Kollade ut på havet i kväll.
Massor med båtar utanför Rungsted.
Då kom det en mamma med sin son förbi på cykel.
De lille killen frågade sin mamma:
- Hvor mange aer de? frågade pojken
- De gider jeg icke at regne, sa mamman
Så då fick ju jag göra det för jag undrade ju också - jag fick det till 60 båtar i kväll.
Först kom en massa Knarr och rundade. Ordning och reda i fleeten.
Sen dök de stora pojkarna upp.
Det redde sig det också. Från Knarr till XP44 - skönt att se.
Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
tisdag 11 augusti 2015
ORC European Championship 2015 - Tune up Race idag
Dagens resultat då?
Precis som jag förutspådde kommer X-35 Audi Ultra att bli tuff att tampas med. De vann ORC C före First 36.7 Pro4u.
En X-35 till My Car var uppe i ORC Class C på en fjärde plats. First 34.7 Jazz var inte riktigt med idag. Sugar 2 också längre ner i det lättare vindarna. Katariina II på en tredje plats.
Kolla ORC Class C här:
http://orceuropeans2015.com/wp-content/uploads/2015/08/Practice-Race-Class-C.html
ORC Class B var kanske intressantare nu när alla är på plats.
Två stycken X-41 i topp Forte och Premium. Finländska Salona 38 Das Boot på tredje. De var med bra i Kiel i ORC Class C.
Vencom längre ner idag i den lätta vinden. Bäst av svenskarna var Foxy Lady på en sjätte plats.
Här är resultaten:
http://orceuropeans2015.com/wp-content/uploads/2015/08/Practice-Race-Class-AB-1.html
Imorgon börjar allvaret.
Öresund Cup Act IV - Ven Runt 2015
Årets Ven Runt startade i lätta vindar som ökade mot slutet. En kort kryss upp mot Helsingborg för att sedan segla slör ner mot Vens Nordvästra hörn och sen hem längs svenska kusten.
Anders Bergmark i sin egenhändigt byggda Hanson 31 Piano vann mellanklassen före Trelleborgsbåtarna Ulf Nilssons Marie-Cacao, Bongo 960, och Anders Mohlins First 34.7 First i Gislöv.
Läs här om Anders och gänget på Pianos framfart:
http://piano-swe27.blogspot.se/2015/08/ven-runt-2015.html
Glädjande nog var det många danska båtar över i år på Ven Runt. Här Danmarks snabbaste X-99 Mille.
Här hittar ni resultaten:
http://www.venrunt.com/
måndag 10 augusti 2015
ORC European Championship 2015 - Pärnu - största ORCi EM hittils
På onsdag drar tävlingarna igång.
66 besättningar från 8 länder gör det till det hittills största ORCi EM som hållits.
Organisatörerna är Kalev YC, Pärnu YC, the Estonian Yachting Union och Offshore Racing Congress (ORC).
66 besättningar från 8 länder gör det till det hittills största ORCi EM som hållits.
Organisatörerna är Kalev YC, Pärnu YC, the Estonian Yachting Union och Offshore Racing Congress (ORC).
C55 SM-guld - Christer Flygare och Håkan Rydlöv
Christer Flygare och Håkan Rydlöv vinner SM-guld i C55 för Skanörs Båtklubb.
Brons vanns av Henrik Edman och Bent Pedersen MSS
Resultaten hittar ni här:
http://skanorsbatklubb.se/c55-sm/resultat/
Brons vanns av Henrik Edman och Bent Pedersen MSS
Resultaten hittar ni här:
http://skanorsbatklubb.se/c55-sm/resultat/
söndag 9 augusti 2015
ORC European Championship 2015 - Sugar 2´s nya Cossuttiköl
Sugar 2 har inför säsongen en ny köl.
Här är den först bilden jag fått tag i.
2015 års köl.
Tidigare köl som de bland annat körde EM 2013 och VM 2014 med.
Etiketter:
2015,
ORC European Championship,
sugar 2
lördag 8 augusti 2015
fredag 7 augusti 2015
Nilsson är på tur - Mölle
Medan det intressanta just nu händer i Pärnu inför ORC EM så tog vi oss över sundet från Hornbaek till Mölle vid kullen. Sista hamnen i Öresund norrut.
Bara rakt över 11-12 Nm.
Vi hade god hjälp av strömmen som stundtals låg på över 2 knop.

När vi närmade oss Lerberget så avtog strömen dramatiskt och sjönk till svag motström på några tiondelar.

Mölles hamn är en oskyddad rackare i vindar från nordväst. Då gungar det rejält. Man ligger för ankare i Mölle. Förra gången jag var här 1981 lade vi till för första gången med ankare. Det var i min far och mors Omega 28 och vi slängde i en blyplätt modell större.
På morgon kunde vi bara dra in linan för plätten fäste inte alls i den gräsbevuxna botten.
Samma botten nu och likadant så är det premiär för vårt ankare av modell Fortress. Ett grymt dyrt ankar som jag köpt för att uppfylla ISAF Cat 3.
Bäst i test men frågan är om vi får upp det. Imorgon får vi se hur hårt det sitter.

Kullaberg ligger inte långt bort. En gångstig till fyren på 4.5 km finns. Tyskarna bredvid tyckte det var en fin fin tur.

Framåt fredagskvällen fylls hamnen med lediga danskar som åker över. Det verkade vara fullt men det gick in fler och fler.

Kvällen blev kanonfin och Mölle gjorde sig verkligen i kvällssolen.

Sista hundturen bjöd på skön vy över Kullaberg.
Bara rakt över 11-12 Nm.
Vi hade god hjälp av strömmen som stundtals låg på över 2 knop.
När vi närmade oss Lerberget så avtog strömen dramatiskt och sjönk till svag motström på några tiondelar.
Mölles hamn är en oskyddad rackare i vindar från nordväst. Då gungar det rejält. Man ligger för ankare i Mölle. Förra gången jag var här 1981 lade vi till för första gången med ankare. Det var i min far och mors Omega 28 och vi slängde i en blyplätt modell större.
På morgon kunde vi bara dra in linan för plätten fäste inte alls i den gräsbevuxna botten.
Samma botten nu och likadant så är det premiär för vårt ankare av modell Fortress. Ett grymt dyrt ankar som jag köpt för att uppfylla ISAF Cat 3.
Bäst i test men frågan är om vi får upp det. Imorgon får vi se hur hårt det sitter.
Kullaberg ligger inte långt bort. En gångstig till fyren på 4.5 km finns. Tyskarna bredvid tyckte det var en fin fin tur.
Framåt fredagskvällen fylls hamnen med lediga danskar som åker över. Det verkade vara fullt men det gick in fler och fler.
Kvällen blev kanonfin och Mölle gjorde sig verkligen i kvällssolen.
Sista hundturen bjöd på skön vy över Kullaberg.
Danske Bank ORC Open Estonian Championship 2015 - Patrik Forsgren skjuter in sig - spik i dagens andra Inshore race
Efter dagens två race som kom igång sent på grund av lätta vindar har Team Pro4u serien 3, 3, 1. Sugar 2 har också tagit sig fram. Sugar 2 fick i dag en spik och en delad andra plats i sista racet som ger 2.5p. Det ger serien 8, 1, 2.5.
Katariina II har nu serien 7, 4, 4.
Hemmabåten Jazz, First 34.7, var också bra med idag med en andra plats och en delad andra plats så de har nu serien 6, 2, 2.5.
De två toppbåtarna på Offshore racet tappade idag.
Om jag räknat rätt så är de tre i toppen:
1. Team Pro4u
2. Sugar 2
3. Jazz
Om jag räknat rätt så är de tre i toppen:
1. Team Pro4u
2. Sugar 2
3. Jazz
torsdag 6 augusti 2015
Danske Bank ORC Open Estonian Championship 2015 - För-EM - Offshore racet avklarat idag
Väl framme är hemmabåtarna First 34.7an Katarina Jee som vann och First 36.7an Bossanova som blev tvåa.
Dessa gissade Stefan i en av kommentarerna till mitt inlägg om ORC EM Class C skulle vara med i toppen.
Här är alla resultaten i Class C från dagens offshore:
ORC Class C Resultat
ORC Class C Resultat
Spännande fortsättning följer. Nu blir det 6 W/L race.
Etiketter:
ORC Open Estonian Championship 2015,
ORCi
Tyskarna sätter in en stöt - ORCi Class 4 får fria mätbrev om de anmäler sig till tyska mästerskapen
Tyska RVS fokuserar nu på de mindre kölbåtarna och jobbar på att minska tröskeln att köra IDM Seesegeln (Tyska havskappseglings mästerskapet)genom att erbjuda gratis inmätningar.

