. Ola Seglarskola rycker lite varje gång vi möter dem. Inte bra det här.

Vi rundar hissar lätta spinnaren byter till genua igen. Nu står vinden sig och det känns istället lite mycket på väg norrut ut på svenska sidan. Över till Danmark och kryss norrut. Vi klarar det men det var inte helt optimalt. Ola seglarskola ligger nu ca 2minuter före och vi har HP1030 bakom igen. Upp med lätta spinnaren och på väg mot mål. Ola Seglarskola separerar bara mer och i mål har både HP1030 och Ola seglarskola och Lars-Erik Sylvin slagit oss.



Tufft i den lätta vinden för Björn.
Jacob spanar bakåt i den lätta vinden efter mer men det vill liksom inte nå oss.


Vi slutar racet på femte plats som vanns av en fantastiskt snyggt seglad BB10 Michael Franck Hansen från Danmark. Kul att det gick bra för Håkan i HP1030. Gjorde en snygg avslutning. Vi får fundera på vad vi skulle gjort annorlunda och komma igen till nästa sommar.
Ola lämnade inte in protesten men det var väl bara för de slog oss. Det har i alla fall lärt oss att vi måste ha 100% koll på var vi är.
HYC ska ha en eloge till ett kanon genomfört race och hamburgare som mäter sig med Lommabuktens Seglarklubbs. Vi ses nästa år.
Två race återstår i Liros Öresund Cup - Ven Runt och Saltholm Runt som går i Augusti.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som att seglarskolans protesthojtande varit lite tramsigt i stridens hetta.

Pelle W sa...

Hej Anders! Läste i din kommentar om problemen med TSS under Kullaseglingen. Bestämmelserna i sjövägsreglerna är tydliga men inte alltid lätta att överföra till praktisk segling. Jag har under många år arbetat med bl.a. sjötrafikövervakning i Norra Öresund och varit med vid ett antal förhandlingar i tingsrätten. Så här tolkar rätten vanligen de anmälningar som kommer in: Om en båt har för avsikt att KORSA separationen ska detta göras så nära vinkelrätt mot leden riktning som möjligt. Ex.vis: I lördags seglade alla upp till E4 och korsade leden och rundade W4. Helt OK. Även W2 till E2 helt OK. Avsikten var alltså att korsa leden. Problemet uppstod från E2 och söderut. Några båtar sökte sig ut i nordgående trafikstråk och gick alltså emot ledens huvudriktning. Deras avsikt var förmodligen INTE att KORSA leden utan avsikten var uppenbarligen att utnyttja medström och eventuellt ökande vind på vägen ned till rundningen utanför hamnen. Det är Kustbevakningen som utövar tillsyn och uppenbarligen var man inte på plats. Hade ingripande gjorts mot de båtar som efter E2 gick ut i TSS är min uppfattning att de skepparna hade fått ett inbetalningskort i brevlådan. Deras avsikt var att ta sig söderut snabbast möjligt och valde att göra det utan hänsyn till rådande huvudriktning på farleden. Så hade förmodligen domslutet låtit. Om det finns något annat skäl skulle det vara intressant att höra. No big deal egentligen men eftersom frågan kom upp under eftersnacket och många frågade mig eftersom de visste att jag jobbat med sådant under många år så tänkte jag bara försöka förklar hur det ligger till ur myndigheternas ögon. En seglingsledning kan aldrig frita någon från gällande seglationsregler men de kan inte heller fälla någon för brott, det kan bara en myndighet. Själv seglade jag FIRST 36.7 som du skriver om i spalten och kunde alltså på nära håll följa det båtar som gick "fel" på vägen ner. Helst ville jag varit med med min X-99 men HYC gick först ut med en lång variant på bana och då backade gänget ur. Vet att flera båtar från Viken och Domsten backade när man hörde att det skulle blivit lång bana. Retar mig en del när det nu blev så perfekta förhållanden som det blev. Vi seglade hyggligt med FIRSTEN men en mindre lyckad nertagning blev ödesdiger. Bara att komma igen.
Med vänlig hälsning
Pelle Weimenhög

Håkan sa...

Riktigt kul race, lagom långt, bra ben och bra arr...

Skönt med en framgång till slut för självförtroendet för sig själv och båten.
Nu vet vi att vi(den) har potential så nu gäller det att upprepa det bara...

Nästa år lär väl seglingsföreskrifterna vara tydliga nog så även en Malmöbo kan förstå dem... ;-)

Se på Ven Runt i augusti

Anonym sa...

Bra jobbat Håkan o bra seglat.
Kul att du slog Anders trots en lågsam båt;-)

Håkan sa...

Tack, nu är vi iofs sju gastar också varav 5 var med i helgen...
Sen styrde jag bara första kryssen och det var väl därför det gick bra? ;-)

YRO sa...

A Nilsson kanske dags att summera de två första seglingarnas sammanlagda resultat Det skulle kanske innebära att den totala upphetsningen ökar från en handfull båtar till möjligen två handfulla

Johan sa...

Hej, totalen hittar ni Skånes seglarförbunds hemsida, efter några klickningar, http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_5322/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

Och... MISSA INTE att anmäla er till Fyrtorn2handed 1-2/. Kul segling när sundet är som vackrast utlovas. Jaktstart garanterar spänning. Regattamiddag mm.
http://www6.idrottonline.se/LommabuktensSK-Segling/Kommitteer/Segling/Kappsegling/Fyrtorn2handed1-272011/
mvh Johan för LBS

Anonym sa...

Hej Anders jag hade din gast Jacob i Doris på Midsommarafton. Han satt i en Bavaria 36 o såg lite vilsen ut, så han ville nog coola ner en liten stund i en vass Dehler...
Jacob & c/o ska tydligen segla Dehler 35 på GR efter JSM i Arkösund (Laser) som just startat.
//StefanK