torsdag 7 februari 2008

Dehler Yachts i Danmark


Dehler 34an ställs ut för första gången i Danmark på Årets Båtmässa på Bella Center i Köpenhamn den 23/2-2/3 .

Dehler representeras av Melfar Marine i Danmark.
Liksom Dehler 34an ställs Dehler 44an, Yacht of the year 2007, ut för första gången i Danmark på Bella center. Snacka om Racer/cruisers.
Kanske en anledning för er Göteborgare att ta er ner till kontinenten? :)

Kolla även http://www.blur.se/ om ni vill ha alternativ tips.

Seglare och motorbåtsägare ska vi aldrig samsas?

http://www.youtube.com/watch?v=RcD0C-gNKVE

onsdag 6 februari 2008

Den danska 12:an Thea överlever olyckan och väntas segla igen på Öresund.

"Thea" i selskab med en anden 12-meter.
Danska Bådmagasinet rapporterar att 12an Thea som rapporterades som förstörd då en kranbil tappade henne i Gilleleje förmodligen kommer att segla igen på Öresund. Detta blir förmodligen, fast veckan inte är slut, veckans bästa nyhet.

Simonis and Voogd vs Peter Norlin

Simonis and Voogd Pacer 376


Peter Norlins Scampi tidigt ute?


Pacer Yachts i Syd-Afrika lanserar i dagarna sin Pacer 376. http://www.paceryachts.co.za/
Båten är designad av Simonis and Voogd som också ritat senaste Dehler 34an. Det skarpa slaget förväntas ge ökad stabilitet på slör och göra att vattnet släpper bättre.
Låter rimligt eller?
Är detta något som vi får se på nästa generation racer/cruisers?
Borde inte ett sådant slag ge en del motstånd på kryss?

Hur hanterar ORCInternational och IRC ett sådant slag?

Hur som helst så är det häftigt med segel:
Mainsail 48.9 m2
Genoa 36.2 m2
Spinnaker 128 m2

LOA 11.46m
LWL 10.48m
Beam 3.75m
Draft 2.4m

Hur optimala är egentligen kölarna?

Om man kollar på de nyare båtarnas så kallade optimerade kölar så slås jag av hur olika designen är för att jag tycker de ska kunna vara fartoptimala.

Vad avgör hur en snabb köl ska se ut? L eller T-köl?
Är T-kölen snabbast teoretiskt sett i alla lägen?
Vilken är den snabbaste i verkligheten?
Vilken betydelse har torpedens form?

Fenans bredd är också ganska olika. När är en bred fena snabb?
Jag slås också av hur breda fenorna är på både X-34an och Dehler 34an.
Är smal fena alltid rätt?

Tar verkligen de olika mätreglerna hand om designen. Räcker det verkligen att bara avgöra om det är bulb eller inte?
Är inte en jämntjock järnköl med bly i nederdelen att betraktas som bulblik?
Hur är det med First 40.7an är det en bulbköl?

Dufour 40ans IMS köl. Maskerad bulb?
Dehler 34ans köl med torped formad bulb i L-köl.

X-34ans marcipanbrödsformade bulb i L-utförande

Nedan två olika T-kölar. Ganska olika i sin torped form. T-kölen betraktas ju som teoretiskt snabbare. Är den det verkligen i verkligheten? Är vattnet fullt med ålagräs, hur snabb blir den då? Eller om en plastpåse fastnar? Om man kör över ett fiskenät?

First 34.7 T-köl


Elan 340ans T-köl.

söndag 3 februari 2008

Bråket kring Americas Cup 2009 gör att The Scandinavian Arena Race 2009 med TP52or i Malmö rycker närmare


Det finns idag ett "Letter of intent" skrivet mellan städerna Oslo, Malmö och Kiel när det gäller att få till ett race med proffsbesättningar i TP52 cirkusen 2009. En förutsättning för att idén ska hålla är att besättningarna och TP52orna är "lediga" för en kappseglingscirkus i norra Europa.
Eftersom utmanaren och försvararen i Americas Cup inte är överens och domstolsförhandlingar pågår så hotas Americas Cup 2009.
Många av besättningsmedlemmarna är engagerade i båda cirkusarna, så det ser ljust ut just nu för att det verkligen ska gå från "Talk to walk".
Den stora skillnaden mot när Americas Cup besökte Öresundsregionen blir att även regionens kappseglare komer att kunna delta i andra klasser. Om man nu inte skulle ha en TP52. :)

lördag 2 februari 2008

Express SM i Öresund 2008

Martin Fridh (SWE 223) flyttar hem Skånegåsen till säsongen. Perfekt timing till SM i Borstahusen.
Melges 24or från säsongen 2006

Express SM kommer att gå i Öresund till sommaren. Borstahusen SS står för arrangemenget Nordic Week. Även Melges 24 kommer att köra sitt RM under den så kallade Nordic Week.

Båttyperna (klasserna) och tävlingarna är.

  • F18 Svenska Cupen open 26-27 juli
  • Melges 24 Int RM open 26-27 juli
  • Kona windsurfing Int RM open 26-27 juli
  • Tornado Int RM open 28-29 juliHobie 16 Int RM open 28-29 juli
  • Express Int SM open 30 juli - 2 augusti
  • Yngling Int NM open 30 juli -1 augusti
  • 470 Int NM open 31 juli - 2 augusti

En udda rapport från båtmässan i Göteborg

Här ringer man sin segelmakare som står på båtmässan i Göteborg. Jag frågade Claes om vad som gjort störst intryck på honom på mässan i Göteborg.
Claes pratade om X-34an men kom ganska snabbt in på miljösidan av mässan. Mässan domineras helt av motorbåtar.
Claes tyckte det skulle vara kul om någon räknade ut vad mässans utställda båtar drog i liter per timme?
Det där med X-34an var väl bara ett försök till provokation. Hur som helst Dehler ställde inte ut.



Det fanns ett gäng som gjorde ett slag för miljön och bilen ovan drar 2l/mil och det är vad båten ovan gör per sjömil.
Hur länge kan våra politiker tillåta detta miljösvineri?
När blir det urtöntigt med törstiga motorbåtar?
Stadsjeepar är ju en blek historia jämfört med motorbåtar.
På många tyska insjöar är inte utombordare tillåtna. Där seglas det friskt. En sak att ta efter?

Klubbarnas årsmöten

Henrik Jörhov och Lina Hamel Svenska Mästare 2007 i Snipe
Bilden är från seglingarna på Baggensfjärden i Stockholm

Just nu pågår klubbarnas årsmöten runt om i Öresund.
Jag var själv på Malmö Segel Sällskaps i veckan.
Härligt att höra hur både ungdomskappseglingen i optimistjolle, e-jolle och Laser gått framåt.
Klubbens seglare har efter år av träning nu börjat hamna högt på rankingarna. Jättekul.
Också fantastiskt att det seglar 35 Laserjollar idag blandat mellan juniorer och masters (+35). För alla som är plus 35 finns möjlighet att köra EMG i sommar. Detta ska ni inte missa. Man räknar med att det kommer 10 000 idrottare till stan.

Klubben fick bland annat Svenska mästare i Snipe och brons på H-båt SM.
Men det är också kul att höra om andra initiativ som Anders Rydlöf som har tagit initiativ till regelkurser.

Ta tillfället att gå på era klubbars årsmöten och hör på vad som händer i era klubbar.
Ni som redan varit på årsmötet i era klubbar. Ta tillfället att kommentera och skriv om vad som händer i era klubbar.

fredag 1 februari 2008

2008 års Cuper i Öresund?

I fjol gick följande cuper:

Späckhuggare - Pokalserie - 39 deltagare 2007
Sportbåds Cupen - Sport båd - 20 deltagare 2007
IF-båd - Öresundsmästerskap - 15 deltagare 2007
Express - Express Öresunds Cup - 15 deltagare 2007
First 31.7 - First 31.7 Öresund Cup - 3 deltagare 2007

Vilka kör 2008?

Resultat Öresundsmästerskapen 2007 i IF-båd

Som balans till alla sportbåtsinslagen så körs det också Öresundsmästerskap i IF-båt i Öresund. 2007 samlade Cupen 15 If-båtar vilket får betraktas som helt klart godkänt i en kölbåtsklass.

Resultat i Öresundsmästerskapen 2007

1 SWE 2059 Olifvia Per Damsby
2 DEN 266 Koala Charlotte Jessen
3 DEN 69 AdmiralindenPreben Lerche
4 DEN 68 Mutt Putt Bo Garny
5 DEN 312 Sjökan Thorbjørn J. Andersen
6 DEN 147 Hønsetyven Henrik Kjeldsen

Hetast i Sundet - Melges 24

Team Jacuzzi kör La Trinité sur Mer 1998.
Trailerbarheten gör det möjligt att på ett par dagar att vara tävlandes i Europa. Detta ger helt andra möjligheter än vad tex en Express ger. Att ta sig till Express SM i Nynäshamn gjorde till exempel ingen av Öresunds Expresserna. Expressen ska upp på lastbil vilket ger helt andra kostnader.
Räknar man på det rättvist är det förmodligen avsevärt billigare att köra Melges. Samma besättning.

Trots att båttypen är 16 år gammal som design så är den fortfarande något av det hetaste som går att segla. Vill man köra på de stora racen så samlar de stora fält. I Hyeres 2006 var över 120 båtar med fantastiskt. I fjol på EM i Neustadt samlades 74 båtar.
Att Melges 24an planar är det ju inget tvivel om. Bilden är tagen under en transportsegling i sundet. Limhamn - Vedbäck 1 timme (medvind är väl i och för sig förutsättningen :) )


Bilden är tagen på Saltholm runt.

På flera av Öresunds större kappseglingar körs det Melges 24, Saltholm Runt, Ven runt och Mumm Stelton Cup. Det brukar vara med 2- 5 stycken. Priset på en begnad är 250 000 - 350 000 Sek vilket förmodligen är pengar man får tillbka. Vill man se sig om i Europa och ha kul segling finns nog inget bättre val.