http://www.rvs-seeregatten.de/Aktuelles/News/detail/164/IDM-Seesegeln-Wir-haetten-da-mal-einen-Vorschlag.html
Nilsson på tur - Mot Nivå och Hornbaek
Efter att nästan gett upp att cruisingsegla med Grynet i år efter alldeles för bedrövligt väder så kom sommaren till slut.
Det tog en eftermiddag och kvällen att tanka diesel, vatten och att dra ur alla racingdynor, segel och få i alla cruisingprylar.
Sprayhood, stävstege, sittbrunnsbord, extra förtöjningsgods, extra tjocka comfortdynor, salongsdynor ja det är en massa grejer.
Kappseglingsgarderoben och racingdynorna som inhandlades begagnade i fjol fyller upp rejält i extra förrådet. Är det så med båtägare att man ska helst inte ha en båt för länge då det blir grymt med prylar att hålla i ordning på.
Dags att satsa på en ren racer?
På tisdagen fick vi till slut ganska hård medvind med vindbyar uppåt 12-13m/s och gled för bara storseglet norrut.
I år har vi med vår dvärgschnauzer Nemo. Trots namnet är han ingen seglarhund. Han hatar att vara till sjöss. Han verkar ha en inbyggd gyro för när det gungar så står han upp och parerar alla vågorna.
Efter ca fyra timmar kom vi till Nivå. Jag hann inte byta förstag till aluprofilen för TD rullen så vi kör utan rullfock. Det går alldeles utmärkt.
Vi fick spätta så stor så den fick knappt plats på bilden. ;-)
Fronten dök upp och en snabb hundrunda innan vi kröp in.
Den utlovade katastrofen uteblev i Nivå i alla fall. Ett kraftigt åskregn.
Dag två planerade vi till Hornbaek på norra Själland.
Hamlet kör som om han hade huvudet under armen.
Kuststräckan från Skovshoved och norrut är riktigt fin. Enkel navigering och man kan gå riktigt nära. Det enda som blir dramatiskt är passagen av färjorna mellan Helsingör och Helsingborg. Vi låg för styrbordshalsar och kryssade norrut och det ser ut som vi kommer att klara färjan från Helsingborg med ett slag nära färjeterminalen. Då tutar Hamlet och släpper förtöjningarna. Nu har vi två att väja för. Mellan oss och Hamlet ska en färja emellan. Bara att falla av och släppa förbi.
Vinden vred så vi fick kryss i 5-7 m/s. Go medström som när vi närmar oss Hornbaek blev motström. Uppenbart att här är strömvirvlar i någon slags bakström. Vi märkte samma sak på Själland runt fast då gick strömmen mot syd. Då fick vi plötsligt medström ungefär vid samma ställe.Hornbaek är ett litet trevligt samhälle.
På lördagar har man för de historiskt intresserade rundvandringar om nazisternas tid i Hornbaek. Tyskarna hade nästan 1000 soldater i Hornbaek med kustbatterier och allt. Kriget var allt nära.
Att Ilse Jacobsen är från Hornbaek missar man inte - i alla fall inte min fru.
Idag slöar vi bara och Nemo vaktar Grynet. Vinden har vänt sydsydöst. Funderar på att dra till Mölle imorgon men är lite osäker på om hamnen är djup nog.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)