fredag 7 december 2018

Ny garderob inhandlad till 505 fajjven

Så var det dags att bestämma sig för nästa säsongs segelinköp till 505. Jag fick ju med en himla massa segel till båten tre storsegel, tre fockar och tre spinnakrar. Alla utom en av spinnakrarna är Pinell and Bax som är Bojsen/Møller eller BM sails. 

Jacob på BM sails i trapetsen.

Jag var över hos Jacob när jag köpte båten för att höra vad det var för en spinnaker jag hade fått. Enligt Nathan var den riktigt fin trots att han själv körde med Pinell and Bax. Fördelningen är 50/50 i Europa fleeten mellan Pinell and Bax och BM Sails.
BM spinnakern har mindre toppvinkel. Jacob sa den var i bra skick och att den dög fint. Han visste vilken det var. Pinell & Bax hade kopierat den och deras senaste design är nu en kopia av den jag har. Trenden har varit att dra ner på skuldrorna och göra designen mer som "slörspinnakrar". Det kan jag tänka mig är rätt eftersom de större spinnakrarna självklart gör att båten går snabbare upp i planing och höga skuldrer med mer buk i toppen på spinnakern med spinnakerbommen långt fram blir jobbiga. 
Hur som helst vill jag ha en ny racing spinnare. Jacob kommer att göra de nya i 070-duk också för som tidigare i 075. Det går att få dem i 050 också. De flesta kör 075.
050 har 30/20 förhållande i varp/väft medan 075 har 30/30 liksom 070. Det känns bra att ha sparat 2gram per kvadratmeter på 28kvadratmeter spinnaker. Det gör 56gram. Spontant kan jag tycka det är tunga dukar som används. Nu ska den tåla en del oöm behandling men på Grynet körde vi 95 kvadratmeter länsspinnaker i 050-duk uppåt 8m/s. 075 gick till 12m/s.
Hur som helst så jag har inget att lära ut till Jacob utan vill bara ha det bästa han har för 505. Då föreslog Jacob 070 som dock bara görs som vit.
När det gäller fockarna har jag två fockar varav den nyaste är från 2017. Den äldsta kastade jag. De finns i olika dukar hos BM sails. 3.8 oz hard tempered Dacron och aramidlaminerad film. Alla jag har är i Dacron och det rekommenderade också Jacob. 
Till säsongen 2018 så har jag nu en riktigt fräsch båt med ny mast Superspar mkII och ny garderob. Storseglet är ett fullradial Pinell and Bax och kändes grymt fint nästan oanvänt.
Nu ska jag bara fixa till nya fockskot och spinnakerskot i vinter.

Inga kommentarer: